طرح محوطه سازی ویلا: باغ سیب کرج ثبت ملی نمی گردد

به گزارش مجله زیتوا، ثبت ملی باغ سیب مهرشهر علی رغم کوشش های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز، نتیجه نداد.

طرح محوطه سازی ویلا: باغ سیب کرج ثبت ملی نمی گردد

جهت دریافت خدمات طرح محوطه سازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

مهناز طاهری، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت درخواست برای ثبت ملی باغ سیب مهرشهر به عنوان میراثی طبیعی سال 85 از سوی میراث فرهنگی مطرح شد. به علت اینکه این باغ در مالکیت بنیاد مستضعفان است با این درخواست موافقت نشد و کوشش های میراث فرهنگی در مورد ثبت ملی این باغ کهنسال بی نتیجه ماند.

طاهری با اشاره به استدلال مطرح شده برای ثبت نشدن این باغ شرح داد که هم اکنون میراث فرهنگی تنها به عنوان یک عضو در جلسات ساماندهی این باغ حاضر می شود و نقشی در معین شرایط آینده این باغ ندارد.

وی یادآور شد که بدون شک اگر این باغ هم مثل باغ فاتح کرج به ثبت ملی می رسید، بسیاری از درختان آن حفظ می شدند و تبر به ریشه شان زده نمی شد.

محمدرضا زین العابدینی، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج نیز گفت که هیچ قدرتی نمی تواند باغ سیب را تخریب کند چون این باغ سرمایه ای ملی است و به همه مردم تعلق دارد. در طرحی که سال گذشته با تأیید محیط زیست، شهرداری، جهاد کشاورزی و سایردستگاه های مرتبط به تصویب رسید قرار شد درختان غیر مثمر، خشک و کهنسال باغ سیب مهرشهر قطع شوند و به جای آنها نهال های نو کاشته گردد. این طرح در چهار فاز اجرایی می گردد که فاز اول و دوم آن زمستان 94 شروع و تا فروردین 95 ادامه داشت. در این دو فاز، 85 هکتار از این باغ احیا شد که طی آن 32 هزار اصله نهال کاشته شد.

زین العابدینی اضافه کرد که فاز سوم و چهارم این طرح نیز به تازگی شروع شده و مجوزهای آن در کمیسیون ماده 7 صادر شده است. حتی یک شاخه از درخت های این باغ غیرقانونی و غیراصولی قطع نخواهد شد و تنها درختانی قطع می شوند که عمرشان را نموده و خشک شده اند. سازمان پارک ها و فضای سبز کرج به سمت احیای باغ سیب به عنوان میراثی طبیعی گام برداشته و کوشش دارد در مدت 3 سال آینده این فرآیند را به اتمام برساند.

میرابراهیم صدیق عضو شورای شهر کرج نیز گفت که تخریب مجدد باغ سیب کرج شایعه است.

صدیق بعلاوه گفت که طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر تخریب بخش هایی از باغ سیب مهرشهر کرج منتشر شده که به هیچ وجه صحت ندارد.

این مسئول شرح داد که برای این که مردم از فرایند ساماندهی این باغ آگاه شوند فراخوان عمومی برای بازدید از این مجموعه منتشر شده است و براساس این فراخوان هریک از شهفرایندان می توانند از فرایند بازسازی این باغ بازدید داشته باشند و از این که هیچ تخریبی در این مجموعه انجام نشده مطمئن شوند.

منبع: کجارو / tnews.ir / alborz.isna.ir
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1647

به "طرح محوطه سازی ویلا: باغ سیب کرج ثبت ملی نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح محوطه سازی ویلا: باغ سیب کرج ثبت ملی نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید