خبرنگاران روسیه و دیپلماسی واکسن

به گزارش مجله زیتوا، مسکو - خبرنگاران - در حالی که بیشتر کشورها به دلیل گسترش بیماری کرونا با مسائل مالی و کاهش فراوری ناخالص ملی روبرو شده اند، روسیه انواع واکسن کووید-19 را در مدار فراوری قرار داده است تا علاوه بر تامین احتیاج داخلی برای واکسیناسیون عمومی شهروندانش، با ارسال به نقاط مختلف دنیا، وجهه و درآمد کسب کند.

خبرنگاران روسیه و دیپلماسی واکسن

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به دنبال شیوع کرونا، روسیه جزو اولین کشورهای بود که واکسن کرونا راساخت و به دنبال آن واکسن های دیگری را هم در مدار فراوری قرار داد بطوری که مسوولان این کشور می گویند هم اکنون 10 واکسن در دست ساخت دارند.

به گفته کارشناسان، مسکو با ساخت واکسن فرصت سازی کرد و روسیه امیدوار است که با دیپلماسی واکسن باعث تقویت وجهه خود در خارج از کشور گردد زیرا بیش از 50 کشور به خرید یا فراوری واکسن اسپوتنیک وی روسیه علاقه نشان داده اند.

دو واکسن ضدکرونا به نام های اسپوتنیک-وی و اپی واک کرونا در روسیه بطور رسمی ثبت شده است و مراحل آزمایش بر روی انسان واکسن سوم به نام اسپوتنیک لایت نیز شروع شد تا این واکسن نیز برای مقابله با کرونا بکار گرفته گردد.

روسیه با چندین کشور برای فروش واکسن کرونا به نام واکسن اسپوتنیک وی وارد مذاکره شده است و با بعضی کشورها نیز برای تحویل واکسن توافق نموده است. مسکو که پیش از کشورهای غربی به واکسن کرونا دست یافته است امیدوار است بخشی از بازار دنیای واکسن کرونا را به خود اختصاص دهد.

روسیه با سه واکسن ضدکرونا به مقابله با ویروس همه گیر کرونا برخاسته و در واکسیناسیون عمومی در این کشور از ان استفاده می نماید و انتظار می رود در ماه های آینده واکسن های ساخت روسیه به کشورهای مختلف تحویل گردد.

مطابق برنامه دولت روسیه، این کشور از امکانات داروسازی کشورهای دیگر نیز برای فراوری واکسن استفاده خواهد نمود.

واکسن اسپوتنیک وی

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

این واکسن با مشارکت صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین نماینده اقتصادی طرح های سرمایه گذاری) ساخته شده است و در ماه اوت سال 2020(مرداد) به ثبت رسید.

تا به امروز دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی فراوری شده است.

واکسیناسیون کرونا در مسکو با واکسن اسپوتنیک وی از روز 5 ماه دسامبر سال 2020 (15 آذر ماه) و در سراسر روسیه از روز 15 همان ماه (25 آذر) با توزیع یک و نیم میلیون دوز واکسن اسپوتنیک روی. پزشکان و معلمان شروع شد.

اسپوتنیک وی مراحل پایانی آزمایش بالینی (آزمایش روی انسان) را می گذراند و تا کنون 38 هزار نفر افراد داوطلب در روسیه با تزریق دوز اول تحت ازمایش قرار گرفته و حدود 34 هزار داوطلب هم دوز دوم این واکسن تزریق شده است.

کیریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه به تازگی گفت با فراوری دهها میلیون دوز واکسن اسپوتینک وی از فوریه (بهمن) به واکسیناسیون عمومی علیه کرونا شتاب خواهیم داد.

دمیتریف در برنامه شبکه روسیه 1 گفت: فراوری نمایندگان ما اساسا طرح های فراوری خود را بهبود بخشیده اند و در ژانویه به مراتب بیشتر از آنچه که برنامه ریزی شده بود فراوری خواهد شد. ما قادر خواهیم بود که فراوری دهها میلیون دوز واکسن را از فوریه شروع کنیم.

دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه نیز پیشتر گفته بود که فراوری واکسن در این کشور باید طی سه ماه اینده به 30 میلیون دوز برسد، اما این اتفاق ممکن است زودتر هم بیفتد.

دولت روسیه برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا فراوری در خارج از روسیه برنامه ریزی نموده و بیش از 50 کشور دنیا برای خرید بیش از 1.2 میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل نموده اند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بتازگی به سران کشورهای حاضر در نشست جی-20 گفت که روسیه آماده است تا واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی را به کشورهایی که به آن احتیاج دارند عرضه کند.

تا به امروز 300 هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی به آرژانتین و 50 هزار دوز هم به بلاروس تحویل داده شده است. آزمایش روی انسان واکسن اسپوتنیک وی در کشورهای امارات، هند، ونزوئلا و بلاروس انجام شده است.

از مزیت های واکسن اسپوتنیک وی این است که در برابر ویروس جهش یافته کرونا که به ویروس انگلیسی معروف شده موثر است.

به گفته الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گاملیا، سازندگان اسپوتنیک وی از توانایی ویروس کووید-19 برای جهش و تغییر ماهیت اطلاع داشته و به همین دلیل در ساخت واکسن، این مساله مورد توجه قرار گرفته است.

ارزان بودن قیمت این واکسن در مقایسه با واکسن های ضدکرونای خارجی ازجمله واکسن آمریکایی که هر دوز آن 10 دلار اعلام شده مزیت دیگر اسپوتنیک وی اعلام شده است.

علاوه بر آن مطابق آنچه که سازندگان واکسن اسپوتنیک وی گفته اند این واکسن در ایجاد مصونیت در بدن فرد تزریق شده 92 درصد موثر است.

مسوولان روسیه امیدوارند که با اجرای توافق های موجود با شرکای خارجی، بتوانند در سال 2021 برای تزریق واکسن به بیش از 500 میلیون نفر واکسن اسپوتنیک وی فراوری گردد.

در زمان حاضر صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه، درخواست های بیشتر کشورهای مختلف و شرکت های خارجی برای تهیه اسپوتنیک وی و امکان افزایش امکانات و توانمندیهای برای فراوری این واکسن ازجمله در کشورهای دیگر را آنالیز می نماید.

اپی واک کرونا واکسن دوم روسی ضدکرونا

اپی واک کرونا که واکسن دوم کرونا است در اواسط ماه اکتبر جاری(مهر) ثبت شد.

فراوری انبوه این واکسن از آبان ماه گذشته در مرکز علمی- پژوهشی وکتور در نووسیبیرسک این کشور شروع شده است.

در مرحله آزمایش انسانی این واکسن 40 هزار داوطلب ازجمله افراد با سن بالای 60 سال و نیز افراد مبتلا به بیماری های مزمن شرکت می نمایند.

میخاییل موراشکو وزیر بهداشت روسیه روز دوشنبه گفت که از اغاز ماه ژانویه جاری تا به امروز 45 هزار دوز واکسن اپی واک کرونا برای تزریق در چارچوب واکسیناسیون ضدکرونا به مراکز درمانی تحویل شده است.

به گفته وی، این واکسن در زمان حاضر فقط به افراد داوطلب برای آزمایش انسانی و تحقیقات در این زمینه تزریق می گردد.

موراشکو اظهار داشت که واکسیناسیون عمومی با واکسن اپی واک کرونا از اواخر ماه جاری میلادی یا ماه فوریه شروع گردد و باید در همه مناطق روسیه این واکسن تزریق گردد.

مرکز وکتور می تواند هر سال تا 4 میلیون دوز واکسن اپی واک کرونا فراوری کند اما اگر مراکز داروسازی دیگر به این طرح بپیوندند میزان فراوری این واکسن به مراتب افزایش خواهد یافت.

آزمایش انسانی سومین واکسن روسی

آزمایش بالینی سومین واکسن ضدکرونای روسی با عنوان اسپوتنیک لایت شروع شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیه24، مرکز ویروس شناسی گاقتصادیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه، آزمایش بالینی واکسن اسپوتنیک لایت را شروع کرد.

این واکسن جدید ضدکرونا در سه مرکز درمانی در مسکو و سن پترزبورگ (شامل بیمارستان سچنووا در مسکو و انستیتو درمانی اکو بزآپاسنست و انستیتو اسمورودینتسوا) آزمایش می گردد.

در آزمایش های بالینی واکسن اسپوتنیک لایت 150 فرد داوطلب شرکت دارند. آزمایش این واکسن تا ماه دسامبر امسال میلادی (دی ماه 1400) ادامه خواهد یافت.

الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گاقتصادیا اعلام نموده است که بی خطر بودن واکسن اسپوتنیک لایت در جریان تحقیقات اثبات شده است.

به گفته این دانشمند روس سازنده واکسن اسپوتنیک -وی، اسپوتنیک لایت برای کاهش شیوع بیماری کرونا در یک مدت زمانی کوتاه فراوری شده است.

واکسن اسپوتنیک لایت 85 درصد کارایی دارد که کمتر از درجه تاثیر اسپوتنیک وی با امکان ایجاد مصونیت 92 درصدی است.

در روسیه، 3 میلیون و 448 هزار نفر به کویید-19 مبتلا شده و 62 هزار و 804 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

در شبانه روز اخیر در این کشور 23 هزار و 934 نفر به بیماری کرونا مبتلا یا تست کرونای آنها مثبت بوده است و 531 نفر هم بر اثر این بیماری جان خود را ازدست داده اند.

در زمان حاضر حدود 500 هزار بیمار کرونایی در بیمارستان های روسیه بسر می برند.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1160

به "خبرنگاران روسیه و دیپلماسی واکسن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روسیه و دیپلماسی واکسن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید