جزیره مارکت، مرزی غیر عادی میان فنلاند و سوئد

به گزارش مجله زیتوا، جزیره کوچک مارکت که کف آن از مجموعه ای از صخره ها تشکیل شده با مساحت 3.3 هکتار ما بین فنلاند و سوئد، در گذرگاهی که خلیج بوتیا را به دریای بالتیک وصل می نماید، قرار گرفته است. این جزیره از زمان انعقاد پیمان فردریک شم در سال 1809 که مرزهای بین سوئد و امپراطوری روسیه را که در آن موقع بر فنلاند حکومت می کرد، معین نموده بود، بین 2 کشور سوئد و فنلاند تقسیم شده است. زمانی که مولفان پیمان می خواستند مرز را تعیین نمایند، مرز به طور کاملا تصادفی از جزیره مارکت عبور کرد.

جزیره مارکت، مرزی غیر عادی میان فنلاند و سوئد

این جزیره که گذرگاهی پوشیده از سنگ است، 11 کیلومتر عرض و 27 کیلومتر طول دارد و احتمالا به عنوان یک علامت دریانوردی از آن استفاده می شد و به خاطر آن به این نام یعنی مارکت (Market در زبان سوئدی به معنی علامت است.) نامیده شده است. در سال 1885 روس ها به منظور استفاده بهتر از این جزیره به عنوان وسایل یاری ناوبری، یک برج فانوس دریای در آن ساخت. این برج به طور تصادفی در قسمتی که متعلق به کشور سوئد است ساخته شده است.

در سال 1981 مساله نقض حریم مرزی زمانی حل و فصل شد که طی یک آنالیز مشترک سوئدی فنلاندی این نتیجه حاصل شد که برترین راه چاره برای این مساله تغییر دادن خود مرزهاست. آن تکه از زمین سوئد که برج فانوس در آن قرار داشت، با قطعه ای از زمین فنلاند با همان مساحت معاوضه شد. مالکیت خط ساحلی عوض نشده بود تا مانع از حق ماهیگیری این کشورها گردد. این مرزبندی تازه باعث شد که مرز به شکل حرف S برعکس درآید. مرز با ایجاد 10 سوراخ روی صخره ها مشخص شد زیرا هر علامت دیگری روی زمین سنگی آن می توانست با یک طوفان سهمگین یا به وسیله امواج پاک گردد. در واقع آب و هوا و دریا چنان قدرتمند هستند که می توانند شکل جزیره را به کلی تغییر دهند. بنابراین هر 25 سال یک بار یک آنالیز مشترک انجام می گیرد که اگر نیازی به ایجاد تغییر در مرز بود، اعمال گردد.

از سال 1979 برج فانوس دریایی به صورت اتوماتیک کار می نماید.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1681

به "جزیره مارکت، مرزی غیر عادی میان فنلاند و سوئد" امتیاز دهید

1 کاربر به "جزیره مارکت، مرزی غیر عادی میان فنلاند و سوئد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره مارکت، مرزی غیر عادی میان فنلاند و سوئد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید