4 اثر میراث ناملموس استان سمنان ثبت ملی شد

به گزارش مجله زیتوا، معاون میراث فرهنگی استان سمنان گفت: چهار اثر میراث ناملموس استان سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

4 اثر میراث ناملموس استان سمنان ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، مصطفی یغماییان اضافه نمود: در شورای ثبت میراث ناملموس کشور که در استان اردبیل برگزار گردید، چهار پرونده از استان سمنان ثبت ملی شد.

او گفت: شیوه سنتی پخت نان­های فتیر روستای ایج، مراسم عزاداری عرب سرخه، مراسم سنتی عزاداری قاتل آو سرخه و مراسم سنتی عزاداری حیدر حیدر تکیه آق علی چال سرخه در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

یغمائیان اضافه نمود: شیوه سنتی پخت نان ­های روستای ایج، شامل 2 نان سنتی سیریشین فتیر و یوزین فتیر است.

او با بیان اینکه سریشین فتیر با استفاده از گیاه دارویی خودرو تحت عنوان سیریشین پخت می­گردد، گفت: یوزین فتیر نیز با استفاده از گردوی پخته شده تهیه می گردد و دارای خواص بسیاری است.

او اضافه نمود: گیاه سریشین دارای خواص دارویی نظیر بهبود دستگاه گوارش است و در ارتفاعات ایج یافت می گردد.

معاون میراث فرهنگی سمنان گفت: مراسم آیینی عزاداری عرب نیز در ایام عزاداری حسینی روز عاشورا، در شهر سرخه برگزار می­گردد و در این مراسم دسته ای با پوشیدن لباس­های عربی و به سبک دوران صدر اسلام مبادرت به برپایی خیمه و حرکت دسته جمعی به منظور عزاداری می­کنند.

یغمائیان در مورد مراسم عزاداری حیدر حیدر تکیه آق علی چال سرخه نیز گفت: این تکیه قدیمی در بین مردم سرخه دارای احترام و توجه خاص است و در ایام ماه محرم و به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی میزبان جمع کثیری از عزاداران است و عزاداران با چرخیدن دور علم در میانه تکیه و سر دادن نوای حیدر حیدر مراتب ارادت خود را به امام حسین(ع) و امام علی(ع) ابراز می­کنند.

او اضافه نمود: در مراسم عزاداری قاتل آو از بعدازظهر روز تاسوعا تا بعد از ظهر روز عاشورا برگزار می گردد، کشاورزان و افرادی که دارای حق آبه هستند به مدت 24 ساعت، آب را آزاد نموده و به نشان از تشنگی و بسته شدن آب به روی امام حسین(ع) و یاران گرانقدر آن امام، آب را در جوی ­های شهر سرخه رها و در جهت آب آغاز به عزاداری و حرکت به سمت شهر می ­کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه 18 پرونده میراث ناملموس استان سمنان در انتظار ثبت ملی است، گفت: تا کنون 103 اثر ناملموس استان سمنان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 8

به "4 اثر میراث ناملموس استان سمنان ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 اثر میراث ناملموس استان سمنان ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید