جنبه های تجاری اکسپو 2020 مورد بی توجهی نهاده شد

به گزارش مجله زیتوا، در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق ایران عملکرد پاویون ایران در اکسپو دوبی مورد بحث و آنالیز نهاده شد. در این نشست محمد شیرکوند عضو کمیته اکسپو اتاق ایران در گزارشی با بیان اینکه تا کنون و با گذشت سه ماه از برگزاری اکسپو دوبی، 9 میلیون و 831 هزار نفر از آن بازدید نموده اند گفت: اگرچه برای اولین بار اکسپو در خاورمیانه برگزار گردید و ما می توانستیم (البته هنوز تا سه ماه آینده می توانیم) با یک پرواز دو ساعته از آن بازدید کنیم اما متأسفانه ایران هنوز نتوانسته آن طور که باید از این فرصت استفاده کند.

جنبه های تجاری اکسپو 2020 مورد بی توجهی نهاده شد

او ادامه داد: متأسفانه فقط جنبه فرهنگی اکسپو در ایران دیده شد و جنبه های تجاری آن مورد بی توجهی نهاده شد. درحالی که به عنوان مثال بیش از 120 متر از فضای پاویون فرانسه به جلسات B2B اختصاص داشت. در پاویون بریتانیا، آلمان و سایر کشورها هم به همین ترتیب بوده است.

شیرکوند اضافه کرد: دست اندرکاران اکسپو یک نرم افزار با عنوان اکسپو بیزنس B2B طراحی کردند که بیش از 600 هزار عضو دارد و همه تاجرهای بزرگ جهان در آن حضور دارند و ما احتیاج داریم از این فضا استفاده کنیم. اما به علت نوع نگاه ما به اکسپو برنامه ای برای استفاده از فرصت های تجاری آن نداریم.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون جهانگردی اتاق ایران با بیان اینکه فضای اکسپو 2021 سه برابر اکسپو میلان و 520 هکتار بوده است بیان نمود: ایران دومین پاویون در ورودی لگ پویایی بوده و بعد از پاویون شیلی قرار گرفته است و چون در نقطه مرتفعی قرار داریم به شدت دیده می شویم. در واقع یکی از دلایلی که باعث شد پاویون ایران به نسبت برنامه های آن، خوب تر دیده گردد این بود که در ورودی نمایشگاه قرار گرفته است.

او با انتقاد از عملکرد پاویون ایران، نبود محتوا را مهم ترین نقطه ضعف آن ارزیابی کرد و ادامه داد: دومین ضعف، بحث فقر سرمایه انسانی است. به عنوان مثال از دو روز قبل از افتتاحیه، کمیته اکسپو در نامه نگاری های مختلف گفت که ما به راهنمایان جهانگردی مسلط به زبان های خارجی در سالن های جهانگردی، فرش، صنایع دستی و ... احتیاج داریم که این موضوع تازه از یک ماه پیش عملیاتی شد.

او با اشاره به اینکه در اکسپو هر هفته به طور تخصصی به یک موضوع اختصاص داده و نام گذاری شده است گفت: از 4 تا 7 ژانویه به عنوان هفته جهانگردی در اکسپو نام گذاری شده است. اما متأسفانه برخلاف بسیاری از پاویون های دیگر، ایران برنامه مشخصی برای این موضوع ندارد.

عملکرد نامطلوب در اکسپو نتیجه بی اعتمادی به بخش خصوصی است

در ادامه جلسه علی اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون جهانگردی با بیان اینکه متأسفانه ایران در اکسپو به خوبی ظاهر نشد بیان نمود: این یکی از عوارض بی اعتمادی به بخش خصوصی و بازی ندادن این بخش است.

عبدالملکی ادامه داد: وزارت صنعت در هدف گذاری قرار است حجم صادرات را از 35 میلیارد دلار به 75 میلیارد دلار در 1404 برساند. آن ها برای این کار برنامه 44 صفحه ای ارائه دادند که در آن یک کلمه از جهانگردی نام برده نشده است. آن هم جهانگردی که با خودش ارزآوری دارد و اتفاقاً در شرایط تحریم برترین گزینه برای رونق مالی است. خب در چنین شرایطی عدم برنامه ریزی مناسب برای اکسپو دوبی و ضعف عملکرد در آن دور از انتظار نیست.

او اضافه کرد: نگاه مسئولین به جهانگردی تنگ نظرانه است. تا نگاه فرامرزی و بین المللی نداشته باشیم اتفاقی نمی افتد. شهروندان کشورهای دیگر مثل ترکیه و.. با پاسپورت کشورشان به راحتی همه جا سفر می نمایند در حالی که ما به علت عملکرد نامطلوب با محدودیت های زیادی روبرو هستیم.

عبدالملکی تأکید کرد: با همه این ها نباید منتظر دولت و اقدامات آن ها بمانیم و بخش خصوصی باید با اتکا به توانمندی های خود موانع را رفع کند.

هم زمانی تغییر دولت با اکسپو منجر به ضعف عملکرد ایران شد

ولی تیموری معاون جهانگردی سابق وزارت جهانگردی هم در ادامه نشست با اشاره به اینکه اکسپو بعد از جام جهانی و المپیک، سومین رویداد بزرگ جهانی است گفت: با توجه به تجارب قبلی اکسپو هدف این بود که کشور با همه ارکان خود در آن حضور داشته باشد. برگزار نماینده اصلی وزارت صنعت بود اما وزارت جهانگردی به عنوان وزارتخانه مشخص همکاری می کرد. متأسفانه هماهنگی بین دستگاهی در کشور سخت و پیچیده است اما سال جاری این مشکل با جابجایی دولت ها همراه شده و مسائل آن مضاعف شده بود. این امر اصلی ترین علت ضعف ما در اکسپو بود.

او ادامه: البته ضعف بخش خصوصی را هم نباید نادیده گرفت. بخش خصوصی در پی این بود که دولت هزینه های آن را در اکسپو بپردازد. به جای اینکه بخش خصوصی بخواهد فعالانه وارد گردد و منافع کلان خود را دنبال کند اما منتظر بود ببیند دولت هزینه های آن را می دهد یا خیر. دولت هم در شرایطی نبود که بتواند چنین امکانی را فراهم کند.

او گفت: فضای غرفه و سالن جلسات B2B تدارک دیده شد اما بخش خصوصی آن طور که باید از این فضا استفاده نکرد.

تیموری ادامه داد: به علاوه این انتظار می رفت که گشایش هایی در فضای عمومی به واسطه کمرنگ شدن کرونا ایجاد گردد که این امر رخ نداد و به همین علت به نسبت اکسپوی میلان آمار بازدیدها پایین بود و امکان برنامه ریزی برای جذب جهانگرد با دشواری بیشتری روبرو بود.

او در خاتمه گفت: گذشته از این ها باید ببینیم اگر در این سه ماه آینده بخواهیم از فرصت اکسپو استفاده کنیم باید چه کنیم و چه امکاناتی احتیاج داریم.

شیرکوند در واکنش به سخنان او گفت: پاویون مطلقاً حاکمیتی است و بخش خصوصی نمی تواند تصمیمی درباره آن بگیرد. تمامی تصمیم گیری ها درباره پاویون در شورای سیاست گذاری حاکمیتی کشور تدوین می گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1730

به "جنبه های تجاری اکسپو 2020 مورد بی توجهی نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبه های تجاری اکسپو 2020 مورد بی توجهی نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید