گردشگری سلامت بسترساز توسعه اقتصادی کشوراست

به گزارش مجله زیتوا، علیرضا کریم زاده حق در مصاحبه با خبرنگاران اضافه نمود: گردشگری سلامت به عنوان یکی از راههای تحقق رشد و توسعه اقتصادی گیلان است.

گردشگری سلامت بسترساز توسعه اقتصادی کشوراست

وی همچنین به گردشگری پزشکی اشاره کرد و اظهارداشت: مسافرت به منظور درمان بیماری های جسمی با انجام عمل جراحی یا بدون عمل جراحی در بیمارستان و مراکز درمانی را گردشگری پزشکی می گویند.

عضو کمیته گردشگری سلامت استان گیلان به گردشگری درمانی اشاره کرد و گفت: در این نوع گردشگری هدف استفاده از منابع درمانی طبیعی مثل آب های معدنی، نمک و غیره برای درمان بیماری ها با گذراندن دوره نقاهت را گردشگری درمانی می گویند.

وی اضافه نمود: مسافرت به دهکده های سلامت برای رهایی از تنش های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون مداخله پزشکی، گردشگری تندرستی نامیده می شود.

کریم زاده حق شرح داد: گردش مالی این حوزه در حدود 130 میلیارد دلاردر سال در دنیا است که سهم ایران از این بازار بسیار نا چیز است.

وی اذعان داشت: هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر عادی برای کشور ها می تواند درآمد داشته باشد و بین 5000 - 3500 دلار در کشور مقصد هزینه و هر گردشگر سلامت 9 شغل را فعال می کند.

مدیر عامل بیمارستان بین المللی قائم (عج) رشت با بیان اینکه صنعت توریسم هم اکنون بعد از صنعت نفت و خودرو سومین صنعت پر درآمد در دنیا است، گفت: صنعت توریسم در مدت دو دهه آینده به نخستین صنعت درآمدزای دنیا تبدیل خواهد شد.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه ایران به لحاظ جاذبه گردشگری و همچنین به لحاظ جغرافیایی و جاذبه های تاریخی و توریسم جزء 10 کشور اول دنیا واقع شده است باید بتوان سهم مناسبی از این بازار را به خود اختصاص داد.

کریم زاده حق اذعان داشت: هم اکنون فرانسه با جذب 79 میلیون نفر توریست در سال در رتبه اول دنیا واقع شده است و از کشور های آسیایی ترکیه در رتبه ششم دنیا با 33 میلیون نفر و مالزی با 24 میلیون نفر توریست در رتبه 10 دنیا واقع شده است.

وی بیان داشت: ایران اسلامی باید بتواند جایگاه واقعی خود را که همانا جزء 10 کشور اول دنیا است، کسب کند.

عضو کمیته گردشگری سلامت استان گیلان گفت: کشور اردن در خصوص گردشگری سلامت فعالیت های بسیار خوبی داشته و توانسته در سال 2012 پانصد هزار گردشگر را جذب کند در حالیکه ایران فقط سی هزار گردشگر سلامت را جذب کرده است.

وی اضافه نمود: بیماران به دلیل بالا بودن هزینه های پزشکی، طولانی بودن نوبت اعمال جراحی در کشور های خود اقدام به مسافرت به کشور های دیگر برای عمل جراحی و درمان پزشکی می کنند به عنوان مثال در کشور کانادا یک فرد برای عمل جراحی کاتاراکت که در کشور ایران یک روزه و بدون نوبت انجام می شود باید 16 هفته و برای عمل جراحی هیپ 26 هفته در نوبت باشد.

کریم زاده حق شرح داد: بغیر از این، هزینه های جراحی در دنیا بسیار سنگین است به عنوان مثال یک عمل جراحی قلب باز (CABG) در کشور آمریکا حدود 120 هزار دلار هزینه دارد در حالی که در کشور ایران کمتر از 10درصد آن یعنی حدود 10 هزار دلار هزینه دارد و در سایر اعمال جراحی نیز تقریبا قیمت ها و هزینه ها در کشور ایران نسبت به سایر کشور ها و حتی کشور های منطقه پائین تر است و این مزیت نسبی پائین بودن قیمت ها مهمترین پارامتری که کشور ایران را بسیار مناسب برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت منطقه می کند.

وی گفت: گیلان با داشتن اکوتوریسم بی نظیر، آب و هوای معتدل مدیترانه ای که بسیار مناسب برای بیماران است دارا بودن جنگل و دریا که برای گذراندن دوره نقاهت بسیار مناسب است و از همه مهمتر این استان با داشتن کادر درمانی پزشکی تخصصی و فوق تخصصی بی نظیر که در تمامی رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی صاحب نام و تراز اول دنیادر این شهر به طبابت مشغول هستند و همچنین تعرفه های پائین پزشکی و همچنین داشتن بیمارستان هایی با استاندارد دنیای، بسیار زیبا و مجهز و داشتن بخش های (International Patient Department) استان گیلان را می تواند به قطب گردشگری سلامت کشور تبدیل کند.

عضو کمیته گردشگری سلامت استان گیلان اضافه نمود: در این میان برای گسترش گردشگری سلامت موانع و چالش هایی است که با همکاری مسئولان عالی رتبه استان به ویژه استاندار که بسیار به توسعه گردشگری سلامت علاقمند هستند باید برطرف شود تا بتوان این صنعت را که تنها راه حل برطرف مشکل بیکاری استان و همچنین پایه گذار اقتصاد بدون وابستگی به نفت است را در استان و همچنین کشور نهادینه کرد.

وی شرح داد: با تعامل و هم افزایی می توان استان گیلان را به قطب گردشگری سلامت شمال کشور تبدیل و درآمد ارزی سرشاری را نصیب مردم کرد.

کریم زاده حق اذعان داشت: با گسترش گردشگری سلامت می توان معضل بیکاری را برطرف کرد به شرطی که با اراده ای قوی و همه جانبه تمامی مدیران از این پروژه حمایت و زیر ساخت های لازم را برای این امر به وجود بیاورند.

وی بیان داشت: ایران در همه زمینه ها از نظر جاذبه گردشگری، آثار باستانی و تاریخی و از نظر کادر پزشکی و داشتن پزشکان حاذق از کشور ترکیه بالاتر است ولی کشور ترکیه رتبه ششم گردشگری دنیا را دارد و 33 میلیون گردشگر را در سال جذب می کند در حالیکه ایران فقط سه میلیون گردشگر را در سال می تواند، جذب کند.

عضو کمیته گردشگری سلامت استان گیلان گفت: با کمک همدیگر باید موانع را برطرف تا بتوان از این همه نعمت های خدادادی حداکثر استفاده را کرد.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه مهمترین زیر ساخت های لازم برای فعال کردن گردشگری سلامت داشتن سیستم حمل و نقل مناسب و داشتن بیمارستان های استاندارد است پیشنهاد می شود برای برطرف مسائل گردشگری سلامت استان گیلان برقراری خط هوایی بین رشت - باکو - آستارا خان، را ه اندازی کشتی توریستی بین رشت - باکو - آستاراخان، احداث راه آهن رشت - باکو، فعال کردن پایانه آستارا برای گردشگری سلامت امری ضروری است.

کریم زاده حق شرح داد: از دیگر پیشنهادات می توان به حمایت تمامی ارگانهای مربوطه مثل شهرداری، سازمان گردشگری و بانکها از ساخت هتل های پنج ستاره در استان گیلان، حمایت واقعی و عملی تمامی ارگانهای ذیربط از ساخت شهرک های سلامت، راه اندازی پلیس مخصوص توریسم به منظور راهنمایی گردشگران سلامت، راه اندازی تاکسی های مخصوص توریسم با رانندگان آشنا به زبان انگلیسی و تسهیل در رفت و آمد بیماران در مرزها بدون معطلی رانام برد.

وی بیان داشت: مدیریت بیمارستان بین المللی قائم (عج) با درک اهمیت گردشگری سلامت برای آینده اقتصاد و توسعه کشور یکی از اهداف اصلی خود را جذب گردشگران سلامت قرار داده و در این راستا بخش ویژه بیماران گردشگر سلامت (International Patient Department) را راه اندازی کرده است.

مدیر عامل بیمارستان بین المللی قائم (عج) رشت همچنین یادآورشد: برای تسهیل بیماران آذربایجانی برنامه ای جهت اعزام پزشکان این بیمارستان به باکو برنامه ریزی و همچنین دفتری در آستارا را راه اندازی کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با برطرف مسائل موجود و برطرف موانع بتوان سهم واقعی خود را که حداقل 10درصد سهم بازار گردشگری سلامت است را به دست آورد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 156

به "گردشگری سلامت بسترساز توسعه اقتصادی کشوراست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری سلامت بسترساز توسعه اقتصادی کشوراست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید