درخشش مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، بعنوان طرح روی جلد یکی از مجلات معتبر

به گزارش مجله زیتوا، مقاله عضو هیئت علمی گروه شیمی معدنی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بعنوان طرح روی جلد مجله معتبر علمی Applied Organometallic Chemistry برگزیده شد.

درخشش مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، بعنوان طرح روی جلد یکی از مجلات معتبر

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، مقاله عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با نام فعالیت اکسیداسیون آب کمپلکس های آزو-آزومتین نیکل (ll)، کبالت (II) و مس (II) Water oxidation activity of azo-azomethine-based Ni (II), Co (II), and Cu (II) complexes بنام طرح روی جلد دوره 35، شماره 3، مجله معتبر علمی Applied Organometallic Chemistry انتخاب شد.

زهره شقاقی دانشیار گروه شیمی معدنی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با اعلام این مطلب گفت: مجله Applied Organometallic Chemistry جزو مجلات JCR و دارای ضریب تاثیر 3.140 می باشد و از طریق Wiley منتشر می شود که تعداد 30 مقاله در این شماره مجله فوق به چاپ رسیده و مقاله ما از بین آن ها به نام طرح روی جلد برگزیده شده است.

شقاقی نویسنده و مسئول این مقاله، در معرفی همکاران نویسنده مقاله فوق اضافه کرد: در این پژوهش، رحیم محمد رضایی، دانشیار گروه شیمی گرایش شیمی تجزیه بنام استاد مشاور و پریا سلاخ کوهسنگینی دانش آموخته کارشناسی ارشد شیمی گرایش شیمی معدنی همکاری کردند.

وی در پایان در خصوص اهمیت این پژوهش بیان نمود: کمبود سوخت های فسیلی و مسائل زیست محیطی مانند افزایش گاز های گلخانه ای و انتشار مواد آلاینده، ضرورت یافتن منابع نو و تنو پذیر را آشکار می سازد. در سال های اخیر، هیدروژن به نام یک منبع انرژی ایده آل به دلیل ماهیت پاک، مقرون به صرفه و تنو پذیر بودن، مورد توجه قرار گرفته است.

شقاقی گفت: یکی از روش های مهم، موثر و مورد توجه برای تولید هیدروژن واکنش تجزیه آب است که شامل دو نیم واکنش اکسایش و کاهش می شود. از آنجا که اکسایش آب از نظر الکتروشیمیایی آهسته می باشد و به پتانسیل بالایی جهت انجام نیازمند است، طراحی الکتروکاتالیست های کارآمد و موثر برای کاهش پتانسیل اکسایش آب از زمینه های مورد علاقه محققان مخصوصا در سال های اخیر بوده است. با وجود آنکه الکتروتالیست های متنوع برای واکنش تجزیه آب در منابع طراحی و گزارش شده اند، اما هنوز هم طراحی الکتروکاتالیست های کارآمد که قابل دسترس، مقرون به صرفه، دوستدار محیط زیست و دارای روش تهیه آسان باشند، از چالش های مهم در این زمینه است.

وی در ادامه اضافه کرد: هدف از کار پژوهشی حاضر بررسی نقش یون مرکزی در تعدادی از کمپلکس های حاوی لیگند از خانواده شیف باز ها با ساختار مشابه جهت معرفی الکتروکاتالیست های توانمند با پایداری بالا، ساده و مقرون به صرفه از نظر اقتصادی برای واکنش اکسیداسیون آب بود. بررسی ها نشان داد که برخی از الکتروکاتالیست های طراحی شده دراین کار تحقیقاتی نسبت به ترکیبات قبلی به چاپ رسیده، پتانسیل مازاد برای اکسیداسیون آب را به طرز چشمگیری کاهش می دهند و همچنین از سنتیک بسیار مطلوبی برای انجام این واکنش برخوردار می باشند. امید آن می رود که با انجام اصلاحات در آینده، الکتروکاتالیست هایی از این قبیل قابلیت تجاری سازی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1430

به "درخشش مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، بعنوان طرح روی جلد یکی از مجلات معتبر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، بعنوان طرح روی جلد یکی از مجلات معتبر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید