بارش های سال جاری چه اندازه کمتر شده است؟

به گزارش مجله زیتوا، تهران (پانا) - از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه 1400 تا 26 آذرماه) 35.1 میلی متر بارندگی را در کشور شاهد بوده ایم که نسبت به میانگین بلندمدت کاهش 40 درصدی و در مقایسه با سال گذشته افت 50 درصد را نشان می دهد.

بارش های سال جاری چه اندازه کمتر شده است؟

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش بینی کرد که حوضه های آبریز دریاچه ارومیه، زهره-جراحی و حوضه های جنوبی، کارون بزرگ و کرخه از بامداد امروز به مدت 84 ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) 250 تا 300 میلی متر بارش خواهند داشت و در پی آن احتمال وقوع سیل وجود دارد.

با این وجود گزارش تازه وزارت نیرو بیانگر آن است که بر اساس شبکه ایستگاه ­های باران سنجی مبنای وزارت نیرو ارتفاع کل ریزش های جوی کشور معادل 35.1 میلی متر است. این میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره های مشابه بلندمدت (58.7 میلی متر) 40 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (70.1 میلی متر) 50 درصد کاهش نشان می دهد.

بیشترین میزان افزایش بارش استان­ های کشور طی سال آبی جاری تا تاریخ 26 آذرماه نسبت به بلندمدت نیز به ترتیب مربوط به استان­ های قم (93 درصد افزایش)، گیلان (18 درصد افزایش)، یزد (15 درصد افزایش) و مرکزی (15 درصد افزایش) است.

بیشترین میزان کاهش بارش استان­ های کشور طی سال آبی جاری تا تاریخ 26 آذرماه نسبت به بلندمدت نیز به ترتیب مربوط به استان­ های فارس (88 درصد کاهش)، هرمزگان (80 درصد کاهش)، بوشهر (80 درصد کاهش) و سمنان (75 درصد کاهش) است.

فعالیت سامانه بارشی از روز آدینه (26 آذرماه) در کشورمان شروع شده و طبق پیش بینی موسسه تحقیقات آب، بیشترین میزان بارش درحوضه های آبریز غربی و جنوب غرب رخ خواهد داد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1678

به "بارش های سال جاری چه اندازه کمتر شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش های سال جاری چه اندازه کمتر شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید