شیشه میرال، مزایا و کاربرد آن

به گزارش مجله زیتوا، شیشه میرال یا شیشه نشکن به انواع شیشه هایی گفته می گردد که ساخت آن ها در طی یک عملیات حرارتی که بر روی شیشه معمولی صورت می گیرد، انجام می گردد. در طی این فرآیند ویژگی های متمایزی در این متریال ایجاد می گردد که در ادامه این مطلب از ما به بیان جزئیات بیش تر در این زمینه می پردازیم. با ما همراه باشید.

شیشه میرال، مزایا و کاربرد آن

ویژگی های شیشه میرال

شیشه میرال با نام شیشه نشکن، نام دیگر شیشه سکوریت می باشد. همان گونه که در بالا اشاره شد، تفاوت این شیشه ها با شیشه های معمولی مدت زمان حرارت دادن و خنک شدن آن ها می باشد. این شیشه ها با دمای 700 درجه سانتی گراد حرارت داده می شوند و پس از این حرارت، یک شوک دمایی سرد شونده به آن ها وارد می گردد که همین امر سبب بالا رفتن مقاومت شیشه می گردد.

این شیشه ها از مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت برخوردار هستند. این متریال به آسانی شکسته نمی شوند و شکستگی آن ها مانند نمونه های معمولی نیست و تکه های آن برنده نمی باشد. از این رو می توان آن را شیشه ای امن در نظر گرفت.

در صورت ایجاد هرگونه شکستگی در این متریال تکه های آن به بیش از 70 تکه تقسیم شده که هر کدام ابعادی کم تر 10 سانتی متر دارند. این در صورتی است که شیشه میرال از کیفیت بالایی برخوردار باشد. از ویژگی های شاخص این گونه شیشه ها می توان به عدم وجود هرگونه موج و نا هماهنگی بر روی آن ها اشاره نمود.

از ویژگی های ظاهری این گونه شیشه ها می توان به شفافیت و درخشندگی آن ها اشاره نمود. این شیشه در رنگ های مختلفی هم چون آبی، سبز، دودی، مات و برفی موجود می باشد. در صورتی که شیشه میرال از کیفیت بالایی برخوردار باشد در طول گذشت زمان دچار تغییر رنگ نمی گردد.

از دیگر نکات شاخص این محصول می توان به عدم امکان برش دادن آن ها اشاره نمود و از این رو برای نصب آن احتیاج به یک فرد متخصص می باشد. چرا که در صورتی که انجام این کار به اشتباه صورت پذیرد ممکن است لبه آن آسیب دیده و کل شیشه ترک بردارد.

حال سوال این جاست چه دلایلی می تواند باعث شکستن شیشه میرال گردد؟ اگرچه گفته می گردد که این گونه شیشه ها بسیار مقاوم تر از شیشه های معمولی هستند اما این بدان معنا نیست که اصلا شکسته نمی شوند.

درصد شکستگی این شیشه ها در صورت معیوب بودن آن ها بسیار بالا می باشد. برای پایین آوردن ریسک شکسته شدن این شیشه ها، در هنگام فراوری باید از شیشه هایی استفاده نمایند که هیچ گونه عیبی در آن ها وجود نداشته باشد.

درصد شکستگی شیشه های میرال در صورت معیوب بودن بسیار بالا می باشد. بنابراین شیشه معمولی که قرار است تخت حرارت به میرال تبدیل گردد باید عاری از هزگونه عیب و ایرادی باشد.

ضخامت این گونه شیشه ها از 4 تا 20 میلی متر متغیر می باشد. اما در بیش تر موارد ضخامت بین 8 تا 10 میلی متر بیش ترین استفاده را دارد. از شیشه های میرال با ضخامت بالا برای مکان هایی که میزان حرارت در آن ها بالا می باشد، استفاده می گردد. هرچه ضخامت این شیشه ها بالاتر باشد، میزان مقاومت و تحمل فشار آن ها نیز بالاتر می رود.

کاربرد شیشه میرال

  • از این شیشه در صنعت ساختمان سازی و خودروسازی استفاده می گردد.
  • از این متریال برای بانک ها و ویترین فروشگاه ها استفاده می گردد.
  • برای ساخت کابین دوش از شیشه میرال استفاده می گردد.
  • کاربرد دیگر این متریال در ساخت پارتیشن های اداری می باشد.
  • شیشه های جان پناه از دیگر مواردی است که در ساخت آن ها از شیشه های میرال استفاده می گردد.
  • از این متریال در ساخت کف شیشه ای استفاده می گردد.
  • شیشه میرال از متریال های اصلی در ساخت نمای شیشه ای ساختمان می باشد.
  • در ساخت درب های شیشه ای ساختمان از شیشه میرال استفاده می گردد.
  • این شیشه در ساخت استخرهای شیشه ای کاربرد دارد.
  • بالکن های شیشه ای از دیگر مواردی است که در ساخت آن از این مدل شیشه استفاده می گردد.
  • در فراوری درب های اتوماتیک شیشه ای نیز از شیشه های میرال یا نشکن استفاده می گردد.

مزایای استفاده از شیشه میرال

از مزایای این گونه شیشه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت این شیشه ها نسبت به شیشه های معمولی 4 تا 5 برابر می باشد.
  • شیشه های میرال در برابر گرما از خود مقاومت نشان می دهند.
  • از این شیشه می توان در محیط های مختلف استفاده کرد.

قیمت شیشه میرال

قیمت شیشه میرال به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله می توان به سایز، رنگ، ضخامت و نوع کاربری آن اشاره نمود. از دیگر موارد تاثیرگذار در قیمت این شیشه ها می توان به ایجاد طرح سندبلاست بر روی ان ها اشاره نمود. کیفیت شیشه و طول عمر آن نیز می تواند بر قیمت آن تاثیرگذار باشد.

نوع محصولقیمتتاریخ بروزرسانی
شیشه میرال880000 ریال به ازای هر مترمربع98/12/14
شیشه میرال450000 ریال به ازای هر مترمربع98/7/9
شیشه میرال 10 میل890000 ریال به ازای هر متر مربع98/7/14

مراحل ساخت شیشه میرال

ساخت شیشه میرال مراحل مختلفی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

مرحله اول: برش شیشه

در مرحله اول شیشه ها قبل از ایجاد عملیات بر روی آن ها به اندازه دلخواه برش زده می شوند، چرا که این مدل شیشه قابلیت برش زدن ندارند و در صورت وارد شدن هر گونه فشار زیاد بر آن ها شکسته می شوند.

مرحله دوم: آنالیز شیشه

در این مرحله شیشه ها مورد آنالیز قرار می گیرند تا در صورت وجود هرگونه آسیب در آن ها شناسایی شوند. چرا که انواع شیشه که دارای ترک یا حباب باشند، قابلیت تبدیل شدن به شیشه میرال را ندارند.

مرحله سوم: صیقلی کردن کناره های شیشه

در جهت از بین بردن هرگونه تیزی و زبری در شیشه کناره های آن صیقل داده می شوند تا برای مرحله پرداخت آماده باشند.

مرحله چهارم: شستشوی شیشه

پس از صیقلی کردن گوشه های شیشه باید آن را شست تا از هرگونه آلودگی پاک گردد.

مرحله پنجم: گرما دادن به شیشه

گرما دادن به شیشه برای تبدیل کردن آن به شیشه میرال از اساسی ترین مراحل می باشد. برای انجام این کار شیشه را داخل کوره ای با دمای 700 درجه سانتی گراد وارد نموده و به شیشه گرما می دهند.

مرحله ششم: سرد شدن شیشه

پس از این که شیشه گرما دیده شد، تخت یک شوک دمایی قرار می گیرد. این مرحله به این شکل است که شیشه های گرم شده در معرض فشار بالای هوا قرار می گیرند که نوعی خنک نماینده سریع شیشه ها می باشد. این خنک شدن از سطح شیشه شروع شده و تا مرکز ادامه پیدا می نماید. همین امر سبب بالا رفتن مقاومت شیشه های میرال نسبت به شیشه هی معمولی در برابر ضربه و حرارت می گردد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 693

به "شیشه میرال، مزایا و کاربرد آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیشه میرال، مزایا و کاربرد آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید