شمارش معکوس تا انتشار اولین تصویر رنگی تلسکوپ جیمز وب

به گزارش مجله زیتوا، پس از ماه ها انتظار امشب ساعت 1:30 بامداد به وقت تهران اولین تصویر تمام رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر می گردد.

شمارش معکوس تا انتشار اولین تصویر رنگی تلسکوپ جیمز وب

به گزارش ایسنا، سازمان فضایی آمریکا(ناسا) در توییتی خاطرنشان کرد، اولین تصویر رنگی این تلسکوپ در یک رویداد در کاخ سفید به وسیله جو بایدن رئیس جمهور آمریکا منتشر خواهد شد. این تصویر در ساعت 5 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(1:30 بامداد سه شنبه به وقت ایران) از وب سایت ناسا قابل مشاهده خواهد بود. سایر تصاویر این مجموعه نیز فردا(سه شنبه) ساعت 19 به وقت تهران منتشر می گردد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در تاریخ 25 دسامبر 2021، مصادف با چهارم دی ماه سال 1400 به فضا پرتاب شد. این رصدخانه پیشرفته فضایی پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ 2 رسید و راه اندازی ابزارهای علمی پیشرفته آن به مدت شش ماه به وسیله محققان در زمین پیگیری و دنبال شد. اکنون انتظارها به سرانجام رسیده و این تلسکوپ که قرار است انسان را به نخستین سال های تشکیل دنیا ببرد و اسرار کیهان را فاش کند و در دو مرحله نخستین تصاویر رنگی خود را منتشر خواهد نمود. تصاویری که به گفته ناسا اشک شوق به چشمان دانشمندان آورده است.

ناسا با مشارکت آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا اولین مجموعه تصاویر تمام رنگی و داده های طیف سنجی وب را فردا سه شنبه(21 تیر) طی یک پخش زنده در ساعت 10:30 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(19:00 به وقت ایران) منتشر خواهد نمود. تمام این تصاویر به صورت همزمان در رسانه های اجتماعی و وب سایت این آژانس فضایی نیز منتشر خواهند شد.

ناسا در روز آدینه هشتم ژوئیه(18 تیر) فهرستی از اهداف کیهانی اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب را نیز در وب سایت خود به اشتراک گذاشت.

تلسکوپ فضایی وب که اکنون در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از زمین واقع شده است، تا به امروز چندین تصویر آزمایشی از اهداف مختلف ثبت نموده است. ناسا به تازگی نیز تصویری آزمایشی از ستاره های درخشان در پس زمینه ای از کهکشان منتشر نموده و قابلیت های تصویر برداری این تلسکوپ 10 میلیارد دلاری را به نمایش گذاشته است.

جیمز وب برای تنظیم آینه 18 بخشی خود نیز تصاویری از یک ستاره درخشان به ثبت رساند. ستاره ای که تلسکوپ جیمزوب از آن تصویربرداری نموده، HD 84406 نام دارد. این ستاره پر نور برای تراز کردن آینه های وب انتخاب شده است و دانشمندان ناسا از تصویر ثبت شده از این ستاره برای تنظیم 18 بخش آینه جیمز وب استفاده کردند. این ستاره خورشید مانند در صورت فلکی دُب اکبر و در فاصله تقریبی 241 سال نوری از زمین واقع شده است.

اکنون با سرانجام انتظاری طولانی به زودی شاهد تصاویر اصلی و فوق العاده این رصدخانه گردان خواهیم بود.

منبع: فرارو
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1831

به "شمارش معکوس تا انتشار اولین تصویر رنگی تلسکوپ جیمز وب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمارش معکوس تا انتشار اولین تصویر رنگی تلسکوپ جیمز وب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید