نگاهی به ب ام و سری 5 نسل E12؛ اولین ب ام و مدرن!

به گزارش مجله زیتوا، احتمالا پرفروش ترین محصول ب ام و در ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نسل اول ب ام و سری 5 است که با کد E12 شناخته می گردد. این خودرو اولین مدلی از ب ام و بود که با روش امروزی نامگذاری محصولات این برند راهی بازار شد. نسل اول سری 5 همزمان با سایر نقاط دنیا از اوایل دهه پنجاه خورشیدی به ایران نیز وارد شد.

نگاهی به ب ام و سری 5 نسل E12؛ اولین ب ام و مدرن!

در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی ها و تاریخچه اتاق E12 سری 5 می پردازیم.

محبوب ایرانیان!

شرکت وهابزادگان (واصاتو) به عنوان نمایندگی رسمی ب ام و در ایران پیش از انقلاب اسلامی، تقریبا همزمان با عرضه دنیای سری E12 آن را به کشورمان نیز وارد کرد. علاوه بر این، همچون سایر محصولات آلمانی آن موقع، بخشی از واردات این مدل به ایران به وسیله دانشجویان و دنیاگرد های ایرانی انجام گرفت. در ابتدا، بخش اعظم واردات این نسل به مدل 520 اختصاص داشت. بعدها با توجه به هزینه های قابل توجه گمرکی، شرکت واصاتو به سمت واردات نمونه خاصی از 518 روی آورد که با پسوند Deluxe شناخته می شد. در دهه پنجاه، قیمت میانگین این مدل ب ام و در کشورمان بین 90 تا 130 هزار تومان بوده است.

بیشتر بخوانید: تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری شورولت نوا و بیوک اسکای لارک

بریده ای از روزنامه اطلاعات سال 1355

بریده ای از روزنامه اطلاعات سال 1355

عکس ازآرشیو خانواده شایان

قبلی 1 از 3 بعدی

نکته جالب توجه در خصوص 518 های وارد شده به ایران، تریم Deluxe آن هاست که تقریبا در دنیا کم نظیر است. از سال 1355 و با عرضه مدل فیس لیفت شده نسل E12، بیشتر مدل های E12 بازار ایران به ب ام و آفریقای جنوبی سفارش داده می گردد که مدل E12 صادراتی را با موتور 1.8 لیتری با نام 518 مونتاژ می کرد که امکانات کابینش، مشابه مدل لوکس تر 525 بوده و با تریم Deluxe شناخته می شد. چنین مدلی برای بازار ایران بسیار مناسب بود چرا که به لطف موتور کوچک، از شر عوارض گمرکی سنگین خلاص می شد و از طرف دیگر، امکاناتی درخور یک خودروی نیمه لوکس مناسب برای بازار ایران داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، محموله ب ام و 518 های صادراتی آفریقای جنوبی دیگر به ایران نمی رسد و ظاهرا سر از یونان و بلژیک درمی آورد.

بخش اعظم E12 های ایران از نوع سفارش اروپا با سپرهای کوتاه تر هستند، اما تعداد نمونه های بازار آمریکا مشهور به سپر آمریکایی نیز چندان کم نیست. در بین نمونه های وارداتی، تعداد انگشت شماری نمونه های شش سیلندر نیز دیده می شوند که با برجستگی روی کاپوت به راحتی قابل تشخیص هستند. با این حال، نهایتا بیشتر E12 های وارد شده از نوع 518 فراوری آفریقای جنوبی هستند و به همین دلیل، در ایران بسیاری نسل E12 را با کد 518 می شناسند.

پس از پیروزی انقلاب نیز تا دو دهه این مدل ب ام و همجنان یکی از خودروهای معقول و محبوب بازار کشورمان بود. متاسفانه در دهه هشتاد به خاطر مسائلی نظیر کم لطفی مالکان و طرح تبدیل خودروهای فرسوده، بسیاری از E12 های ایران از بین رفتند و اسقاط شدند.

امروزه ب ام و سری 5 نسل E12 یکی از کلاسیک های کم دردسر محبوب آلمانی است که مورد توجه بسیاری از علاقمندان است و بسیاری نیز با آن خاطرات شیرینی دارند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری پژو 504

قبلی 1 از 8 بعدی

نکات مهم خرید و نگهداری E12

همچون سایر خودروهای کلاسیک، کمبود قطعات، خصوصا در بخش تزئینات، بزرگ ترین معضل علاقمندان ب ام و سری 5 نسل E12 است. مواردی مثل داشبورد سالم بدون ترک، سپرها، رینگ اصلی آلپینا، کاپوت سالم، چراغ های عقب سری قبل از فیس لیفت و مواردی از این دست بسیار کمیاب و گران قیمت شده اند.

پوسیدگی بدنه در بخش هایی نظیر داخل گلگیرها و صندوق در بعضی نمونه ها دیده می گردد و روغن سوزی موتور متاسفانه در تعداد زیادی از خودروهای ب ام و 518 دیده می گردد. دلیل اصلی مشکل روغن سوزی و یاتاقان در 518، ضعف نسبی موتور 90 اسب بخاری 1.8 لیتری این مدل به نسبت ابعاد و وزن آن است که در ترکیب با گیربکس نسبتا سنگین 4 سرعته، دور موتور را بالا نگه می دارد. ضربه از جلو ممکن است رگلاژ درپوش موتور را که یک قطعه بزرگ با مکانیزمی نسبتا پیچیده است را به هم بریزد که در صافکاری نیز به دشواری قابل برطرف است. علاوه بر این، جا زدن لاستیک های سپرهای جلو نیز چندان ساده نیست. اصولا نمونه های سپر اروپایی به خاطر آن که سپر و دماغه تقریبا به یک مقدار جلو آمده اند، بیش از پیش در معرض ضربه به کاپوت در صورت تصادف هستند.

سوختن فیوز و دلکو، زوزه گیربکس و صدای باد در کابین هم از سایر مشکلاتی هستند که گریبان گیر E12 می شوند. در بین نمونه های وارد شده به ایران، بعضی دارای سانروف و کولر هستند و بعضی نیز بعدا به کولر مجهز شده اند که در نوع خود می توانند مجذوب کننده باشند.

به طور خلاصه می توان ب ام و سری 5 نسل E12 را یکی از کم دردسرترین محصولات کلاسیک ب ام و دانست که جادار است و سواری مناسبی ارائه می نماید و کابینی با حس عالی و دیدی مناسب دارد. در صورت انتخاب یک نمونه مناسب، می توان E12 را مناسب ترین و در دسترس ترین ب ام و کلاسیک در ایران دانست.

  • خرید و فروش خودرو ب ام و

***

شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت خبرنگاران مشاهده کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1835

به "نگاهی به ب ام و سری 5 نسل E12؛ اولین ب ام و مدرن!" امتیاز دهید

2 کاربر به "نگاهی به ب ام و سری 5 نسل E12؛ اولین ب ام و مدرن!" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به ب ام و سری 5 نسل E12؛ اولین ب ام و مدرن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید