گردشگری برای ایران مفید است که ده هزار دلار خرج کند

به گزارش مجله زیتوا، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(istta)، این نشست که با همکاری مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و قطب برنامه ریزی و توسعه پایدار گردشگری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار گردید، با آنالیز صندلی جوانان در مصرف گردشگری و ارائه راهکارهای مناسب در این خصوص به کار خود خاتمه داد.

گردشگری برای ایران مفید است که ده هزار دلار خرج کند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور مسافرتی کانادا ارزان قیمت هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

در این نشست کرامت الله زیاری استاد دانشگاه تهران به آنالیز استراتژی های پایدار گردشگری پرداخت و با ارائه تعریفی از فراوری، مصرف و جوان اعلام کرد: مصرف با فراوری مرتبط است و فراوری از زمانی ایجاد شد که مسئله فوردیسم در رابطه با فراوری انبوه در آمریکا و دنیا شکل گرفت. فراوری انبوه احتیاج به مصرف نماینده انبوه دارد. در این راستا هرچه بیشتر فراوری شود مصرف هم بیشتر می شود.

وی مصرف را نه تنها در کالا بلکه در خدمات، زمان، مکان، آداب و مناسک دانست و گفت: در همین رابطه گردشگری بمثابه مجموعه خدمات توریستی شامل زمان یا همان فراغت، مکان و نشانه ها و ... قابل آنالیز است.

وی جوانان را پاره ای پرقوت در میان سایر گروه های اجتماعی دانست که همیشه مورد توجه پژوهشگران اجتماعی بوده اند که متاسفانه در بخش گردشگری صندلی جوانان مغفول مانده است.

زیاری گفت: بیشتر گردشگران خارجی که به ایران وارد می شوند کهنسال می باشند درحالی که باید طوری برنامه ریزی کرد که قشر جوان که بیشتر بدنبال اوقات فراغت و ماجراجویی می باشند وارد کشور شوند. مسائل مرتبط با جوانان باید در نسبت با سال، فضا، سبک زندگی و ... دسته بندی شود. هرجوانی متناسب با فرهنگش برداشت خاصی از گردشگری دارد. جوانان با فرهنگ مصرفی در پی کشف حوزه های جدید زندگی و کیفیت آن هستند.

وی جوانان را پرشور و هیجانی خواند و گفت: جوانان تن به تحرک می دهند؛ دنبال تغییر و جستجو هستند و احتیاج به خودمحوری و جستجو دارند. پس می توان نتیجه گرفت رفتارهای توریستی تمامی حوزه های مرتبط به جوانان را شامل می شود که بیشتر باید به آن پرداخته شود.

محمدحسن مطیعی لنگرودی -استاد دانشگاه تهران- سخنران بعدی نشست بود که به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اقتصاد دنیای به شدت درحال تحول است و اگر با آن همراه شویم می توانیم برای جوانان فکری بکنیم و گرنه عقب می مانیم.

گردشگر با خود بقچه می آورد

مطیعی اعلام کرد: فضای کنونی دنیا از لحاظ سرزمینی به فوق قلمروگرا تبدیل شده؛ مثلا قیمت نفت را کشورهای دیگر معین می نمایند و تاثیر آن بر شرایط زندگی کل دنیا دیده می شود؛ پس کشور ما باید به سمت زمینه های درآمدزا و اشتغال زایی خیز بردارد. برای مثال کشور چین انرژی خود را بسمت شبکه های انرژی خورشیدی می برد؛ ما نیز نباید بر نفت تکیه کنیم؛ نفت که به عنوان یک منبع زیرزمینی با حدود تقریبی هر بشکه ای 40 دلار به فروش می رسد درحالیکه یک گردشگر با یک شب خوابیدن و استفاده از خدمات 200 دلار خرج می نماید. آن گردشگری برای ایران مفید است که حداقل 10 هزار دلار در سفر خود خرج کند که با این کار چرخه اشتغال می چرخد و برای جمعیت بیکار کار ایجاد می شود نه گردشگری که با خودش غذا و بقچه می آورد و بدنبال سرویس بهداشتی می شود.

استاد دانشگاه تهران اعلام کرد: احتیاجهای جوانان در فضاهای گردشگری کاملاً متفاوت با احتیاجهای سالمندان است. جوانان نیروی بسیار کارآمد، با استعداد و دارای کارایی علمی هستند. جمعیت جوان یک وزنه سنگین برای توسعه است. اگر حساب و کتاب نباشد این وزنه تعادل خود را از دست می دهد و مخرب می شود؛ برای مثال نبود اشتغال برای جمعیت جوان یک معضل جدی به حساب می آید و باید به این نکته توجه کرد.

وی با ارائه راهکارهایی برای جذب گردشگر جوان گفت: کشور ما سابقه تاریخی کهنی دارد و از آنجا که جوانان بیشتر به دنبال بحث های علمی، تاریخی و موزه ای هستند می توان از این مقوله سودآوری زیادی را داشته باشیم و براین اساس باید احتیاجسنجی کنیم که کدام شهرها در جذب گردشگران جوان پیروز ترند یا اینکه کدام استان و منطقه با فرهنگ جوانان هم خوانی بیشتری دارد.

جوانان احتیاج به آزادی و خودمحوری دارند و گردشگری منظم و سازمان یافته را نمی پذیرند که باید این موارد را نیز در برنامه ریزی برای این قشر درنظر گرفت.

این استاد دانشگاه گفت: در ایران، بیش از مصرف گردشگری به فراوری گردشگری برای جوانان احتیاج داریم. 100 هکتار در کشاورزی مدرن دو شغل ایجاد می نماید اما یک مغازه، چهل شغل هم می تواند ایجاد کند. مدیران ما هنوز متوجه اقتصاد گردشگری نشده اند.

شهرود امیر انتخابی-رئیس مؤسسه آموزش عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- سخنران دیگری بود که در ادامه برنامه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از تاریخی که آموزش گردشگری راه افتاد همیشه با رشته جغرافیا همراه بوده است. اما در دولت یازدهم برای اولین بار مؤسسه ما تأسیس شد که در این حوزه به آموزش می پردازد.

وی اضافه کرد: در حدود 25 مرکز آموزشی در 19 استان کشور راه اندازی کردیم و در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیریم. گردشگری سلامت، ورزشی، ماجراجویانه، یکتاپرستی (مذهبی)، حقوق گردشگری و در واقع چیزی حدود 34 سرفصل جدید تدوین شده است.

وی گفت: کسانی که در این حوزه تحصیل می نمایند می توانند چهره مثبتی از ایران ارائه دهند. در سه هدف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می توان برای اقتصاد گردشگری برنامه ریزی کرد. 20 میلیون گردشگر خارجی در سال، آماری است که در سند چشم انداز بیست ساله اشاره شده است. می خواهیم به سوی جایگزینی اقتصاد گردشگری به جای اقتصاد نفتی برویم. طبق آمارهایی که وجود دارد هر گردشگر در ایران 1300 دلار و در ترکیه 850 دلار خرج می نماید.

در ادامه رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران ضمن اشاره به اینکه کشور ما را به عنوان کشوری با جاذبه های فرهنگی می شناسند، گفت: جوان به دنبال معنایی از زندگی و اصالت است؛ به دنبال جایی است که ارزش های متفاوت تری را به او ارائه دهد. جوانانی که به کشور ما سفر می نمایند تعدادشان هر ساله بیشتر می شود و به همین دلیل باید برای آن فکری کرد.

یعقوب زاده اعلام کرد: از انواع گردشگری می توان به گردشگری همسالان اشاره نمود که خود آن نیز به گونه های مختلفی همچون گردشگری بچه ها، کهنسالان، میانسالان و جوانان تقسیم می شود؛ و گردشگری جوانان دامنه سنی 15 تا 29 سال را شامل می شود که باید برایشان سرمایه گزاری کرد و آنان را با رفتارهای خاص، تمایلات و سبک زندگیشان درنظر گرفت. برای مثال باید برای آنها میهمانخانه های ارزان، فضاهایی برای ورزش و آشنایی با جوانان دیگر فراهم کرد.

جوانان 20 درصد از گردشگران بین المللی را تشکیل می دهند که باید از این فرصت استفاده کرد

وی همچنین از گسترش گردشگری جوانان در دنیا ابراز امیدواری کرد و گفت: این نوع گردشگری به شدت در حال گسترش است. سازمان سفر بین المللی جوانان اعضایی در 60 کشور دنیا دارد و هدف این سازمان ترویج پویایی، گسترش افقهای فکری افراد جوان از طریق سفر، فراگیری زبان، زندگی خانوادگی، گردشگری فرهنگی و اجتماعی و سایر فرصتها برای رشد وپیشرفت فردی است. مطابق آمار مسافرت جوانان 20 درصد از گردشگران بین المللی را تشکیل داده است و گزارشها حاکی از آن است که نزدیک به 70 درصد از جوانان به منظور یادگیری زبان، کار یا تحصیل و نیز خوشگذرانی به کشورهای خارجی سفر می نمایند و بدین منظور باید به جوانان در حوزه گردشگری بیش از پیش اهمیت داد و زمینه را برای ورود هرچه بیشتر گردشگران جوان به کشور هموار کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 435

به "گردشگری برای ایران مفید است که ده هزار دلار خرج کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری برای ایران مفید است که ده هزار دلار خرج کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید