آیا شما نیاز به یک پلاک دیجیتال دارید؟ ، نگاهی به مزایا و معایب حضور تکنولوژی در صنعت حمل و نقل
به گزارش مجله زیتوا، وایرد نوشت: اگر شما از جمله افرادی نباشید که اعتقاد دارند ماشین فقط ابزاری ساده برای حمل و نقل است، حتما به مواردی مثل ابزارهای داخلی خودرو و سرعت بالا توجه دارید، بنابراین ممکن است مایل باشید تکنولوژی های مدرن را جایگزین ابزارهای قدیمی کنید.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، این روزها استفاده از پلاک های دیجیتال چندان عجیب نیست و مجوز استفاده از این نوع پلاک ها نیز در برخی کشورها صادر شده است. اکنون شما می توانید یکی از صفحه نمایش های هوشمند را به بخش پشتی خودرو خود افزوده و به عنوان پلاک دیجیتال از آن استفاده کنید.
در سرانجام سال 2018، میشیگان قانون عمومی 656 را تصویب کرد که بر اساس آن خودروها را مجاوز به استفاده از پلاک دیجیتال در بخش پشتی خودرو می کرد. بله! شاید باور نکردنی باشد اما کم کم مستطیل های نوستالژیک و فلزی جای خود را به مانیتورهای دیجیتالی می دهند که زادگاهشان سیلیکون ولی است.
پلاک های دیجیتال ظاهری شبیه به کتابخوان های هوشمند آمازون دارند و عدد استاندارد مالکیت خودرو و اطلاعات مشابه را نمایش می دهند. این پلاک ها صرفا جنبه اطلاع رسانی عددی ندارند و حتی می توانند وقتی خودرو دزدیده می شود نیز کاربردی باشند چرا که پلاک های دیجیتال قابلیت ردیابی دارند.
یکی از پژوهشگران موسسه Neville Boston در این خصوص می گوید: این پلت فرم می تواند از بسیاری از قابلیت های مختلف پشتیبانی کند. بنابراین من آن را کمتر به عنوان یک شماره مجوز و بیشتر به عنوان یک پورتال ارتباطاتی در نظر می گیرم.
پلاک های دیجیتال از تابستان گذشته در کالیفرنیا به عنوان بخشی از یک برنامه آزمایشی مجوز گرفته اند. تگزاس و فلوریدا نیز به پلاک های دیجیتالی اجازه تردد داده اند، بوستون نیز قصد دارد این محصول را در شش استان تا سرانجام سال وارد کند و همچنین کانادا و دبی در پی ادامه آن هستند. یکی از نخستین شرکت هایی که در این حوزه فعالیت کرد شرکتReviver بود اما قیمت بالای این سیستم باعث شد بری دیگر از شرکت ها نیز دست به کار شوند.
برای مثال کاربران می توانند RPlate را با 499 دلار پیش رزرو کنند یا 799 دلار را در RPlate Pro که دارای ویژگی های پیشرفته تر است هزینه کنند.اما سوال اصلی این است که ایا هزینه های مذکور در برابر مسائل مرتبط با حریم خصوصی کاربران منطقی است؟
برخی از خریداران خودرو نگران هستند که هزینه های سنگینی که صرف می کنند در برابر امنیت خودرو صفر باشد. یعنی این نوع پلاک های دیجیتال با ردیابی فعالیت های کاربران شرایط حریم شخصی آنان را به خطر نیندازند. برخی دیگر نیز معتقدند که پلاک های دیجیتل می توانند به راحتی هک شوند و در نتیجه مخاطراتی برای خودروسواران خواهند داشت.
تا به امروز، در بوستون حدود 1400 پلاک دیجیتال فروخته شده است. جالب است بدانید یکی از خریداران مهم این نوع پلاک ها شهرداری ساکرامنتو، در کالیفرنیا است که 35 پلاک دیجیتال را همزمان خریداری کرده است تا روی ناوگان خودروهای شهری نصب کند. بر اساس گزارشهای مرتبط با حمل و نقل شهری، پیش بینی می شود این شهرداری به زودی بسیاری از ناوگان حمل و نقل شهری شامل 2400 وسیله نقلیه درون شهری را به این سیستم مجهز کند.
قیمت هر Reviver حدود 300 دلار به علاوه یک هزینه 20 دلاری در هر ماه برای ردیابی قانونی خودروها است.
منبع: انتخاب