شناسایی 3 هزار نوزاد با اختلالات شنوایی

به گزارش مجله زیتوا، خبرگزاری خبرنگاران-معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از شناسایی حدود 3 هزار نوزاد با اختلالات شنوایی اطلاع داد.

شناسایی 3 هزار نوزاد با اختلالات شنوایی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، افروز صفاری فرد درباره غربالگری شنوایی گفت: در سال 1400 حدود 900 هزار نوزاد شامل 88 درصد نوزادان متولد شده در طرح غربالگری شنوایی مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: حدود سه هزار کودک شناسایی شده اند که دچار مسائل اختلالات شنوایی بودند و این نوزادان برای تشخیص دقیق تر و اقدامات مداخله ای به مراکز درمانی ارجاع داده شدند. برنامه غربالگری شنوایی در سال 1401 نیز مانند سنوات گذشته ادامه دارد و امیدواریم با فروکش کردن بیماری کرونا بتوانیم پوشش مان را از 88 درصد هم بالاتر ببریم.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور توضیح داد: در حال حاضر نیز با همین اندازه 88 درصد جزو کشور های با عملکرد عالی هستیم. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی کشور هایی که در زمینه غربالگری شنوایی بیش از 85 درصد غربالگری داشته باشند، جزو عملکرد عالی محسوب می شوند.

آغاز غربالگری تنبلی چشم از اردیبهشت ماه 1401

صفاری فرد درباره غربالگری تنبلی چشم گفت: برنامه غربالگری تنبلی چشم نیز به این صورت بود که از آبان ماه برنامه ما آغاز می شد، اما از زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، در سال 99 به علت محدودیت هایی که وجود داشت غربالگری تنبلی چشم را از تیرماه آغاز کردیم و در سال 1400 نیز از اردیبهشت ماه کار غربالگری تنبلی چشم آغاز شد، در سال 1401 نیز از ابتدای اردیبهشت ماه برنامه غربالگری را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم پوشش مان را در این زمینه بالاتر ببریم.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام نمود: با پیگیری هایی که انجام شد در سال 1400 برای حدود 2 میلیون و 700 هزار کودک غربالگری تنبلی چشم را انجام دادیم در صورتی که شاخص و برشی که در این خصوص معین نموده بودیم دو میلیون و 400 هزار نفر بود.

صفاری فرد یادآور شد: در برنامه غربالگری تنبلی چشم در بچه ها 19 هزار و 332 کودک شناسایی شدند که دارای اختلال بینایی بودند این بچه ها به اپتومتریست ها ارجاع داده می شوند و بعد از تشخیص دقیق در صورتی که احتیاج به درمان های بیشتر و یا جراحی داشته باشند به چشم پزشک مراجعه می نمایند. در برنامه غربالگری تنبلی چشم حدود 2 هزار اپتومتریست و 350 چشم پزشک با ما همکاری می نمایند و مواردی که دارای اختلال هستند و شناسایی می شوند ابتدا به اپتومتریست و بعد از آن به چشم پزشک ارجاع داده می شوند.

به گفته وی حدود 7500 پایگاه برای غربالگری تنبلی چشم در کل کشور وجود دارد که حدود 6 هزار پایگاه به صورت سیار است و حدود هزار و 500 پایگاه نیز به صورت دائمی خدمات ارائه می دهند.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: غربالگری بینایی یکی از برنامه های پیروز سازمان است که از سال 75 تا به امروز در کشور اجرا می گردد و توانستیم از این طریق بسیاری از اختلالات بینایی را که می توانست منجر به معلولیت شوند؛ به موقع شناسایی و برای درمان آن اقدام کنیم. البته در برنامه غربالگری خدمات حمایتی از جمله یاری هزینه عینک، یاری هزینه جراحی از سوی سازمان ارائه می گردد. بعلاوه یاری هزینه کاشت حلزون و تامین سمعک نیز به خانواده هایی که دارای بچه های با مشکل شنوایی بوده و در غربالگری ها شناسایی می شوند ارائه می گردد.

انجام مشاوره ژنتیک برای 120 هزار نفر در سال 1400

صفاری فرد در بخش دیگری از صحبت های خود درباره مشاوره ژنتیک گفت: دفاتر مشاوره ژنتیک به افرادی که از سوی مطب ها و کلینک ها به مراکز مشاوره ارجاع داده شوند خدمات مشاوره ژنتیک را دریافت می نمایند. در غربالگری ژنتیک مشاوره هایی که انجام می گردد به صورت کاملا اختیاری بوده و اجباری نیست. خانواده هایی که تحت پوشش سازمان هستند نیز درصورتی که تمایل به انجام این آزمایشات را داشته باشند به صورت رایگان برای آن ها انجام می گردد. در سال 1400 حدود 120 هزار مورد مشاوره ژنتیک اجرا شده است.

وی بعلاوه درباره بانک اطلاعات ژنتیک گفت: در حال حاضر اطلاعات خانواده هایی که دارای سه فرزند معلول و بیشتر هستند و تحت پوشش سازمان بهزیستی بودند دریافت شده و پروفایل های این خانواده ها آماده شده است، قرار بود این طرح برای خانواده هایی که دارای دو فرد دارای معلولیت هستند نیز اجرا گردد. از آنجا که تعداد خانواده ها زیاد است احتیاجمند اعتبارات زیادی در این بخش بودیم. هنوز نتوانستیم این اعتبارات را تامین کنیم و امیدواریم در صورت تامین اعتبار بتوانیم اطلاعات این بانک را تکمیل و بانک را راه اندازی کنیم.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که آیا بانک اطلاعات ژنتیک می تواند در پیشگیری از اختلالات ژنتیک یاری کند، گفت: بله. وقتی ما برای یک فرد این آزمایشات را انجام می دهیم افراد دیگری از این خانواده اگر مشاوره بخواهند می توانیم با استفاده از بخشی از آزمایشات این فرد تشخیص و مشاوره بدهیم و این کار از انجام آزمایشات مکرر جلوگیری می نماید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1779

به "شناسایی 3 هزار نوزاد با اختلالات شنوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 3 هزار نوزاد با اختلالات شنوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید