رسم تراشیدن موی سر در میان زنان

به گزارش مجله زیتوا، معیارهای زیبایی در طول تاریخ همواره در حال تغییر هستند. برخی از این معیارها برای زمان بیشتری در میان مردم رواج دارند و برخی دیگر عمری کوتاه دارند.

رسم تراشیدن موی سر در میان زنان

رسم تراشیدن مو در زنان تاریخچه ای طولانی و پیچیده دارد. در فرهنگ ها و زمان های مختلف، تراشیدن موی زنان به عنوان یک رسم یا تمایل شخصی تعابیر گوناگونی داشته است. با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید تا درباره این رسم کهن بیشتر بدانید.

تاریخچه تراشیدن موی سر

در بسیاری از فرهنگ ها از جمله فرهنگ های آسیایی موهای بلند به زنانگی گره خورده است. به این ترتیب، زنی با سر طاس یا کاملا تراشیده ممکن است توجه بیش از حد و نگاه های کنجکاو را به خود جلب کند. اما در برخی از فرهنگ های آفریقایی، زنی با سر تراشیده شده دارای اهمیت مذهبی و فرهنگی است.

بر اساس منابع متعدد، زنان در قبیله ماسایی کنیا، سر خود را کچل می تراشند یا از مدل های بسیار کوتاه استفاده می نمایند. در عوض، مردان ساعت ها به آرایش و آراستن مدل های موی مفصل یکدیگر می پردازند، موهای بلند مردان نشان دهنده قدرت، محافظت و زیبایی آن ها و رسم تراشیدن مو در زنان نشان دهنده درایت آن هاست.

در نهایت، در بسیاری از خرده فرهنگ های آفریقایی، زنان، به ویژه دختران و همسران اول، به نشانه احترام به مردگان، سر خود را در هنگام سوگواری برای همسران و پدران خود می تراشند.

بعلاوه، در برخی فرهنگ های آمریکای شمالی بومی، مانند برخی اقوام آمریکاییان ناواجو و سیوکس، از رسم تراشیدن مو در زنان برای نشان دادن خشونت و شجاعت آن ها استفاده می شده است.

رسم تراشیدن مو در زنان مصر باستان

مورخان می گویند که اولین نمونه از سر تراشیده شده در مصر باستان کشف شد که در آن مردان و زنان سر خود را می تراشیدند تا گرما را شکست دهند و تمیز بمانند. زنان مصری برای از بین بردن موهای سر کوشش زیادی می کردند زیرا مصریان باستان مو را ناپاک تلقی می کردند.

موچین، چاقو و تیغ های کشف شده در مقبره زنان مصری نشان دهنده اهمیت این موضوع در بین آن هاست.

علاوه بر این در برهه ای از تاریخ زنان خانه دار در مصر باستان برای نمایش ثروت و شرایط اجتماعی خود، موهای سر خود را کچل می کردند. کچلی زنان در مصر باستان یک رسم شایع بود که نماد زیبایی و شگفتی زنان در آن موقع بود. در این دوره، زنان مصری به منظور نمایش زیبایی صورت خود، موهای سر خود را به طور کامل می تراشیدند.

تراشیدن موی سر در زنان مصر باستان نمادی از طبقه اجتماعی ممتاز

کشور مصر باستان به عنوان یکی از تمدن های قدیمی و پیشرو در دنیا، دارای رسوم و فرهنگی بسیار غنی است. در آن دوره، رسم تراشیدن مو در زنان به عنوان نمادی از زیبایی و شرایط اجتماعی محسوب می شد. کچل کردن موهای زنان در مصر باستان به عنوان یک نماد زیبایی و نیز نشان دادن ثروت و شرایط اجتماعی استفاده می شد.

اگرچه کچل کردن موهای زنان در مصر باستان رایج بود، اما باید توجه داشت که این عمل صرفا مختص زنان خانه دار بود و زنانی که در حرفه های مختلف مشغول به کار بودند، موهای شان را به شکل هایی دیگر و با زیور آلات مخصوص خود آرایش می کردند.

رسم تراشیدن مو در قبیله ناواجو

در قبیله آمریکاییان ناواجو که قبیله ای هندی آمریکایی است، رسم کچل کردن موهای زنان همچنان ادامه دارد. زنان این قبیله، به منظور نمایش قدرت و شجاعت خانواده خود و نیز نشان دادن مهارت و تجربه خود، موهای سر خود را کچل می نمایند.

این رسم، به عنوان یکی از علائم مهم فرهنگ و هویت قبیله ناواجو شناخته می گردد. روش های مختلفی از جمله تیغ زدن موی سر و استفاده از مواد شیمیایی برای این منظور به کار گرفته می گردد.

رسم تراشیدن موهای زنان در قبیلهٔ ناواجو نمادی از تمایز قومی

رسم تراشیدن موهای زنان در قبیلهٔ ناواجو نشان از قدرت، استواری، و حمایت خانواده از زنان دارد. بعلاوه، این رسم ممکن است نشانگر مراحل مختلف زندگی زنان باشد و نمادی از جدیت و تمرکز در امور مختلف درونی و خارجی آنان باشد. این رسم بیشتر در محافل و مراسم مهم مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین علت رسم تراشیدن مو در زنان این قبیله، نمایش هویت و تمایز قومی و فرهنگی آن ها است. با این کار، زنان ناواجو نشان می دهند که به جامعهٔ خود افتخار می نمایند و بر هویت فرهنگی خود اهمیت قائلند.

در طول تاریخ، رسم تراشیدن مو در زنان در فرهنگ ها و زمان های مختلف کارنمودهای گوناگونی داشته است. در سال های اخیر، نگرش ها نسبت به تراشیدن موی سر در زنان تغییر نموده است و زنان بیشتری حق انتخاب در مورد موهای خود دارند. امروزه، رسم تراشیدن مو در زنان نشانه ای برای اثبات آزادی فردی و رهایی از قید و بندهای اجتماعی است.

پیشنهاد مطالعه: رسم عجیب ازدواج با درخت در هندوستان را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1976

به "رسم تراشیدن موی سر در میان زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسم تراشیدن موی سر در میان زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید