خرفه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها؛ یاری به برطرف و پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان

به گزارش مجله زیتوا، مصرف خرفه برای برطرف و پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان بسیار مفید است.

خرفه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها؛ یاری به برطرف و پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان

خرفه معمولا به صورت خودرو در منطقه ها مختلف رشد نموده و قسمت مورد استفاده، بذر و برگ گیاه است.

از این گیاه به عنوان غذای برتر آینده یاد می گردد، زیرا دارای بسیاری از ترکیبات مغذی و خصوصیات آنتـی اکسـیدانی است. خرفه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A، B 1، B 2، C، E، بتا کاروتن و سایر اسید آمینه های ضروری، بعلاوه مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، فسفر، مس و پتاسیم است.

مواد موثره این گیاه شامل اگزالیک اسید، کینامیک اسید، کافئیک اسید، مالئیک اسید، اسید سیتریک، کومارین ها، فلاونوئیدها، آلانین، تانن، آلفا لینولئیک اسید و گلیکوزوئید های منوتروپینی بوده و تعیین شده که آلکالوئید ها از جمله مهم ترین مواد شیمیایی این گیاه هستند.

مصرف خرفه گرمی و حرارت را فرو نشانده و برای برطرف و پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان بسیار مفید است. بهتر است که از شربت حاوی تخم خرفه یا سبزی خرفه در وعده افطار و سحر استفاده گردد.

در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضدعفونی کننده، ضد اسکوربوت، ضد اسپاسم، مدر و ضد کِرم استفاده می گردد. از شیره خرفه و یا له شده برگ ها و ساقه آن به صورت موضعی برای برطرف درد، کاهش تورم، گزیدگی نیش حشرات و عقرب گزیدگی استفاده می گردد.

برای بذر گیاه خواص تصفیه کنندگی خون، برطرف التهابات گوارشی، برطرف سرفه و تسکین دهنده تشنگی، تقویت کننده قوای عمومی بدن و ضد کرم، بخصوص علیه کِرم کدو تعیین شده است.

در منطقه های که این گیـاه مصـرف می گردد، شیوع پایین سرطان و بیماری قلبی گزارش شده اسـت که احتمالاً به دلیل وجود اسـید های چـرب امگـا 3 موجـود در خرفه است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 12 فروردین 1402 بروزرسانی: 12 فروردین 1402 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1956

به "خرفه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها؛ یاری به برطرف و پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرفه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها؛ یاری به برطرف و پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید