ماجرای پر ابهام شرکت رشت الکتریک ، کارگرانی که با آرزوی رسیدن به حقوق خود از جهان رفتند

به گزارش مجله زیتوا، شرکت رشت الکتریک که روزی با 1700 کارگر فعالیت می کرد، امروز به مخروبه ای تبدیل شده با کارگرانی که بعضی با آرزوی رسیدن به حقوق خود چشم از جهان فرو بسته اند.

ماجرای پر ابهام شرکت رشت الکتریک ، کارگرانی که با آرزوی رسیدن به حقوق خود از جهان رفتند

گروه دانشگاه خبرنگاران، شرکت رشت الکتریک یکی از قدیمی ترین و عظیمترین شرکت های استان گیلان بود که تحت مدیریت سازمان بازنشستگی کشور فعالیت داشت. این شرکت در سال 1334 با 10 کارگر فعالیت خود را در زمینه فراوری کلید و پریز برق آغاز کرد.

تعداد کارگران این شرکت در سال 1356 به حدود 1200 نفر رسید که نشان فعالیت مثبت این شرکت داشت، این فرایند پس از انقلاب نیز ادامه داشت و تعداد کارگران آن بعد از انقلاب تا 1700 نفر هم رسید.

این شرکت یکی از عظیم ترین شرکت های تحت مدیریت سازمان بازنشستگی کشور بود که در راستای اصل 44 قانون خصوصی سازی واگذار شد، اما عدم توجه به قانون و فرایند نادرست در واگذاری، باعث تعطیلی این شرکت شد. شرکت رشت الکتریک در سال 82 طی قراردادی، به صورت اقساطی و براساس بعضی شنیده ها در اختیار همسران و نزدیکان بعضی شخصیت های سیاسی نهاده شد.

براساس این سند، شرکت به خانم ها خیرالنساء عسگریان، همسر غلامحسین کرباسچی، فاطمه صدیقیان، همسر عبدالله نوری، گیتا شاه نواز، همسر غلامرضا قبه و سوده جبلی، دختر باجناق کرباسچی واگذار شده بود. براساس آنچه منتشر شده این شرکت با 12 هکتار زمین و تجهیزات و نیروی انسانی به قیمت 1 میلیارد و 860 میلیون تومانی در اختیار خریداران نهاده شد.

هنوز مدت زیادی از واگذاری این شرکت نگذشته بود که خریداران اقدام به فروش تجهیزات و ماشین آلات شرکت کردند که این موضوع باعث بیکاری کارگران شرکت شد و شرکتی که قرار بود بعد از واگذاری به بهترین نحوه در جهت فراوری و بهره وری اداره گردد، به تعطیلی کشیده شد و سرنوشت این شرکت پس از واگذاری این بود که به جای توسعه فراوری تمامی تجهیزات شرکت فروخته و شرکت هم تعطیل شد.

عدم مدیریت درست خریداران و تعطیلی شرکت صدای اعتراض کارگران را درآورد و کارگران از همان ابتدا به روش های مختلف اعتراض خود را نشان دادند. کارخانه ای که روزی محل تامین معاش کارگران و خانواده هایشان بود؛ امروز نه تنها به ویرانه ای تبدیل شده بلکه بعضی از کارگران هم بودند که با چشم انتظاری برای رسیدن به حق خود، جهان را ترک کردند.

شرکت به عده ای افراد نااهل و ناشایست واگذار شد

سیدعلی آقازاده، نماینده مردم شهررشت در یازدهمین مجلس شورای اسلامی در جریان بازدیدی که اخیرا از شرکت رشت الکتریک داشت، به تعهدات خریداران برای احداث این شرکت در حاشیه شهر اشاره می نماید و می گوید: رشت الکتریک را به بهانه های مختلف به ویژه اینکه داخل شهر است و باید به حاشیه شهر یا شهر صنعتی انتقال پیدا کند، خریداری کردند و چند ماه بصورت صوری و موقت چند نفر مشغول به کار شدند.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه شرکت به عده ای افراد نااهل و ناشایست واگذار شده، می افزاید: رشت الکتریک شرکتی تخصصی بود که فراوریاتش بخشی از احتیاج کشور را تامین می کرد؛ اما پس از ثبت سند، آغاز به تخریب و فروش اموال شرکت کردند.

آقازاده همچنین تاکید می نماید که پس از خاتمه 8 سال جنگ تحمیلی دولت به جای تقویت شرکت ها به ویژه شرکت رشت الکتریک زمینه نابودی و فروش آن را فراهم و منجر به بیکاری 1500 نفر از مردم رشت و گیلان شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به جریان انداختن پفراینده رشت الکتریک می گوید: در قوه قضاییه پس از سال ها تعلل، پفراینده این شرکت به جریان افتاده تا با پیگیری های لازم بیت المال را از حلقوم منفعت طلبان، مفسدان و زیاده خواستار خارج کنیم.

خاموشی آژیری که خبر از فعالیت شرکت می داد!

به گفته یکی از کارگران، شرکت الکتریک ایران جزو شرکت هایی فعال بوده که کارگران در آن سه شیفته کار می کردند و در گذشته صدای آژیر آغاز به کار آن در سطح شهر رشت شنیده می شد. آن وقت ها کمتر کسی بود که در این شهر صدای آژیر این شرکت را نشنیده باشد.

براساس شنیده ها در سال 1355 سهامداران مبلغ 60 میلیون تومان از بانک توسعه وام گرفتند که مبالغ زیادی از این وام در آلمان سرمایه گذاری شد. یکی از کارگران ایران الکتریک گفته است: تنها نزدیک به 15 درصد این وام صرف امورات شرکت شد.

براساس این گزارش، این روز ها در کنار کارگران بیکار شده، بعضی از اهالی منطقه هم وجود دارند که معتقدند از سهام داران شرکت بوده اند و پیگیر ماجرا شده اند تا به حق خود برسند. یکی از این افراد که معتقد است که قبل از انقلاب سهامدار شرکت بوده می گوید: افرادی به عنوان خریدار و با استفاده از رانت به بهانه خصوصی سازی کارخانه ها را در اختیار گرفتند تا از فروش زمین سود ببرند، ما از سال های پیش از انقلاب در این کارخانه سهامدار هستیم و علی رغم تعهد این کارخانه باسابقه، هنوز اندر خم یک کوچه ایم!

یکی دیگر از این افراد هم که بخشی از سهام شرکت به نام مادرش بوده، می گوید: مادرم چشم به راه این سهام، دار جهان را وداع گفت و باوجودی که با سختی زندگی کرد؛ اما با امید به اینکه شاید فرزندانش از این سهام بهره ببرند ،پیگیر مطالباتش بود؛ اما حالا از من که فرزند او بودم هم گذشته و منتظرم تا شاید نوه مادرم خیر ببیند!

یکی از سهامدارن هم درباره مطالبات خود و دوستانش می گوید: مطالبه ما بی مهری خصوصی ساز هایی است که به هوای زمین اینجا، حتی به درودیوار هم رحم نکرده و آن را به فروش رساندند.

چشم انتظاری برای ورود قوه قضائیه به ماجرا

این روز ها کارگران و سهامدارن شرکت رشت الکتریک که چشم انتظار ورود جدی قوه قضائیه به موضوع هستند به روش های مختلف از رسانه ها می خواهند صدایشان را به مسئولان دستگاه قضایی برسانند و امید دارند با ورود دستگاه قضا و مخصوصا رئیس قوه قضائیه به موضوع، بسیاری از مسائل حل گردد.

گزارش تعقیب کیفری خریداران رشت الکتریک تقدیم دادسرا شد

البته به گفته سیف الله شادمان، مدیرکل سازمان بازرسی گیلان گزارش تعقیب کیفری خریداران شرکت الکتریک رشت به اتهام اخلال در نظام فراوری کشور پس از طی فرآیند دقیق حقوقی و کیفری تقدیم دادسرای عمومی و انقلاب رشت شد.

شادمان با انتقاد از فرایند واگذاری غلط انجام شده به بخش خصوصی در اوایل دهه 80 می گوید: این شرکت در سال 1383 در حین فراوری و اشتغال بیش از 300 نفر کارگر به تعداد 4 نفر که فاقد هرگونه سابقه ای در فراوری و صنعت بودند به مبلغ کمتر از یک میلیارد و 800 میلیون تومان واگذار شد.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با تأکید بر پیگیری ها و تداوم اقدامات مؤثر بازرسی استان در محاکم قضایی و تعقیب کیفری خریداران شرکت الکتریک ایران می افزاید: ارزش افزوده املاک این شرکت در رشت که در موقعیت مکانی مناسبی از شهر رشت قرار گرفته است و از ارزش معاملاتی بالایی نیز برخوردار است، مبلغی بالغ بر 500 میلیارد تومان برآورد می گردد.

متاسفانه نوع واگذاری رانتی شرکت رشت الکتریک و سوءاستفاده بعضی جریانات سیاسی از این شرکت موجب شد نه تنها شرکت تعطیل و کارگران آن بیکار شوند؛ بلکه امروز علاوه بر این مسائل، زمین آن نیز مورد طمع سودجویان نهاده شده است و به نظر می رسد تعلل در رسیدگی به پفراینده مسائل را در آینده دوچندان کند؛ البته آنچنان که نماینده مردم رشت گفته آنالیز پفرایند شرکت رشت الکتریک این روز ها در دستور کار دستگاه قضا نهاده شده و امید می رود با پیگیری این موضوع سرنوشت پرابهام این شرکت در آینده ای نزدیک تعیین گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1167

به "ماجرای پر ابهام شرکت رشت الکتریک ، کارگرانی که با آرزوی رسیدن به حقوق خود از جهان رفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای پر ابهام شرکت رشت الکتریک ، کارگرانی که با آرزوی رسیدن به حقوق خود از جهان رفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید