گنجینه فرعون برای نمایش به کشورهای مختلف فرستاده می گردد

به گزارش مجله زیتوا، نمایش گنجینه فرعون

با توجه به اعلام خبرگزاری ها، نمایش گنجینه فرعون در کشورهای مختلف به زودی صورت می گیرد. با توجه به خبر وزارت آثار باستانی مصر که خبر از نمایش گنجینه فرعون داده است، به زودی نمایشگاهی با عنوان شاه توت عنخ آمون در چندین شهر مختلف در سطح دنیا صورت خواهد گرفت. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، خبر نمایش گنجینه فرعون را مورد آنالیز قرار دهیم.

گنجینه فرعون برای نمایش به کشورهای مختلف فرستاده می گردد

به نقل از روزنامه مصر امروز (Egypt today)، وزارت میراث و توریستی مصر درباره نمایش گنجینه فرعون اعلام نموده است که سود حاصل از نمایشگاه توت عنخ آمون، آن قدر برایشان چشم گیر بوده است که آن ها تصمیم به برگزاری این نمایشگاه در سطح جهانی گرفته اند. بر اساس گزارش این روزنامه مصری، سود عاید از نمایش گنجینه فرعون طلایی که در 24 مارس سال 2018 در مرکز علمی کالیفرنیا برگزار گردید، 5 میلیون دلار برآورد شده است. بر طبق آمار رسمی، این نمایشگاه حدود 700 هزار بازدید نماینده داشته است و حالا نیز قرار است که این نمایشگاه میهمان چند شهر دیگر در سرتاسر جهان نیز باشد.

آقای هاوارد کارتر که باستان شناس و مصر شناس بریتانیایی است، تمام زندگی خود را وقف جست و جوی گنجینه های باستانی مصر و فراعنه نموده است. یکی از بهترین و مهم ترین کشفیات او در زمینه آثار فراعنه، پیدا کردن مقبره توت عنخ آمون بوده است. بر اساس شهادت تاریخ، این فرد در سرانجام جنگ جهانی اول اولین کسی بود که توانست مقبره توت عنخ آمون را کشف کند.

آقای کارتر در 6 نوامبر سال 1922 میلادی پیروز به پیدا کردن و کشف مقبره توت عنخ آمون، فرعون معروف و بزرگ مصری شد. این کشف در حالی رخ داد که مهم ترین مقبره کشف شده از فراعنه مصر در حالی پیدا شده است، بیش از 3 هزار سال از مرگ وی نیز می گذرد. توت عنخ آمون به عنوان یازدهمین فرعون مصر باستان از سلسله 18 یا همان پادشاهی نو شناخته می گردد. توت عنخ آمون در 19 سالگی و در حوالی ماه ژانویه بی آن که برای خود جانشینی معین کند، از جهان چشم فرو بست.

مرگ این فرعون برای مصریان غیرمنتظره بوده است و مقبره وی هنوز تکمیل نشده است. بنابراین، تابوت وی را در مقبره ای دیگر قرار می دهند که نسبتاً ساده است. احتمال می رود که این آرامگاه برای آیه ساخته شده بوده باشد، که با وجود سن بالایش پس از توت عنخ آمون بر تخت می نشیند. به هر حال علت مرگ توت عنخ آمون امروزه معمایی است که هنوز هم حل نشده است. متخصصینی که پس از کشف آرامگاه توسط هاوارد کارتر و لرد کارناروون مومیایی را مطالعه کردند متوجه هیچ گونه آسیب دیدگی بر روی بدن وی نشدند و این نظریه که هرگونه مرگ اتفاقی یا خشونت آمیزی برای این فرعون اتفاق افتاده است را رد کردند اما بعدها، مشاهده بعضی جراحات کوچک در نزدیکی گوش چپ کشف این فرعون، این را نشان داد که فرعون جوان دچار خونریزی مغزی شده بوده است. توت عنخ آمون در مقایسه با دیگر فرعون های بزرگ تاریخ مصر ثروت بزرگی وجود ندارد.

ولی آن چه گنج او را از سایرین متمایز نموده است، وسایل پیدا شده در مقبره او اسک که کاملا دست نخورده باقی مانده است. این در حالی است که آرامگاه های فراعنه بزرگ هزاران بار در طول تاریخ مورد دست برد دزدان قرار گرفته است. البته به نظر می رسد که مقبره این فرعون جوان دو بار بلافاصله پس از مرگش دچار دزدی مختصری شده است.

اما به هر حال این دزدان در مقبره بی نظمی از خود بر جای نگذاشته اند و ظاهراً به دنبال وسایل کوچک فلزی و سبک بوده اند. آنچه آرامگاه توت عنخ آمون را از دست برد سارقان نجات داد، ورودی کوچک و پنهان شده در زیر سنگ ها بود که در طول همه این سال ها جلب توجه نکرد. به علاوه، توت عنخ آمون دوره حکومت کوتاه و بی غوغایی داشت و گنجینه او نیز بزرگ نبود و به همین دلیل پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شد.

چهارمین تابوت توت عنخ آمون، از 1100 کیلوگرم طلای خالص ساخته شده بوده است. در یکی از اتاق های مقبره او حدود 650 وسیله که شامل جام، کوزه، مجسمه، تخت، گنجه، … پیدا شد که تعداد بسیاری از آن ها با طلا و سنگ های بسیار گران قیمت تزئین شده بودند.

البته در این اتاق یادگارهای فرعون از دوران کودکی هم قرار داشتند که شامل اسباب بازی های ارزشمند، پر، میز و جایگاه های کوچک بود. در مقبره، تخت هایی روان با سرهای گاو، شیر، اسب آبی و تمساح، تخت پادشاهی فرعون توت عنخ آمون، لباس هایی از پوست پلنگ، گنجه هایی از عاج و جواهرات نیز پیدا شد. یکی دیگر از دلایل معروف شدن این فرعون مصری به این خاطر این است که جمله معروفی بر روی ورودی مقبره فرعون نوشته شده بوده است که: مرگ، هر کسی را که خواب فرعون را به هم بزند را در بر خواهد گرفت!

همین باعث شده بود که مردم از طلسمی صحبت نمایند که تمامی افرادی را که در کشف آرامگاه توت عنخ آمون دست داشتند از بین می برد. لرد کارناروون به دلیل نیش عقرب که حیوانی مقدس در مصر باستان بوده است، مرده اما در اصل او به علت عفونت پس از نیش نوعی پشه جان داده بود.

به مجموعه ای شامل 150 اثر تاریخی و ارزشمند کشف شده در مقبره توت عنخ آمون قرار است در قالب نمایشگاهی در کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا و همچنین ژاپن، کره جنوبی، کانادا و دیگر کشورهای جهان نیز به نمایش گذاشته شوند.

به هر حال خبر مهمی که در این میان وجود دارد این است که نمایش گنجینه فرعون در چندین شهر در اروپا و دیگر نقاط جهان تا به الان با هدف بهبود روابط فرهنگی مصر و جهان و جذب هر چه بیشتر توریست میسر شده است. اولین دوره ای که نمایش گنجینه فرعون آغاز شده از 24 مارس سال گذشته بوده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 671

به "گنجینه فرعون برای نمایش به کشورهای مختلف فرستاده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجینه فرعون برای نمایش به کشورهای مختلف فرستاده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید