4 اشتباه رایج هنگام استفاده از شامپو

به گزارش مجله زیتوا، بسیاری از ما در استفاده از شامپو خطاهای جبران ناپذیری داریم که به پوست سر و جنس مو لطمه شدید وارد می نماید.

4 اشتباه رایج هنگام استفاده از شامپو

به گزارش شست و شوی روزانه و منظم موها، لایه هیدرولیپیدیک پوست سر را به خطر می اندازد. حمام رفتن و شست وشوی مو ها کاری است که روزانه و مستمر انجامش می دهیم. در ادامه نکاتی را در این زمینه یادآور می شویم که به شست وشوی مو ها یاری می نماید:

کلمه شامپو از یک کلمه هندی یعنی جامپو گرفته و وارد زبان انگلیسی شده که به معنای ماساژ دادن است اولین شامپو ها به شکل پودر بودند و در سال 1904 وارد بازار شدند. وظیفه شامپو ها پاک کردن مازاد چربی طبیعی موها، عرق، سلول های مرده پوست سر و به جای مانده محصولات آرایشی و بهداشتی است. ترکیب اصلی شامپو سورفاکتانت است که کف فراوری و مو ها را بدون آسیب زدن به آن ها تمیز می نماید. شامپو های دارای ph 5 تا6 برای پوست سر مناسب هستند و برترین نوع شامپو حاوی ترکیبات مرطوب نماینده ای مانند پانتنول است که به احیای بافت مو ها و حفظ خاصیت ارتجاعی آن ها یاری می نماید. امروزه انواع شامپو ها متناسب با نوع مسائل مو در بازار وجود دارد.

شست وشوی روزانه و منظم موها، لایه هیدرولیپیدیک (آبی چربی) پوست سر را به خطر می اندازد. با از بین رفتن این لایه محافظتی که از سبوم (چربی) تشکیل شده است، پوست سر هم دچار مسائلی می گردد. این مسئله می تواند به خارش و تحریک پوست سر و بعلاوه شوره منجر گردد. البته شست وشوی افراطی مو ها بعلاوه می تواند به چرب تر شدن آن ها بینجامد، چون این کار باعث تحریک غدد سباسه (غدد ترشح نماینده چربی طبیعی پوست) می گردد. حل این مشکل ساده است فقط دو بار در هفته موهایتان را شامپو بزنید. اگر موهایتان زود چرب می گردد، می توانید حداکثر دو روز در میان آن ها را شست وشو دهید و هر از گاهی از شامپوی خشک بهره ببرید. دراین حالت بدون احتیاج به آب با استفاده از پودر مخصوصی که به شامپوی خشک معروف است، مو ها را از چربی و آلودگی ها پاک می کنید.

یکی از اشتباهاتی که به مو ها آسیب می زند، تصور چرب بودن آنهاست، چون بعد از گذشت دو روز از آخرین شست وشو، مو آغاز به چرب شدن می نماید. اما باید بدانید که این مسئله کاملا طبیعی است. به مو هایی چرب اطلاق می گردد که از همان روز شامپو زدن با عبور دادن انگشت از ناحیه ریشه مو ها احساس چرب و روغنی شدن حس گردد. افرادی که احساس می نمایند موهایشان زود چرب می گردد، بهتر است از شامپو های هیدراتان و مناسب برای مو های معمولی استفاده نمایند.

بیشتر شامپو های کلاسیک حاوی اندازه زیادی سیلیکون هستند، چون این مولکول برای صاف کردن فیبر مو و زیبا و درخشان کردن آن موثر است. مشکل این جاست که این مولکول ها بسیار سنگین هستند و در طولانی مدت پوست سر را خفه می نمایند و باعث ایجاد شوره می شوند. بهتر است از متخصص پوست بخواهید تا توصیه هایی را برای انتخاب شامپوی مناسب برای موهایتان ارائه دهد. یا این که یک روز در میان به جای این شامپوها، از شامپو های فاقد سیلیکون، بدون سولفات و بدون پارابن بهره ببرید تا مو ها و پوست سرتان نفسی بکشند. توجه داشته باشید که این شامپو ها کمتر کف می نمایند، ولی نباید از آن ها به اندازه زیاد بهره ببرید تا کف نمایند.

معمولا خیلی از افراد با عجله مو ها را شامپو می زنند و همزمان زیر دوش قرار می گیرند تا آب، کف ها را بشوید. اما ضروری است که قبل از آبکشی موها، آن ها را به آرامی شامپو بزنید و تار ها را از هم جدا کنید. در غیر این صورت مو ها کرک می شوند و شامپو و کف لابه لای آن ها و روی پوست سر باقی می ماند. برای این کار قبل از آبکشی، اندکی آب به سر بزنید و دوباره شامپو را کف دهید تا اگر شامپو در لابه لای مو ها مانده باشد، حل گردد. سپس زیر دوش قرار بگیرید، بهتر است آب ولرم باشد. آب خیلی سرد تمام چربی های مو را از بین نمی برد و آب خیلی گرم هم باعث خشک شدن پوست سر می گردد. تار مو ها را از هم جدا کنید تا به جای مانده شامپو به خوبی از لابه لای آن ها خارج گردد.

نباید موقع خشک کردن سر به خصوص اگر مو های حساس و شنماینده ای دارید، حوله را با فشار روی مو ها بمالید و آن ها را بکشید. بهتر است از حوله های نرم و جاذب آب بهره ببرید و آن را به آرامی روی مو ها قرار دهید و بردارید. حوله را روی سرتان بگذارید تا تمام مو ها را بپوشاند و سپس اجازه دهید به مدت چند دقیقه روی سرتان بماند. به هیچ اسم حوله را سفت دور مو ها نپیچید، با ملایمت رفتار کنید.

منبع:همشهری آنلاین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1542

به "4 اشتباه رایج هنگام استفاده از شامپو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 اشتباه رایج هنگام استفاده از شامپو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید