صادقی: 10 میلیون چراغ روشنایی معابر احتیاج به اصلاح دارند

به گزارش مجله زیتوا، مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت فراوری، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) با اشاره به وجود 10 میلیون چراغ روشنایی معابر که مصرفی معادل یک هزار مگاوات دارند، گفت: چراغ های فعلی با هدف اعمال صرفه جویی در مصرف اصلاح خواهند شد.

صادقی: 10 میلیون چراغ روشنایی معابر احتیاج به اصلاح دارند

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، علی اکبر محرابیان وزیر نیروی دولت سیزدهم یکی از اولویت های برنامه های خود را علاوه بر کوشش برای افزایش ظرفیت فراوری نیروگاه ها، عملیاتی کردن روش های مدیریت مصرف اعلام نموده است.

وی چندی پیش در جمع خبرنگاران از کوشش برای ترغیب مردم به رعایت صرفه جویی با دخیل کردن آنان در سود این صرفه جویی گفت و اضافه نمود: تا به امروز به علت نفع نداشتن صرفه جویی برای افراد در مصرف برق، آن چنان که باید و شاید صرفه جویی محقق نشده است.

وزیر نیرو ادامه داد: برهمین اساس اکنون شدت مصرف انرژی در کشورمان بسیار بالاست و این درحالی است که اگر افراد جامعه در منفعت ناشی از صرفه جویی شریک شوند، کل جامعه به سمت صرفه جویی خواهد رفت و فرهنگ آن نهادینه می گردد.

بعلاوه محمدحسن متولی زاده مدیرعامل توانیر نیز در روز های اخیر گفت: جلوگیری از خاموشی در زمستان به رفتار مصرفی مشترکان بستگی دارد و رعایت صرفه جویی مانع خاموشی است.

اکنون و در تازه ترین گام و با هدف رعایت صرفه جویی، شرکت توانیر از کوشش برای اصلاح روشنایی معابر شهری و بین شهری خبر داده است.

براساس گزارش روز سه شنبه وزارت نیرو، مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر در این باره با بیان اینکه صرفه جویی در همه زمینه ها لازم است، اضافه نمود: شرکت توانیر راه حل های علمی مختلفی را برای تعدیل روشنایی و صرفه جویی در دستور کار قرار داده که یکی از آن ها، استفاده از فناوری چراغ های فوق کم مصرف است.

مسعود صادقی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه ورود به فصل سرما هستیم و اهمیتی که به علت تامین سوخت گاز برای نیروگاه ها وجود دارد، صرفه جویی برای همه زمینه های ممکن لازم است.

وی با بیان اینکه یکی از زمینه های صرفه جویی در شبکه های برق، روشنایی معابر و بین شهری است، گفت: شبکه های روشنایی معابر و بین شهری کشور چیزی نزدیک به 10 میلیون چراغ را شامل می گردد که باری معادل یک هزار مگاوات دارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر اعلام نمود: یکی از ظرفیت هایی که می توان در کاهش مصرف مورد تاکید قرار داد، طرح های تعدیل روشنایی معابر است.

وی گفت: تعدیل روشنایی معابر به طور سنتی به این معناست که چراغ های روشنایی داخل شهر را به صورت یک در میان روشن می نمایند و این مهم زمانی که کشور با محدودیت تامین انرژی روبرو می گردد موجب کاهش مصرف انرژی شبانگاهی می گردد.

صادقی با اشاره به تنظیم راه حل های مناسب و علمی برای تعدیل روشنایی، افزود: شرکت توانیر در این زمینه رویکردی تحول گرا را در دستور کار قرار داده است و سال گذشته اقدام های مهمی در چند محور اجرا شده که یکی از آن ها استفاده از فناوری چراغ های فوق کم مصرف شامل چراغ های ال. ای. دی و اس. ام. دی است که در این زمینه دستورالعمل های دقیق و مشخصات فنی منطبق بر استاندارد های بین المللی تهیه و تنظیم شده و برای توسعه به کارگیری این فناوری در اختیار شرکت های توزیع نیروی برق قرار گرفته است.

وی گفت: محور دوم، مساله کنترل پذیری چراغ های روشنایی معابر شهری است که این کنترل پذیری امکان قطع و وصل شبکه های روشنایی را از راه دور در ساعت کم تردد نیمه شب فراهم می نماید، ضمن آن که در شرایط اضطراری یا زمان کم و دشواری های خاص شبکه این فناوری اجازه می دهد که شرکت توزیع شبکه های روشنایی را در شرایط مورد احتیاج و اضطراری قطع کند و به تعبیری مانع قطعی شبکه های خانگی گردد.

صادقی اعلام نمود: دستورالعمل فنی لازم برای این مبحث تهیه و تنظیم شده است که برپایه استفاده از کنتور های هوشمند است و امکان فرمان پذیری این نوع شبکه ها به وسیله کنتور های هوشمند که مشخصات تابلو های فرمان و روش کنترلی آن در اختیار همکاران شرکت های توزیع قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر، هر دو این روش ها به طرقی مورد تست و آزمایش قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: در کلان شهر تهران که به عنوان یکی از کلان شهر های مهم است، تعویض 10 هزار چراغ ال. ای. دی فوق کم مصرف با چراغ های جیوه ای در دستور کار واقع شده است.

صادقی بیان داشت: تامین منابع این کار به وسیله مقررات خاصی است که امکان مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی را از محل صرفه جویی مصرف انرژی فراهم می آورد و یکی از روش های تامین اقتصادی این فناوری به وسیله صدور و مبادله گواهی برای سرمایه گذاران است.

این مقام مسوول اعلام نمود: با توجه به امکانات قانونی و پتانسیل های بودجه ای که در کشور موجود است، امکان اجرای این کار فراهم است و اگر حمایت های سازمان برنامه و بودجه انجام گردد، امکان تغییر تکنولوژی در ابعاد وسیع تری با مشارکت بخش خصوصی وجود خواهد داشت.

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر گفت: توجه به فناوری اینترنت اشیا یکی از اقدام های دیگری بوده که در دستور کار قرار گرفته است و امکان توسعه این فناوری با مشارکت بخش خصوصی در حال آنالیز بوده و به نظر می رسد بخشی از شرکت های سازنده به این موضوع علاقه مند شده و مایل باشند که در توسعه این فناوری و کنترل پذیری شبکه ها مشارکت موثرتری داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: در صورتی که با پیگیری های در دست اقدام موانع سرمایه گذاری گسترده و ورود فناوری های نو در شبکه روشنایی معابر برداشته گردد، در سال های آینده با افزایش ضریب نفوذ فناوری های نو، مشترکان و جامعه بیشتر از گذشته از مزایای طرح های نو برخوردار شوند و روش های سنتی تعدیل کمتر آزار دهنده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1633

به "صادقی: 10 میلیون چراغ روشنایی معابر احتیاج به اصلاح دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادقی: 10 میلیون چراغ روشنایی معابر احتیاج به اصلاح دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید