فواید گوناگون گل میخک برای سلامتی

به گزارش مجله زیتوا، فواید گوناگون گل میخک برای سلامتی برای انسان از زمان های قدیم شناخته شده است. گل میخک، در غذاهای مختلفی مورد مصرف قرار میگیرند تا طعم را به آن ها بی افزایند .

فواید گوناگون گل میخک برای سلامتی

مترجم: آناهیتا خاقانی

منبع:راسخون

فواید گوناگون گل میخک برای سلامتی برای انسان از زمان های قدیم شناخته شده است. گل میخک، در غذاهای مختلفی مورد مصرف قرار میگیرند تا طعم را به آن ها بی افزایند .

گل های میخک خشک و غنچه هایی باز نشده هستند که بر روی یک درخت همواره سبز میخک که مقدار مبه وسیلهی دارد، رشد می نمایند. یک درخت میخک تا ارتفاع 10 الی 12 متر رشد می نماید. غنچه گل میخک صورتی رنگ است و زمانی که خشک می شود به رنگ قهوه ای تغییر رنگ می دهد. گل میخک بومی جزایر ملوکا یا ادویه (اندونزی) و فیلیپین جنوبی می باشد. اندونزی بزرگ ترین تولیدنماینده گل های میخک است. این گیاهان بعلاوه به شکل نجاری در جاماییکا، برزیل، هند، غرب هند، پمبا، ماداگاسکار و دیگر نواحی استوایی هم کشت داده می شوند. گل های میخک در مقایسه با دیگر ادویه ها در تمام طول سال در دسترس هستند.

در هند و چین، گل های میخک به اسم درمانی قدیمی برای رهایی از بوی بد دهان استفاده می شده اند. گفته می شود که در چین هرکسی که با امپراطور مشاوره داشت، لازم بود تا گل میخک بجود که بوی تنفسش مطلوب شود. در چین و پاریس، گل های میخک دارای ویژگی شادی بخشی در نظر گرفته می شوند.

ویژگی های طبی گل میخک

در تمام جهان گل میخک به اسم ادویه ای در غذاهای مختلف استفاده می شود؛ به علت رایحه قوی، از آن برای پخت و پز استفاده می شود و بعلاوه به اسم ادویه به دستور پخت غذاهای مختلف افزوده می شود. علاوه بر این گل های میخک به جهت داشتن ارزش های تغذیه ای و طبی شناخته شده هستند. شماری از فواید گل های میخک برای سلامتی در زیر مورد بحث قرار گرفته اند:

بسته ای از مواد مغذی

گل های میخک حاوی شماری از مواد معدنی، پروتئین ها، آهن، کربوهیدرات ها، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و هیدروکلریک اسید می باشند. محققان دریافته اند که گل های میخک به اسم آنتی اکسیدان های طبیعی از رتبه بالایی برخوردارند. آن ها بعلاوه حاوی ویتامین هایی مانند A وC، منگنز و فیبر رژیمی می باشند.

اثر ضد درد

ویژگی ضد درد گل میخک به علت یک ترکیب فعال، روغن اوژنول است که برای درمان مسائل دندان مانند پوسیدگی دندان و آبسه های دندانی استفاده می شود. یک گلوله پنبه غوطه ور شده در روغن میخک می تواند بر روی یک دندانی که درد دارد، معجزه کند. روغن به دست آمده از گل های میخک با ویژگی های ضد میکروبی شناخته می شوند و در کرم های دندانی، خمیر دندان ها و دهان شویه ها مختلف برای پاکسازی باکتری استفاده می شوند. بعلاوه برای تسکین درد لثه های دردناک هم مورد استفاده قرار می گیرند.

اثر ضد التهابی

گل های میخک بعلاوه به اسم عاملی ضد التهابی به علت محتوای زیاد فلاوونوئیدها هم شناخته می شوند. عطارها روغن میخک خالص را برای درمان علائم رماتیسم و التهاب مفاصل استفاده می نمایند. روغن میخک معطر زمانی که استنشاق می شود می تواند به رهایی از بیماری های تنفسی خاص مانند سرماخوردگی، سرفه، آسم، برونشیت، سینوزیت یاری کند و بعلاوه مجرای بینی را پاک می نماید. روغن میخک رقیق شده زمانی که غرغره می شود به طور موثری درد گلو را کاهش می دهد.

اثرات ضد عفونی نماینده و ضد گرفتگی عضلانی

به علت ویژگی های ضد عفونی نماینده، گل میخک و روغن گل میخک به اسم درمانی موثر برای بعضی مسائل رایج مانند بریدگی ها، عفونت های قارچی، سوختگی ها، پای ورزشکار و کبودی ها به کار می رود. روغن میخک اگر که مستقیما بر روی پوست استفاده شود می تواند سوزش ایجاد کند. از این رو روغن میخک برای استعمال به شکل رقیق شده استفاده می شود. به اسم یک عامل ضد گرفتگی عضلانی، روغن میخک زمانی که به طور موضعی نزدیک بخش مبتلا استعمال می شود، به رهایی از گرفتگی عضلانی یاری می نماید. برای قرن ها است که روغن میخک به اسم یک روش طبیعی برای یاری به زایمان نوزاد استفاده می شود.

یاری به هضم

گل های میخک می توانند بسیاری از مسائل گوارشی را به طور موثری درمان یاری کند. گل های میخک ویژگی های طبی شناخته شده ای برای درمان تهوع، مشکل هضم، نفخ، درد معده و اسهال دارند.

سرطان

محققان بیان نموده اند که گل های میخک می توانند به طور موثری از سرطان ریه و سرطان پوست پیشگیری نمایند. اوژنول، یک جزء اصلی موجود در گل میخک یاری می نماید تا اثرات مضر مواد زاید محیطی که می توانند سرطان دستگاه گوارش ایجاد نمایند، به حداقل برسند.

ارتقا سیستم ایمنی

گل میخک و روغن گل میخک به واسطه تصفیه خون، سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می دهند. گل های میخک بعلاوه به اسم محرکی برای گردش خون هم شناخته می شوند.

رهایی بخش از استرس

روغن گل میخک یک آرام بخش عالی است. این روغن شامل ویژگی شادی بخشی است و از این رو مغز را تحریک می نماید و خستگی جسمی، خستگی ذهنی و افسردگی را کاهش می دهد. این روغن به طور موفقیت آمیزی بیماران مبتلا به بی خوابی را درمان می نماید و یک خواب با کیفیت را ایجاد می نماید. روغن میخک در درمان بیماری های ذهنی مانند اضطراب و از دست دادن حافظه مفید است.

دیگر فواید سلامتی بخش

گل های میخک برای درمان شماری از بیماری های بهداشتی مانند مالاریا، وبا، گال در کشورهای آسیایی استوایی استفاده می شوند.

فایده گل های میخک در بیماران دیابتی به واسطه کنترل سطوح گلوکز خون می باشد. ترکیب اصلی آن یعنی اوژنول موجود در گل های میخک هم برای پیشگیری از لخته های خون، قدرت زیای دارد.

روغن میخک مخلوط شده با شیر و نمک می تواند به اسم درمان خانگی برای سردرد استفاده شود. این روغن یکی از موثرترین درمان ها برای گل مژه و عفونت های چشمی مختلف است. اگر کمی از گل میخک برای گل مژه به کار رود، درد وتورم از بین می رود. گل میخک برای رهایی از دردهای گوش استفاده می شود، مخلوطی از روغن میخک و روغن کنجد گرم می شود و برای گوش درد به کار می رود

جدا از این فواید سلامتی بخش گل های میخک می توان گفت که آن ها برای ارائه فواید دیگر هم شناخته می شوند. روغن میخک برای درمان جوش استفاده می شود. استعمال روغن میخک بر روی ناحیه مبتلا به جوش باعث از بین رفتن تورم می شود. روغن میخک برای تهیه کرم و لوسیون های مختلف زیبایی استفاده می شود. این روغن بعلاوه به اسم یک روغن ماساژ به طور گسترده ای استفاده می شود.

گل میخک به اسم دارویی برای درمان تهوع صبحگاهی استفاده می شود. بعد از وعده های غذایی می توانید چای تهیه شده به وسیله افزودن 4 دانه میخک مصرف کنید. بعلاوه جویدن تعدادی گل میخک می تواند آرامش خوبی به شما بدهد.

روغن میخک به شکل مایع تصفیه شده در وانیل ساختگی به طور گسترده ای استفاده می شود و بعلاوه به اسم ماده معطر در ساخت عطرها، صابون ها، مواد آرایشی استفاده می شود.

روغن میخک یک عامل دفع پشه و دفع بید طبیعی عالی ایجاد می نماید و می تواند 4 الی 5 ساعت علیه پشه ها محافظت ایجاد کند. گل های میخک بعلاوه در ساخت سیگار به کار می فرایند.

گل میخک، یک ادویه متنوع است که به آسانی در هر خانه ای در دسترس است و ویژگی های مغذی بسیاری دارد. یک نفر می تواند قطعا به چندین روش از آن سود ببرد. اما توصیه می شود همواره قبل از استفاه از روغن میخک در درمان نوزادان و طی حاملگی با پزشک تان مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1561

به "فواید گوناگون گل میخک برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید گوناگون گل میخک برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید