دلیل خارج شدن تهران از لیست شهرهای امن دنیا

به گزارش مجله زیتوا، در گزارش سال 2019، 60 شهر دنیا بر اساس 57 معیار که ذیل چهار معیار اصلی: امنیت دیجیتال، امنیت بهداشتی، امنیت زیرساخت و امنیت شخصی بود، سنجیده شدند اما سال جاری با اضافه شدن شاخص های جدید برای شناسایی امن ترین شهرهای دنیا، تهران جایگاهی در این لیست نداشت.

دلیل خارج شدن تهران از لیست شهرهای امن دنیا

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، در گزارش سال 2019 ، 60 شهر جهان بر اساس 57 معیار که ذیل چهار معیار اصلی: امنیت دیجیتال، امنیت بهداشتی، امنیت زیرساخت و امنیت شخصی بود، سنجیده شدند اما سال جاری با اضافه شدن شاخص های جدید برای شناسایی امن ترین شهرهای جهان، تهران جایگاهی در این لیست نداشت.

شاخص های خروجی

شاخص های ورودی

معیارهای سال 2019

خطر تهدیدات و بدافزارهای محلی

درصد کامپیوترهای آلوده

درصد دسترسی به اینترنت

سیاست حفظ حریم خصوصی

آگاهی شهروندان از تهدیدات دیجیتال مشارکت های دولتی و خصوصی

سطح فناوری به کار رفته

تیم های اختصاصی امنیت سایبری

امنیت دیجیتال

مرگ در اثر بلایای طبیعی

تلفات جاده ای

درصد زندگی در زاغه ها

تعداد حملات به امکانات، زیرساخت ها

ظرفیت نهادی و دسترسی به منابع

بیمه فاجعه

توسعه آگاهانه در معرض خطر

· امکانات حمل و نقل هوایی

شبکه راه

شبکه برق

شبکه ریلی

آمادگی سایبری

اجرای ایمنی حمل و نقل

ایمنی عابر پیاده

برنامه مدیریت مداوم در برابر بحران و تداوم مشاغل

امنیت زیرساخت

کیفیت هوا

کیفیت آب

سال های امید به زندگی

مرگ و میر نوزادان

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان

تعداد حملات بیولوژیکی، شیمیایی و رادیولوژی

خدمات اضطراری در شهر

سیاست های زیست محیطی

دسترسی به مراقبت های بهداشتی

تعداد تختخواب به ازای هر 1000 نفر

تعداد پزشکان به ازای هر یک نفر

دسترسی به مواد غذایی بی خطر و با کیفیت

کیفیت خدمات درمانی

امنیت بهداشت

شیوع جرم خرد

شیوع جرم خشونت آمیز

جرم سازمان یافته

سطح فساد

میزان مصرف مواد مخدر

فرکانس حملات تروریستی

شدت حملات تروریستی

ایمنی جنسیت قتل زنان

درک ایمنی

تهدید به تروریسم

سطح درگیری پلیس

گشت زنی مبتنی بر جامعه

داده های جرم در دسترس در سطح خیابان

استفاده از تکنیک های داده محور برای جرم و جنایت

اقدامات امنیتی خصوصی

دسترسی به اسلحه

خطر در خصوص ثبات سیاسی

اثربخشی سیستم دادرسی کیفری

امنیت فردی

شاخص های مورد نظر برای شناسایی شهرهای امن جهان در سال 2019

محمدحسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در این رابطه می گوید: در سال 2017 ، 49 شاخص مدنظر این موسسه بود که تعداد این شاخص ها در سال 2019 به 56 شاخص رسیده است. برای این که چرا تهران در این لیست حضور ندارد دو دلیل وجود دارد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران می افزاید: یکی از حدس ها این است که تهران در حوزه شاخص های جدیدی که به ارزیابی های اکونومیست اضافه شده است، شرایط مطلوبی نداشته است. از جمله این شاخص های جدید، تاب آوری است که شهرها را از بعد ایمنی مورد سنجش و ارزیابی قرار داده است و به دلیل این که تهران در این مورد ضعف های فراوانی داشته، از این لیست حذف شده است.

دلیل دومی که این مسئول شهری تهران برای حذف تهران از این لیست مطرح کرد، این است که امکان دارد اطلاعات مناسب درباره تهران در اختیار موسسه اکونومیست قرار نگرفته است و به این دلیل، تهران حذف شده است.

اما حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهراندر رابطه با خارج شدن تهران از فهرست شهرهای امن جهان معتقد است: محتمل است که آیتم های جدیدی به شاخص شهرهای امن جهان افزوده شده باشد که ما این آیتم ها را ارسال و اعلام ننموده باشیم.

عضو شورای شهر تهران می گوید: وضعیت تهران نه تنها از نظر امنیت با افت روبرو نشده است بلکه بهتر هم شده است اما ممکن است که در شاخص های بین المللی موارد جدیدی اضافه شده باشد که مدیریت شهری نسبت به آن آمار بی توجه بوده است و برای همین رندوم آن پایین تر آمده است.

وی با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران شاهد افتی در شاخص های امن تهران نبوده است، گفت: به عنوان یک شهروند هم باید بگویم که هم حس امنیت در تهران کاهش پیدا ننموده است و با توجه به اینکه تهران پایتخت کشور است مراکز درمانی و بهداشتی فروانی در آن وجود دارد که مردم سایر استان های کشور برای درمان به تهران مراجعه می نمایند اما ممکن است بعضی شاخص ها برای موسسه اکونومیست پرزنت نشده باشد.

اما اقبال شاکری، عضو سابق شورای شهر تهران معتقد است که شاخص های که کشورهای اروپایی برای کشورهای در حال توسعه اعلام می نمایند ملاک و مورد تأیید نیست و می گوید: شاخص های این کشورها ارائه می دهند همانند سازمان ملل است که قصد حکم فرمایی بر سایر کشورها را دارند به عنوان مثال شاخص امید به زندگی در کشور ما افزایش پیدا نموده است و شاهد افزایش سطح تحصیلات زنان در جامعه هستیم در حالی که در کشورهای غربی هنوز در خیابان ها امنیت وجود ندارد.

شاکری بابیان اینکه هرچند پیشرفت پایتخت در گذشته بیشتر مشهود بوده است، مطرح کرد: در زمینه حمل و نقل، فضای و سایر زیرساخت های کشور در سال های اخیر تهران قابل قیاس با سایر شهرهای جهان است و تهران جزو شهرهای امن جهان است و آمارها از وضعیت رو به بهبود در این زمینه گزارش می دهد.

شاخص های کشورهای غربی در خصوص پیشرفت های کشورهای توسعه یافته همیشه مغرضانه بوده است اما ضعف و ناکارآمدی مدیریت شهری تهران با انتقادهای روبه رو بوده است، عضو سابق شورای شهر تهران با انتقاد از مدیریت شهری فعلی به دلیل پذیرش افکار کشورهای غربی مطرح کرد: سابق بر این موضوع را مطرح کردیم که معیار و شاخص های ما برای امن بودن شهرها با کشورهای منطقه و آسیایی قابل قیاس قرار بگیرد که متاسفانه مورد استهزا نهاده شد.

شاکریبابیان اینکه کوشش کشورهای غربی برای نشان دادن چهره ناایمن از پایتخت برای این است که صنعت گردشگری و سرمایه ریزی در کشور ما دچار مشکل گردد، اعلام کرد: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم با دلار نبض اقتصاد جهان را به دست گرفت لذا کشورهای غربی قصد دارند که با شاخص های خودشان ما را قضاوت نمایند تا مانع پیشرفت ما باشند برای همین نباید این اجازه را به آن ها بدهیم و باید نسبت به این شاخص ها اعتراض کنیم.

منبع:افکارنیوز

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 113

به "دلیل خارج شدن تهران از لیست شهرهای امن دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل خارج شدن تهران از لیست شهرهای امن دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید