فراوری شبه بافت کبدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی

به گزارش مجله زیتوا، به گزارش خبرنگاران، بیماری های کبدی پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا است و منجر به بیش از یک میلیون مرگ در سال می گردد.

فراوری شبه بافت کبدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی

با آنکه پیوند کبد می تواند درمان مناسبی برای ضایعات کبدی باشد، اما افزایش روز افزون شمار بیماران و کمبود اهداکننده استفاده از این درمان را محدود می نماید؛ به همین دلیل استفاده از روش های پزشکی بازساختی مورد توجه پژوهشگران این حوزه است.

یکی از روش های مورد توجه برای درمان ضایعات کبدی و همچنین آزمایش داروهای فراوری شده برای درمان بیماری های کبدی، فراوری شبه اندام (ارگانوئید) کبدی از سلول های بنیادی پرتوان است.

محققان کشور با همکاری محققان خارجی در راستای توسعه روش های درمانی برای ضایعات کبدی، روشی برای فراوری شبه بافت کبدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی، در شرایط کاملا کنترل شده در بیوراکتور هم زن دار ابداع نموده اند که در آن از غلظت فیزیولوژیک اکسیژن استفاده می گردد.

طی این پژوهش، محققان دریافتند غلظت 20 تا 40 درصد از اکسیژن محلول با تقویت تمایز به مزودرم (لایه میانی جنین) به شکل معنی داری بازده تمایز به کبد را کاهش می دهد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Biotechnology Bioengineering به چاپ رسیده است، نشان داد، تنظیم غلظت اکسیژن محلول روی 30 درصد منجر به فراوری شبه اندام های مشابه کبد جنین انسان با بازده مناسب می گردد.

شبه اندام های حاصل دارای اندازه یکدست و محتوای سلول های خونی و سلول های کبدی دارای عملکرد بودند.

سلول های کبدی حاصل ژن های اختصاصی کبد را بهتر بیان می کردند و فعالیت های مربوط به کبد مانند فعالیت های متابولیک را بهتر بروز می دادند.

این شبه اندام های کبدی به ضایعه حاد کبدی پیوند زده شده و پس از پیوند پیروز به فراوری آلبومین شدند.

نتایج این پژوهش نشان داد غلظت اکسیژن محلول تأثیر قابل توجهی در بازده و کیفیت تمایز سلول های بنیادی پرتوان انسان به شبه اندام کبدی دارد.

دکتر حسین بهاروند، دکتر زهرا فرزانه، دکتر سعید عباسعلی زاده و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه لیسبون پرتقال این تحقیقات را به ثمر رساندند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1394

به "فراوری شبه بافت کبدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری شبه بافت کبدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید