با عظیم ترین هواپیماهای دنیا آشنا شوید
به گزارش مجله زیتوا، در این مطلب به عظیم ترین هواپیماهای موجود در دنیا خواهیم پرداخت. در بین این هواپیماها، نمونه های مسافری، باری و نظامی وجود دارند.
خبرنگاران - حسین ریحانی: دنیای هواپیماهای عظیم بسیار عجیب و شگفت انگیز است.
بعضی از هواپیماها وجود دارند که طول آنها از یک استخر سایز المپیک عظیم تر است.
وزن بعضی از آنها از سنگین ترین تانک ها نیز بیشتر است.
و ارتفاع بعضی از آنها از یک ساختمان 5 طبقه نیز بالاتر می رود.
در ادامه به معرفی عظیم ترین هواپیماهای حال حاضر دنیا خواهیم پرداخت.
آنتونوف An-225
با در نظر دریافت تمامی فاکتورهای اندازه، آنتونوف 225 عظیم ترین هواپیمای موجود در دنیا است.
تنها یک دستگاه از این هواپیما در دهه 1980 توسط آنتونوف در اوکراین فراوری شده است.
هدف اصلی از فراوری این هواپیما جابجایی شاتل فضایی بوران بود.
در کنار این باید بوستر راکتی انرژیا متعلق به شوروی سابق نیز با این هواپیما حمل می شد.
با این وجود پس از فروپاشی شوروی، An-225 بیشتر برای حمل و نقل باری مورد استفاده نهاده شد.
آنتونوف 225 با حداکثر وزن برخواست 710 تن، سنگین وزن ترین هواپیمای تاریخ است.
این هواپیمای غول پیکر رکورد جابجایی باری به وزن بیش از 250 تن را نیز در کارنامه دارد.
همچنین رکورد حمل بار یک تکه ای به وزن 189 تن نیز در اختیار آنتونوف 225 است.
در بخش ابعاد، فاصله نوک دو بال آنتونوف 225 به 88 متر می رسد.
از این نظر نیز آنتونوف 225 عظیم ترین در بین هواپیماهایی است که در حال حاضر در شرایط پروازی قرار دارند.
این هواپیما از 6 موتور غول پیکر نیز استفاده می نماید که قدرتی باور نکردنی دارند.
سوپر گوپی
هواپیمای سوپر گوپی یک غول واقعی بود که توسط ناسا استفاده می شد.
ناسا از این هواپیما برای حمل و نقل قطعات راکت ها و فضاپیماها استفاده می کرد.
سوپر گوپی در حقیقت براساس بوئینگ C-97 استراتوفرایتر ساخته شده بود، ولی از سازه ای بالن مانند استفاده می کرد.
ساخت سوپر گوپی به سال 1965 بر می گردد.
این هواپیمای عظیم توربوپراپ بعدها با ایرباس بلوگا جایگزین شد.
با این وجود ناسا همچنان علاقه زیادی به سوپر گوپی دارد و همچنان از آن استفاده می نماید.
لاکهید C-5 گلکسی
لاکهید C-5 گلکسی با قابلیت حمل باری به وزن 135 تن، عظیم ترین هواپیمایی است که تا به امروز توسط ارتش آمریکا مورد استفاده نهاده شده است.
C-5 گلکسی می تواند دو تانک M1 آبرامز، 16 عدد خودروی هاموی و 3 هلیکوپتر بلک هاوک را درون خود جای دهد.
گلکسی همچنین در حالت خالی، بدون احتیاج به سوختگیری هوایی، می تواند بیش از 13 هزار کیلومتر مسافت را طی کند که این عدد در بین هواگردهای نظامی دنیا بالاترین است.
زمانی که ارتش آمریکا بخواهد حجم زیادی از تجهیزات و سرباز را جابجا کند C-5 گلکسی بهترین گزینه است.
بوئینگ 747 دریم لیفتر
در دهه 2000 بود که بویینگ متوجه شد به یک هواپیمای باری با فضای بار عظیم احتیاج دارد تا بتواند قطعات بدنه عظیم بوئینگ 787 دریم لاینر را جابجا کند.
دلیل این احتیاج این بود که قطعات بوئینگ 787 در نقاط مختلف دنیا ساخته می شوند.
احتیاج بود تا این قطعات عظیم سریعا به خط فراوری مونتاژ نهایی بوئینگ در آمریکا منتقل شوند.
برای برطرف این احتیاج بوئینگ اقدام به ایجاد تغییراتی در عظیم ترین محصول خود یعنی 747 کرد تا فضای بار این هواپیما را افزایش دهد.
دریم لیفتر با فضای بار 65 هزار فوت مکعب، بیشترین فضای حمل بار را در بین هواپیماها دارد.
این هواپیما می تواند باری با حجم 3 برابر بیشتر از 747 فرایتر را حمل کند.
بوئینگ 4 فروند از این هواپیما را فراوری نموده است که هر یک از آنها می توانند تا 125 تن بار را حمل نمایند.
آنتونوف An-124 روسلان
غول دیگری که آنتونوف طراحی نموده است و جزو عظیم ترین هواپیماهای دنیا دسته بندی می گردد، آنتونوف 124 روسلان نام دارد.
این هواپیما که توسط ارتش روسیه استفاده می گردد، عظیم ترین هواپیمای نظامی در دنیا است.
روسلان از سال 1984 که فراوری شد، به مدت 30 سال عظیم ترین و سنگین ترین هواپیمای دنیا بود.
تا اینکه در سال 2011 بوئینگ 747 سری 8F این عنوان را از روسلان گرفت.
روسلان با قابلیت حمل باری به وزن 165 تن حتی از C-5 گلکسی آمریکایی نیز توانایی بالاتری دارد.
این هواپیما هنوز در حال خدمت به ارتش روسیه است.
بوئینگ B-52 استراتوفورترس
بوئینگ B-52 اولین بار در سال 1955 وارد خدمت شد.
نسخه فعلی این بمب افکن استراتژیک با نام B-52H در سال 1961 معرفی شده است.
بوئینگ B-52 را باید به عنوان پدرعظیم نیروی هوایی آمریکا به حساب آورد، چون با وجود سن زیادی که دارد، همچنان کارایی خود را حفظ نموده است و می تواند ضربات سهمگینی را به دشمنان وارد کند.
این بمب افکن می تواند بیش از 31 تن مهمات شامل بمب های سقوط آزاد عالی تا سلاح های هسته ای را حمل کند.
در حالی که نیروی هوایی آمریکا میخواهد با عملیاتی کردن B-21 بمب افکن رادار گریز B-2 و بمب افکن مافوق صوت B-1 را از خدمت خارج کند، اما B-52 همچنان به خدمت ادامه خواهد داد.
تنها قرار است موتورهای جدیدی برای B-52 طراحی گردد تا راندمان آن افزایش پیدا کند.
با اینکه این هواپیما در ششمین دهه از زندگی خود واقع شده است، ولی نیروی هوایی آمریکا آنقدر این هواپیما را ارتقا داده است که می تواند موشک های دور برد و موشک های کروز رادار گریز با کلاهک هسته ای را نیز شلیک کند.
ایرباس بلوگا
نام اصلی بلوگا، ایرباس A300-600 سوپر ترانسپورتر است.
این هواپیما نیز مانند دریم لیفتر بویینگ برای حمل قطعات عظیم هواپیما طراحی شده است.
بلوگا در سال 1995 وارد خدمت شد و فورا در اروپا جای سوپر گوپی را گرفت.
قطعات هواپیماهای ایرباس در کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا ساخته می شوند.
بلوگا با فضای بار 37 متری و قابلیت حمل 52 تن بار می تواند قطعات عظیم ایرباس را به خط مونتاژ نهایی ایرباس حمل کند.
بوئینگ 747
با اینکه دریم لاینر نیز در این لیست حضور دارد، اما این هواپیما تنها بخشی از خانواده عظیم 747 است.
تا به حال بیش از 1500 فروند بویینگ 747 فراوری شده است و در بخش های حمل و نقل مسافری و باری فعالیت می نمایند.
این هواپیما حتی به عنوان هواپیمای فرماندهی و هواپیمای رییس جمهور آمریکا نیز خدمت می نماید.
ناسا نیز از یک دستگاه 747 به عنوان تلسکوپ هوایی استفاده می نماید.
در حال حاضر به دلیل وجود هواپیماهای باریک پیکر با برد بالا و قابلیت عبور از روی اقیانوس، دیگر خط فراوری 747 متوقف شده است.
ولی این هواپیما به عنوان تنها هواپیمای 4 موتور پهن پیکر ساخت آمریکا در تاریخ خواهد ماند.
بوئینگ C-17 گلاب مستر
با اینکه C-5 گلکسی عظیم ترین هواپیمای نیروی هوایی آمریکا است، ولی هواپیمای ترابری اصلی این نیرو C-17 گلاب مستر ساخت بوئینگ است.
این هواپیما اولین پرواز خود را در سال 1991 انجام داد.
از آن موقع تا کنون 279 فروند از این هواپیمای باری فراوری شده است.
بوئینگ C-17 می تواند 85 تن بار را حمل کند و توانایی انجام عملیات جابجایی نیرو و بار را در سراسر دنیا دارد.
از دیگر توانایی های گلاب مستر باید به قابلیت تبدیل به بیمارستان و توانایی پرتاب بار از هوا نیز اشاره نمود.
ایرباس A380
ایرباس A380 رقیب اروپایی بویینگ 747 است و عنوان عظیم ترین هواپیماهای دنیا در بین مسافری ها را با خود یدک می کشد.
این هواپیما توانایی حمل حداکثر 850 سرنشین را دارد و در مسیرهای بلند به کار گرفته می گردد.
ولی درست مانند 747، A380 نیز به مرور جای خود را به هواپیماهای کوچک تری با برد مشابه خواهد داد.
تا به حال 222 فروند از A380 فراوری شده است.
خطوط هوایی امارات با 101 فروند عظیم ترین کاربر این هواپیما است.
ایرباس A380 واقعا یک اتوبوس هوایی است و می تواند بیشتر از هر هواپیمای دیگری مسافر حمل کند.
مک دنل داکلاس KC-10 اکستندر
مک دنل داگلاس KC-10 عظیم ترین هواپیماهای دنیا از نظر سوخت رسانی است.
این هواپیما از سال 1981 عملیاتی شده است.
KC-10 اکستندر می تواند تا 52 هزار و 250 گالن سوخت را با خود حمل کند.
چنین میزان سوختی 175 تن وزن دارد.
اکستندر برای جایگزینی بوئینگ KC-135 طراحی شد که 25 سال از آن قدیمی تر بود.
نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر قصد خرید تانکر هوایی جدید بوئینگ KC-46 پگاسوس را دارد.
KC-46 هواپیمایی بهینه تر و پیشرفته تر از KC-10 است، ولی KC-46 تنها می تواند 70 تن سوخت را با خود حمل کند.
KC-10 سوخت جت را در 3 مخزن جداگانه در بال های خود و یک مخزن در بخش بار هواپیما حمل می نماید.
این سوخت رسان توانایی حمل 75 سرنشین را نیز دارد.
استراتولانچ
استراتولانچ هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است، ولی یک هواپیمای بسیار غول پیکر است.
این هواپیما با 6 موتور و دو بدنه از جنس کامپوزیت طراحی شده است و فاصله دو نوک بال های آن با 117متر بیشترین در دنیا است.
اگر یک استراتولانچ را در یک زمین فوتبال پارک کنید، نوک بال های آن از هر طرف به میزان 3.8 متر بیرون خواهند زد.
این هواپیما برای حمل راکت های مخصوص به ارتفاع بالا طراحی شده است.
در ارتفاع بالا راکت از استراتولانچ جدا شده و به فضا می رود.
هدف از این کار حذف مرحله بلند شدن راکت از روی زمین است، چون در این مرحله راکت برای غلبه بر جاذبه زمین سوخت زیادی را مصرف می نماید.
برنامه هایی برای استفاده از بویینگ 747 نیز برای شلیک راکت ها به فضا وجود دارند.
منبع: popularmechanics
منبع: بیت ران