غذای یونانی ها ، معرفی غذاهای خوش طعم یونانی (تور یونان ارزان)

به گزارش مجله زیتوا، در این مطلب از آداب و رسوم غذایی در کشور یونان بریتان گفته ایم از غذاهای یونانی، ساعات کاری رستوران ها و نکاتی مهم برای سفارش دادن غذاها و برخورد با گارسون ها. با توجه به داشتن فرهنگ های مختلف آداب و رسوم غذایی متفاوتی هم نیز دارند که ما در اینجا به معرفی آداب و رسوم غذا خوردن در یونان می پردازیم . هر کشوری برای سرو غذا در رستوران هایش ساعات به خصوصی دارد در یونان برای سرو ناهار ساعت 1 ظهر و ساعت 9 شب را برای وعده های غذاییشان در نظر گرفته اند بدین سبب در غیر از این ساعات اگر به رستوران ها مراجعه کنید با در بسته روبرو خواهید شد البته در شهر به صورت خیلی کم رستوران هایی هستند که برای شرایط خاص از ساعت 6 بعد از ظهر شام سرو می نمایند .

غذای یونانی ها ، معرفی غذاهای خوش طعم یونانی (تور یونان ارزان)

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

وعده های غذای یونانی ها

صبحانه

صبحانه یونانی ها با یک فنجان قهوه غلیظ به همراه نان کنجدی و یا پای پنیر خلاصه می گردد زیرا بر خلاف بسیاری کشور ها دارای صبحانه سبک و مختصری هستند . درضمن صبحانه، یکی از مهم ترین وعده غذاهای یونانی محسوب میگردد.

پیش غذا (مزه)

پیش غذاهایی در یونان سرو می گردد البته با کمی تغییر به نسبت سایر کشورها به طور مثال در همه جای جهان در فست فود ها سیب زمینی های سرخ شده ای که با دستگاه خلال شده اند و فریز شده اند را می خورند اما در یونان سیب زمینی های سرخ شده ای که با دست خلال شده و تازه اند را میل می نمایند و از دیگر پیش غذاها می توان گوجه فرنگی ، خیار ، انواع زیتون ، انواع فلفل ها و پنیر فتا را نام برد .

ناهار

از انواع ناهار های یونانی ها می توان به پای پنیر ، پای اسفناج ، پنیر برشته شده ، ساندویچ (سوولاکی) ، و برگ درخت انگور که با گوشت و پیاز پر شده که همچون دلمه برگ مو ایرانی ها است اشاره نمود که به طور کلی همچون صبحانه بسیار ناهار سبک و ساده ای دارند .

شام

یونانی ها در کنار غذایی که می خورند بسیار به تازگی موادی مانند گوجه فرنگی و یا زیتون که کنار غذایشان است اهمیت می دهند و ترجیح می دهند خریداری شده در همان روز باشد . به طور کلی یونانی ها برخلاف وعده های دیگرشان شام را سنگین می خورند غذاهایی که سنگین و پرملات است همچون گوشت ها و غذاهای محلی خودشان .

نحوه سفارش غذا در رستوران های یونان

از ابتدا برای صحبت در مورد رستوران های یونان به سراغ نامشان می رویم قانونی کلی در یونان در مورد رستوران ها وجود دارد که باید حتما نام یونانی بر روی رستوران خود بگذارند و یا نهایتا اگر نام دیگری است حتما با حروف یونانی نوشته گردد. اما گاهی رستوران هایی را می بینید که برای جذب مخاطب نام رستوران را چیز دیگری گذاشته اند و یا نام رستوران را با حروف انگلیسی نوشته اند که این خود نقض قانون است. البته این رستوران ها بیشتر در منطقه ها گردشگری هستند اما تنها دلیل این کارها جذب مخاطب می تواند باشد. بعد از نام به سراغ ماهیت رستوران ها خواهیم رفت به طور کلی دو نوع رستوران در یونان وجود دارد مورد اول رستوران ها و یا مسافر خانه های اصیل و معتبر هستند و مورد دوم رستوران های معمولی هستند که راه تشخیص این دو از هم به وسیله منوی آن ها است در رستوران های معمولی منو ثابتی وجود دارد که گارسون برایتان می آورد و دارای قیمت هستند که اینکار زیاد برای این مردم خوشایند نیست زیرا معتقد هستند یک سری غذا آماده شده که شما مجبور هستید از میان آن ها یکی را سفارش دهید اما در رستوران های اصیل گارسون مایل است تا شما در مورد غذای رستوران سوال کنید تا با کمال میل در مورد غذاهای تهیه شده در آن روز برایتان شرح دهد و به شما برترین ها را پیشنهاد دهد که بتوانید یک انتخاب خوب از غذاهای یونانی را داشته باشید که در آخر در صورت رضایت مندی از گارسون انعام خوبی هم می تواند بگیرد. در بخش سوم راجع به بیشترین دلیل جمع شدن آدم ها برای وعده های مختلف صبحانه ، ناهار و شام در رستوران های مختلف صحبت می کنیم در واقع بیشترین دلیل جمع شدن مردم فرصتی برای دور هم بودنشان است و لذت بردن از غذاهای یونانی و البته در کنار یکدیگر بودن است، به همین خاطر غذایی که سفارش می دهند برای یک نفر نیست بلکه به تعداد زیاد و به اندازه کم است که اصطلاحا می گویند برای میز سفارش داده شده است تا هرکس از هر غذا هرچقدر که می خواهد میل کند و در صورت اتمام یکی از غذاها باز هم سفارش داده می شوند تا بیارند و در واقع این جزو آداب و رسوم غذایی آنهاست. اگر هرکسی برای خود غذا سفارش دهد معمولا رایج نبوده و افراد سرمیز ناراحت می شوند اما گاهی هم دیده می گردد که رفتار های غربی در بین مردم بوده و برای خود غذا سفارش می دهند در واقع عادات سر میز را تغییر داده اند . ممکن است فردی که بر سر میز این غذا باشند برای جلب توجه و یا از روی دست و دلبازی بسیار و بیش از حد غذا سفارش بدهد به طوری که اضافه بیاید و اصراف گردد البته برای یونانی ها این موضوع معمول است اما در موضوع هدر رفتن غذا اصلا جالب نیست . اگر به یونان بروید و به صورت آن ها غذا نخورید سر یک میز این عادت جالب را از دست می دهید زیرا آن ها به عادات گردشگر های کشورشان عادت دارند معمول ترین سفارش غذا برای گردشگر ها در رستوران ها سفارش پیش غذاها برای همه و سفارش غذاها برای تک تک افراد است .

نحوه پرداخت صورتحساب

در یونان پرداخت صورت حساب به گونه ای نیست که هر کس سهم غذای خورده خود را بدهد نیست زیرا اصلا به صورت تنهایی به رستوران نمی روند و اگر هم اینطور باشد در حضور دوستان دیگر . مردم به صورت دسته جمعی به رستوران ها رفته و این هم همچون یک میهمان نوازی است که بر سر این موضوع که چه کسی پول را پرداخت کند بحث می نمایند و در نهایت فردی که بر دیگران ارجحیت دارد صورت حساب را می پردازذ . با توجه به وجود آداب و رسوم مختلف شهر ها و دهکده های یونان این قانون و یا عادت فرق دارد اما به طور کلی این موضوع در بین مردم پابرجا بوده به طور مثال اگر فردی خارجی به همراه یونانی ها بر سر میز غذا یک رستوران برود به هیچ عنوان به او اجازه پرداخت صورت حسابش را نمی دهند زیرا او را یک میهمان تلقی نموده که نباید پولی پرداخت کند و ممکن است ان موضوع برای آن فرد کمی سخت باشد اما می تواند به راه های دیگری هم دست بزند هرچند که باز هم برای مردم یونان ناخوشایند است این راه ها می تواند پرداخت صورت حساب به دور از میز و دور از چشم دوستان یونانی اش باشد .

آداب غذا خوردن در یونان

یونانی ها عادات و آدابی برای غذا خوردن دارند که از این عادات می توان به استفاده نکردن از کارد و چنگال اشاره نمود زیرا عقیده دارند غذا باید لمس گردد و بعد خورده گردد مخصوصا در غذاهای گوشتی همچون (مرغ ، بره و یا ماهی) که تمام لذت خوردن آن را در با دست بودنش می دانند و اگر کسی با کارد یا چنگال بخورد بسیار احمقانه می بینند البته نان را معمولا در کنار غذایشان سرو می نمایند و نان برای یاری به خوردن غذایشان مثلا جذب روغن و یا جمع کردن غذا ته بشقاب است و یا نان را برای راهنمایی غذا به سمت چنگال استفاده می نمایند . بنابراین در هنگام میل کردن غذاهای یونانی، آداب آن را هم رعایت کنید.

غذاهای یونانی ها محبوب

در غذاهای یونانی اکثراً از گوشتِ بره استفاده می نمایند اما گوشت خوک ، مرغ ، گوشت گاو و غذاهای دریایی نیز به صورت کاملاً تازه استفاده می گردد . از غذاهای یونانی دریایی مشهور و محبوب که خورده می گردد می توان انواع صدف ها ، میگو ، هشت پا ، ساردین ، ماهی حلوا ، نیزه ماهی و شاه ماهی را نام برد . یکی از پر هوادار ترین مواد غذایی در یونان ماست غلیظ و خامه ای یونانی است که آن را به انواع مختلف در کنار تمامی غذاهایشان میل می نمایند . از ترکیبات این ماست ها در کنار غذا می توان به یک پیش غذا به نام (تِسازیکی) که مخلوط از ماست ، خیار ، و سیر است که معمولاً در هر وعده غذایی در سر میزهاشان وجود دارد و یا از دسر ها می توان به یک ظرف حاوی ماست که با عسل شیرین شده و مغز بادام و پسته و ….. که روی آن پاشیده می گردد از دسرهای مطلوب یونانی ها است اشاره نمود . یکی دیگر از پیش غذا و یا غذاهای مورد علاقه یونانی ها سالاد است که بدون کاهو بوده و ترکیباتش شامل گوجه فرنگی ، خیار ، پیاز ، زیتون و پنیر فتا است که بسیار در یونان محبوب بوده و اکثرا در سالاد هایشان استفاده می گردد این پنیر نرم ، سفید و خامه ای درست شده از شیر بز است . همچون کباب ترکی در ترکیه ، همبرگر در آمریکا در یونان هم ساندویچ (سوولاکی) که از گوشت درست شده محبوب است. ترکیبات این گوشت همچون ترکیب کباب ترکی در ایران بوده که سپس داخل نان (پیتا) گذاشته می گردد و درونش را با پیاز و گوجه فرنگی پر می نمایند که همراه با سسی به نام (تسازیکی) میل می نمایند ترکیبات این سس شامل ماست ، خیار و سیر است .

منبع: همگردی
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1927

به "غذای یونانی ها ، معرفی غذاهای خوش طعم یونانی (تور یونان ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای یونانی ها ، معرفی غذاهای خوش طعم یونانی (تور یونان ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید