هایما S7 پرو با قوای محرکه تازه معرفی گردید ، تداوم فراوری یک چینی منسوخ شده!
به گزارش مجله زیتوا، هایما S7 پرو نسخه به روز شده هایما S7 است در حالی که سالها از توقف فراوری این خودرو در چین می گذرد. پیشرانه و گیربکس هایما S7 جزو مواردی بود که بیشتر مالکان خودرو از آن رضایت داشتند. اما ایران خودرو این قوای محرکه به نسبت خوب را نیز جایگزین قوای محرکه نوی نموده است که بنظر می رسد با اقلیم ایران سازگار نیست. در واقع پیشرانه 1.8 لیتری توربو قبلی این خودرو حالا با پیشرانه توربو GDI جایگزین شده است. پیشرانه نو به شدت با کیفیت سوخت ایران ناسازگار است. گیربکس خودرو نیز با گیربکس پر ایراد DAE نسل هفتم جایگزین شده است. حالا ببینیم این آش شله قلمکار شاسی بلند چه ویژگی هایی دارد؟
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: هایما S7 یک کراس اوور چینی است که در شرکت FAW چین به فراوری رسیده است و از تکنولوژی های دست دوم مزدا و فورد استفاده می نماید. این خودرو در ابتدا همزمان با بازار چین و در سال 1394 به وسیله ایران خودرو وارد بازار شد. هایما در بدو ورود به بازار از یک پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی به قدرت 148 اسب بخار و یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک استفاده می کرد. در سال 1396 این قوای محرکه تبدیل به پیشرانه 1.8L توربو شارژ به قدرت 170 اسب بخار و گیربکس شش سرعته اتوماتیک تبدیل شد. فراوری نسخه S7 پلاس با امکانات بیشتر نیز تا کنون ادامه داشت.
مشخصات فنی هایما S7 پرو
هایما S7 پرو از پیشرانه 1.5L توربو شارژر با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت استفاده می نماید که قادر به فراوری 175 اسب بخار قدرت و 280 نیوتون متر گشتاور است. گیربکس خودرو نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک DAE است. این گیربکس در تارا، دنا پلاس و ریرا هم استفاده شده است.
وزن این خودرو اما هزار و 500 کیلوگرم است که آن را روی کاغذ هم به یک خودرو معمولی از لحاظ شتاب تبدیل می نماید.
تغییرات هایما S7 پرو
نسخه نو هایما بدون هیچ تغییر چشمگیری در ظاهر و داخل کابین عرضه خواهد شد. قرمز شدن کالیپرهای ترمز تنها تغییر ظاهری این خودرو قدیمی هستند. داخل کابین نیز به جز تغییر روکش صندلی ها و اضافه شدن مانتیور بزرگ (متعلق به هایما S7 پلاس) تغییر دیگری به چشم نمی خورد.
هر چند چهره هایما 10 سال پیش که وارد بازار شد مجذوب کننده به نظر می رسید اما این روزها دیگر واقعا قدیمی و کسل کننده به نظر می رسد.
امکانات
هایما S7 پرو به امکاناتی مانند صندلی برقی راننده و هم نشین، فرمان برقی، مانیتور مرکزی و پنل تهویه یک پارچه، آینه تا شو برقی، کروز کنترل و دوربین 360 درجه مجهز است. سیستم های کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل حرکت در سر بالایی، سنسور نور و باران و… نیز از دیگر امکانات این خودرو هستند.
چرا خودرو های منسوخ چینی همچنان در ایران فراوری می شوند؟
هر گاه علت واردات و مونتاژ خودروهای چینی را از مسئولان جویا می شویم پاسخی جز شرایط خاص تحریم نمی گیریم. اما اصرار بر فراوری یک خودرو قدیمی چینی چه علتی دارد؟
کافی است نگاهی به طراحی محصولات نو شرکت هایما که تازه خود جزو برندهای ضعیف و کم فروش چینی محسوب می گردد بی اندازید. با وجود اینکه هایما S7 پرو سالهاست که در چین هم فراوری نمی گردد اما ایران خودرو حتی حاضر نشده است تا نمونه فیس لیفت 2019 آن را عرضه کند.
جالب است که خود ایران خودرو هم محصولات نو شرکت هایما مانند 8S و 7X را در تعداد کم مونتاژ می نماید. احتمالا به این علت که مونتاژ یک خودرو قدیمی سود بیشتری دارد.
هایما S7 سال 2014 در چین معرفی و سال 2019 در چین فیس لیفت شد و سپس فراوری آن برای همواره متوقف شد. حالا پس از گذشت سالها از توقف فراوری این خودرو در چین، ایران خودرو هایما S7 پرو را معرفی نموده است. پیشرانه به نسبت خوب قبلی به پیشرانه کم حجم 1.5L توربو با پاشش مستقیم سوخت و گیربکس آن نیز به DAE شش سرعته اتوماتیک تبدیل شده است.
یعنی بدترین انتخاب هایی که می توان برای یک خودرو داشت. گیربکس های DAE که یک کپی از محصولات آیسین هستند و به شدت به گرما حساس اند و حالا با پیشرانه ای ترکیب شده اند که به شدت با سوخت ایران و گرمای هوای ایران ناسازگار است.
منبع: بیت ران