چرا آپدیت اندروید نباید به ترفند تبلیغاتی تولیدکنندگان موبایل تبدیل گردد؟
به گزارش مجله زیتوا، سال گذشته سامسونگ در کنار معرفی سری گلکسی نوت 20 بیان کرد که برای بیشتر گوشی های خود به مدت سه سال آپدیت اصلی اندروید را منتشر خواهد نمود. در اوایل امسال میلادی، سامسونگ تعهدات خود را نسبت به این موضوع افزایش داد و بیان کرد که تقریبا تمام گوشی های این شرکت به مدت سه سال از آپدیت ماهانه بهره مند خواهند شد و برای 4 سال می توانند آپدیت های امنیتی را دریافت نمایند.
سری گلکسی S21 اولین گوشی هایی بودند که بعد از عملی شدن این قانون راهی بازار شدند و در کل با استقبال بسیار خوبی روبرو شده اند. البته برای فروش بالای این گوشی ها می توانیم دلایل زیادی را مطرح کنیم اما وعده آپدیت اندروید چند ساله هم مطمئنا منجر به کاهش فروش این گوشی ها نمی شود.
حالا طی هفته های گذشته شرکت های اوپو و ویوو هم تصمیم گرفتند قوانین مربوط به آپدیت نرم افزاری گوشی های خود را بهبود ببخشند. هر دو شرکت به مدت سه سال آپدیت اندروید را منتشر خواهند کرد ولی در این میان باید به محدودیت های این اقدام آن ها هم اشاره کنیم. به عنوان مثال اوپو این آپدیت ها را حداقل فعلا فقط برای سری فایند ایکس 3 ارائه خواهد نمود. ویوو هم گفته که نسل جدید سری ایکس این آپدیت ها را دریافت خواهند کرد و این یعنی هیچ کدام از گوشی های فعلی ویوو از این مزیت بهره مند نمی شوند.
روی هم رفته به نظر می رسد اوپو و ویوو تنها برای تبلیغات و بهبود وجهه شرکت خود قانون جدید سامسونگ را به طور محدود کپی برداری نموده اند. اما شرکت ها باید به این موضوع توجه نمایند که سیاست مناسب برای آپدیت اندروید گوشی ها باید محور اصلی استراتژی آن ها باشد نه اینکه تنها به عنوان یک اقدام تبلیغاتی استفاده شود.
لزوم بهبود سیاست های آپدیت اندروید گوشی ها
از زمان شکوفایی گوشی های هوشمند، بیشتر شرکت ها در بهترین حالت آپدیت دو ساله اندروید را حفظ نموده اند. این مدت زمان تصمیمی خودسرانه از طرف شرکت ها نبوده است. محدوده زمانی از این مفهوم نشأت می گیرد که افراد برای خرید قسطی گوشی معمولا قرارداد دو ساله با اپراتور امضا می کردند. بعد از انتها قرارداد، کاربر می توانست قرارداد دو ساله جدیدی را برای خرید گوشی جدید امضا کند.
اگر بیشتر کاربران فقط حدود 2 سال از گوشی های خود استفاده نمایند، پس شرکت ها هم انگیزه چندانی برای افزایش مدت پشتیبانی نرم افزاری نخواهند داشت. با این حال، شرایط تغییر نموده است. این روزها قراردادهای دو ساله برای خرید گوشی ها دیگر کمیاب هستند و حتی در بسیاری از کشورها هم روزبه روز تعداد کمتری از کاربران گوشی خود را از اپراتورها می خرند.
با وجود تغییر این شرایط، شرکت های سازنده گوشی های هوشمند همچنان نمی خواهند همان سیاست قدیمی آپدیت دو ساله اندروید را رها نمایند. علاوه بر نکات ذکر شده، روی هم رفته در حال حاضر کاربران مدت بیشتری از گوشی های خود استفاده می نمایند. در بازار موبایل که شرکت ها برای دستیابی به سهم بازار بیشتر رقابت تنگاتنگی دارند، عدم توجه به این موضوع می تواند شرکت ها را دچار مشکل جدی کند.
اهمیت آپدیت اندروید برای حفظ مشتری
مدیران سامسونگ به اندازه ای باهوش هستند که متوجه این فرایند شدند. اگرچه تا چند سال قبل سامسونگ در این زمینه عملکرد بسیار ضعیفی داشت، ولی آن ها حالا می دانند که کاربران گوشی های این شرکت دیگر به آپدیت دو ساله رضایت نمی دهند. این شرکت می داند که افزایش زمان آپدیت نرم افزاری منجر به افزایش فروش گوشی می شود و مشتریان برای دوره های طولانی تری حفظ خواهند شد. یکی از دلایل فروش بالای آیفون ها به همین موضوع برمی شود زیرا این گوشی ها حدود 5 سال آپدیت نرم افزاری دریافت می نمایند.
با این حال، ویوو و اوپو نشان داده اند که اصلا از اهمیت این موضوع خبر ندارند و خبر مربوط به افزایش زمان آپدیت گوشی های این دو شرکت فقط اقدامی تبلیغاتی محسوب می شود. به نظر می رسد بعد از اقدام سامسونگ، مدیران اوپو و ویوو جلسه ای داشته اند و گفته اند: ما می توانیم از این مد جدید پیروی کنیم ولی قادر به عملی کردن این سیاست برای بیشتر گوشی ها نیستیم. که این یعنی به زبان ساده فقط خواسته اند یک ترفند تبلیغاتی اجرا نمایند.
آپدیت اندروید گوشی ها را باید به عنوان شاخه ای از پشتیبانی مشتریان در نظر بگیرید. اگر من یک محصول را بخرم و برای آن مسئله ای پیش بیاید، احتمالا با بخش پشتیبانی شرکت تماس می گیرم. اگر تماس خوب پیش برود، یعنی مشکل من به سرعت و به طور مؤثر حل شود، مسرور خواهم شد و به احتمال زیاد به مشتری آن شرکت تبدیل می شوم. از طرف دیگر، تجربه مثبت خود را با دوستان و خانواده به اشتراک می گذارم و آن ها را تشویق می کنم که چنین کاری را انجام دهند.
آپدیت اندروید گوشی ها هم چنین کاری را انجام می دهند. آن ها نشان دهنده رضایت طولانی مدت مشتری از خرید خود هستند. شرکتی که برای گوشی های خود پشتیبانی نرم افزاری طولانی تری را ارائه می دهند، احتمال بازگشت مشتری را افزایش می دهد. از طرف دیگر، ضعف در این زمینه باعث می شود که مشتری فعلی انگیزه کمتری برای خرید محصولات بعدی آن شرکت داشته باشد.
روی هم رفته امیدواریم که شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی به این موضوع توجه جدی نشان بدهند و فقط آن را به عنوان یک اقدام تبلیغاتی در نظر نگیرند. اگر دیگر شرکت ها مانند اوپو و ویوو برای خالی نبودن عریضه می خواهند چنین قابلیتی را ارائه نمایند، کاربران خیلی زود متوجه توخالی بودن این وعده ها می شوند و چنین کاری قطعا نتیجه معکوس خواهد داشت.
منبع: Android Authority
منبع: دیجیکالا مگ