چرا پودر سفیده تخم مرغ از برترین مکمل های پروتئینی برای ورزشکاران است؟

به گزارش مجله زیتوا، این روزها، در بین مکمل های پروتئینی برای ورزشکاران و علاقه مندان به تناسب اندام بدون شک پروتئین وِی (پودر آب پنیر) جزو محبوب ترین پودرهای پروتئینی محسوب می گردد. اما حقیقت این است که مدت ها قبل از اینکه کسی بداند پروتئین آب پنیر یا کازئین چیست، پودر سفیده تخم مرغ در بین ورزشکاران برای سالیان دراز محبوب ترین مکمل پروتئینی در سطح دنیا بود.

چرا پودر سفیده تخم مرغ از برترین مکمل های پروتئینی برای ورزشکاران است؟

از تفاوت های اصلی آلبومین (پروتئین سفیده تخم مرغ) و کازئین (پروتئین شیر و وِی) می توان به هزینه بسیار پایین تر پودر سفیده تخم مرغ نسبت به وی برای مصارف ورزشی اشاره نمود. علاوه بر این ارزش بیولوژیک بالای آن (100) به همراه کیفیت بالای ترکیب آمینواسیدهای موجود در آن، این مکمل پروتئینی را برای اهداف ورزشی و بدن سازی به گزینه مناسبی تبدیل نموده است.

همچون بسیاری از مکمل های پروتئینی دیگر، پودر پروتئین سفیده تخم مرغ برای یاری به بدن سازان و سایر ورزشکاران استقامتی و قدرتی برای بهبود توده عضلانی کلی و بعلاوه افزایش قدرت و عملکرد کلی آن ها طراحی شده است. در واقع، هشتاد درصد از حجم این پودر منحصر به فرد از پروتئین خالص با حداقل اندازه کربوهیدرات و چربی اضافه تشکیل شده است.

اما فواید و مزایای پودر پروتئین سفیده تخم مرغ تنها به همین جا ختم نمی گردد.

در ادامه این مقاله از خبرنگاران مگ ما بدون اینکه قصد داشته باشیم شما را از مصرف پودر پروتئینی وِی منصرف کنیم، شما را صرفا با حقایق تغذیه ای ارزشمندی در خصوص پودر پروتئین سفیده تخم مرغ که می تواند صندلی مهمی در رژیم تغذیه ای شما داشته باشد آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

حقایقی در خصوص پودر پروتئین سفیده تخم مرغ

پودر پروتئین سفیده تخم مرغ به طور معمول از سفیده تخم مرغ خشک شده تهیه می گردد که طی فرایندهای تصفیه و فراوری به یک پودر یک دست و با کیفیت تبدیل شده است.

بسیاری از فراورینمایندگان از فرایند خشک کردن بر پایه اسپری برای فراوری پودر پروتئین سفیده تخم مرغ استفاده می نمایند. بعلاوه برای جلوگیری از ایجاد سالمونلا و غیبرطرفال کردن پروتئین آویدین، روی سفیده تخم مرغ فرآیند پاستوریزاسیون انجام می گردد و معمولاً در طعم های ساده، وانیلی، شکلاتی و توت فرنگی فراوری می گردد.

پروتئین موجود در تخم مرغ

ترکیب سفیده تخم مرغ تقریباً از نود درصد آب و فقط ده درصد ماده پروتئینی تشکیل شده است. اما نکته مهم این است که این قسمت از تخم مرغ حاوی بیش از هفتاد درصد پروتئین موجود در کل تخم مرغ است.

سفیده تخم مرغ ممکن است حجم زیادی نداشته باشد، اما حاوی حدود 40 نوع پروتئین مختلف است. از این میان می توان به مهم ترین آن ها اوآلبومین اشاره نمود که در واقع نوعی گلیکوپروتئین (پروتئینی که کربوهیدرات ها به آن متصل هستند) محسوب می گردد و تقریباً 55 درصد حجم پروتئین سفیده تخم مرغ را تشکیل می دهد.

بعد از آن اوووترانسفرین یک پروتئین متصل به آهن است که خواص ضد میکروبی زیادی دارد و بیش از 10 درصد پروتئین را تشکیل می دهد. اووموسین، نوع دیگری از گلیکوپروتئین ها است که کمتر از 5 درصد پروتئین سفیده تخم مرغ را تشکیل می دهد، اما یکی از مهم ترین دلایلی است که سفیده تخم مرغ ساختاری ژلاتینی دارد.

اما این آویدین است که احتمالاً از دیگر پروتئین های سفیده تخم مرغ آشناتر به نظر می رسد یکی از جزئی ترین ترکیبات پروتئینی سفیده تخم مرغ است (تنها 0.5 درصد) که در صورت مصرف زیاد می تواند سمی باشد.

آویدین در بدن انسان به بیوتین که یک نوع ویتامین B حیاتی است متصل می گردد و آن را از بدن خارج می نماید، که این مسئله می تواند منجر به کمبود بیوتین در بدن گردد. اما این شرایط تنها در کسانی که سفیده تخم مرغ خام می خورند اتفاق می افتد. اما باید به خاطر داشته باشید که پودرهای پروتئین سفیده تخم مرغ پاستوریزه می شوند که این کار پروتئین آویدین را غیبرطرفال نموده و از اتصال آن با بیوتین جلوگیری می نماید.

سفیده تخم مرغ علاوه بر همه آن پروتئین ها، حاوی تعدادی آمینو اسید هم است. از جمله اسیدهای آمینه زنجیره ای شاخه دار مثل لوسین، ایزولوسین و والین. این آمینوها، به ویژه لوسین برای تحریک سنتز پروتئین در ماهیچه ها و در نتیجه رشد ماهیچه ها بسیار مهم هستند. تحقیقات نشان می دهد که پودر پروتئین سفیده تخم مرغ دارای اثرات مشابهی مانند پروتئین شیر و آب پنیر (کازئین) برای تحریک سنتز پروتئین در ماهیچه ها است.

آرژنین آمینو اسید دیگری است که به اندازه زیاد در پروتئین سفیده تخم مرغ وجود دارد. آرژنین فراوری نیتریک اکسید را در بدن افزایش می دهد که این ماده باعث گشاد شدن رگ های خونی شده و در نتیجه خون رسانی به ماهیچه ها افزایش می یابد و اکسیژن، مواد مغذی و هورمون های آنابولیک بیشتری منتقل می گردد که نتیجه اش انرژی و توان بیشتر در طول تمرین و ریکاوری و رشد عضلانی بیشتر در حین استراحت است.

آرژنین بعلاوه سطح ترشح هورمون رشد را هم افزایش می دهد، که در طول تمرین و بعد از آن برای رسیدن به حداکثر رشد عضلات بسیار مهم است.

سفیده تخم مرغ حاوی محتویات مفید دیگری هم است، برای مثال گوگرد. این عنصر که مسئول بوی بد تخم مرغ فاسد شده هم است برای تقویت چرخه های فراوری هورمون بدن بسیار مهم است، که خود پروتئین سفیده تخم مرغ را به یک منبع پروتئینی عالی برای رشد ماهیچه ها تبدیل می نماید.

سفیده تخم مرغ در حقیقت یکی از با کیفیت ترین پروتئین های روی زمین است. به علت ترکیبات اسید آمینه موجود در آن و استفاده آسان بدن از آن، خیلی ها سفیده تخم مرغ را پروتئین کامل می نامند.

پودر پروتئین سفیده تخم مرغ دارای طیف وسیعی از ویتامین های ضروری آ، ب و مواد معدنی شامل آهن (عنصر اصلی)، فسفر و سلنیوم می باشد. اگرچه بیشتر پروتئین موجود در تخم مرغ در سفیده آن واقع شده است اما بیشتر مواد معدنی و ویتامین های موجود در تخم مرغ در زرده آن جای گرفته است. زرده تخم مرغ بعلاوه دارای دو آنتی اکسیدان مهم یعنی لوتئین و زاکسانتین است.

سرعت جذب مناسب

پروتئین سفیده تخم مرغ با سرعت میانه هضم می گردد، به این معنی که بین پروتئین وِی با هضم بسیار سریع و کازئین با هضم بسیار آهسته قرار می گیرد. به همین علت است که سفیده تخم مرغ نه تنها برای تقویت سنتز پروتئین مؤثر است بلکه در جلوگیری از تجزیه پروتئین ماهیچه ها هم بسیار قوی عمل می نماید.

این تفاوت هضم بدین معناست که با افزودن پودر پروتئین سفیده تخم مرغ به پودر وِی و کازئین، حداکثر اندازه پروتئین سریع (وی)، میانه (تخم مرغ) و آهسته (کازئین) را در هر دوز دریافت می کنید. تحقیقات نشان می دهد که این برترین راه برای به حداکثر رساندن رشد ماهیچه ها است زیرا پروتئین وِی بلافاصله باعث آغاز سنتز پروتئین در ماهیچه ها می گردد و پروتئین تخم مرغ و سپس کازئین جریان پروتئین رسانی به ماهیچه ها را برای چندین ساعت ادامه می دهند و در عین حال سرعت کاتابولیسم عضلات را کاهش می دهند. بسیاری از فراورینمایندگان پروتئین به همین علت پروتئین تخم مرغ را به پودرهای پروتئینی خود اضافه می نمایند.

فواید مصرف پودر پروتئین سفیده تخم مرغ

  • منبع بسیار خوب پروتئین با کیفیت. توجه داشته باشید که تخم مرغ به طور کلی بالاترین نمره قابلیت هضم پروتئین را در مقایسه با کیفیت و قابلیت هضم انواع دیگر پروتئین دارد.
  • می تواند به بهبود حجم بدن و مقدار عملکرد فرد یاری زیادی کند. مطالعات اجرا شده نشان می دهد که مصرف این مکمل می تواند مقدار مقاومت بدن فرد را هم افزایش دهد.
  • ایدئال برای گیاهخواران و افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند. بدون وجود پروتئین وِی و ترکیبات شیری، لاکتوز هم از این مکمل حذف می گردد، که در نتیجه آن گرفتگی معده و احساس نفخ برطرف می گردد.
  • ایدئال برای مرحله ی کات (تفکیک عضلانی). با حذف زرده تخم مرغ حجم عمده کالری، کلسترول و چربی های مضر تخم مرغ حذف می گردد.

معایب مصرف پودر پروتئین سفیده تخم مرغ

شاید تنها نقطه ضعف قابل توجه در خصوص مصرف بیش از حد پودر پروتئین سفیده تخم مرغ این باشد که بدن سازان به علت مصرف این مکمل از مصرف تخم مرغ کامل در رژیم تغذیه خود، غافل می شوند.

استفاده به اشکال مختلف

بله، شما می توانید در نحوه استفاده از پودر پروتئین سفیده تخم مرغ کاملاً آزادانه عمل کنید. شما می توانید با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری پودر پروتئین سفیده تخم مرغ به معجون اسموتی مورد علاقه خود، دریافت پروتئین خود را در هر وعده بیشتر کنید. نکته مهم این است که این افزودنی روی طعم اسموتی یا میلک شیک شما تأثیری نمی گذارد. البته، نیازی نیست که برای این کار فقط از پودر پروتئین سفیده تخم مرغ بهره ببرید، زیرا انواع دیگری هم از پودرهای پروتئین برای انتخاب کردن وجود دارد.

شما می توانید این پودر را به روش های مختلف در رژیم غذایی خود مصرف کنید. یک روش متداول برای استفاده از پودر سفیده تخم مرغ این است که آن را به شیک های خود اضافه کنید، مخصوصاً بعد از تمرین. شما بعلاوه می توانید آن را به همراه بلغور جو دوسر و شیر، در سالاد، در سوپ، در خورش و حتی به همراه تخم مرغ آب پز مصرف کنید. از آنجا که این پودر طعم زیادی ندارد، شما می توانید آن را تقریباً به هر نوع غذایی اضافه کنید. از همه مهم تر این است که این پودر کاملاً طبیعی است.

نکته پایانی

پودر سفیده تخم مرغ به علت درصد بالای پروتئین و چربی و کربوهیدرات پایین جزو مرغوب ترین مکمل های پروتئینی برای ورزشکاران محسوب می گردد که در بالا به مزایای دیگر آن هم اشاره شد. این مکمل غذایی به علت قیمت پایین تر نسبت به مکمل وِی و سایر انواع پودرهای پروتئینی موجود در بازار، می تواند یک گزینه مالی و باصرفه برای گنجاندن در برنامه غذایی شما باشد.

در ضمنً باید بدانید که پودر سفیده تخم مرغ قبل از فروش پاستوریزه می گردد. این بدان معناست که این پودر تا حداقل دمای لازم برای از بین بردن تمام باکتری های موجود در بافت تخم مرغ گرم می گردد. بنابراین، استفاده از پودر سفیده تخم مرغ در فرم پودر یک گزینه مناسب و مطمئن است. با خیال راحت اندازهی آب یا شیر به آن اضافه کنید و سپس آن را بهره ببرید. شما بعلاوه می توانید این پودر را به انواع غذاهای دیگر هم اضافه کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: TacticalEliteFitness, ComproGear, Outside Interactive

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1522

به "چرا پودر سفیده تخم مرغ از برترین مکمل های پروتئینی برای ورزشکاران است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا پودر سفیده تخم مرغ از برترین مکمل های پروتئینی برای ورزشکاران است؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پودر سفیده تخم مرغ از برترین مکمل های پروتئینی برای ورزشکاران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید