مرسدس AMG E53 کابریولت مدل 2019؛ قلب شیر، لباس گوسفند!
به گزارش مجله زیتوا، خبرنگاران - امین نقی زاده: مدل 2019 مرسدس AMG E53 کابریولت به تازگی توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب نموده است. این خودروی متفاوت از سیستم هیبریدی ملایم (Mild) استفاده نموده و به یک توربوشارژ الکتریکی مجهز شده است. علاوه بر موارد مذکور؛ مرسدس AMG E53 کابریولت را باید تقریبا یک خودروی لوکس بدانیم؛ چون فضای داخلی این خودرو بسیار مجذوب کننده بوده و ما شاهد ترکیب تکنولوژی، رنگ قرمز و پوشش های کرومی هستیم!
مرسدس AMG E53 کابریولت هیچ رقیب مستقیمی ندارد و با کمی جستجو در بازار دنیای، می توان خودرویی مانند بی او و سری 6 کانورتیبل را به عنوان رقیبی برای مرسدس AMG E53 کابریولت معرفی کرد. البته این خودرو ها هیچگاه به یکدیگر نزدیک نبوده و تفاوت عمده ای میان آن ها وجود دارد.
تا به اینجا ما با یک خودروی دوست داشتنی روبرو هستیم؛ اما قیمت مرسدس AMG E53 کابریولت بسیار بالا بوده و هرکسی توان خرید آن را ندارد. ولی باید مرسدس AMG E53 کابریولت را یک خودروی شایسته دانست و به همین خاطر باید قیمت آن را نادیده گرفت!
قیمت گذاری
برای خرید یک دستگاه مرسدس AMG E53 کابریولت شما 80350 دلار پرداخت نموده و نسخه پایه و استاندارد آن را به خانه می برید.
ولی باید بدانید که مانند سایر محصولات AMG با افزودن امکانات و ویژگی های متنوع؛ باید پول بیشتری به کمپانی مرسدس بنز پرداخت کنید.
به عنوان مثال برای برخورداری از رنگ Designo Cardinal Red Metallic باید 1080 دلار دیگر پرداخت کرد. بعلاوه برای استفاده از چرم ناپا سیاه با طراحی مخصوص AMG، تکه های فلزی متنوع در کابین، بسته فیبرکربن بدنه AMG، لاستیک های 20 اینچی، نورپردازی خارجی، فرمان AMG، اگزوز performance مخصوص AMG، ماساژور صندلی های جلو به همراه گرمکن و سردکن، head up، سیستم تهویه و خوش بو نماینده هوا، امکان بسته شدن اتوماتیک درب ها، سیستم یاریی پارکینگ، ترمز اضطراری، هشدار نقطه کور و هشدار ترافیک در مجموع بیش از 100 هزار دلار خرج خواهید کرد!
طراحی
این برای اولین بار است که AMG در کلاس E مرسدس؛ یک خودروی کابریولت خلق نموده و پیش از این در کارخانه آفالترباخ AMG هیچ نسلی از کلاس E را با این مشخصات ظاهری ندیده بودیم. البته اگر دانش شما نسبت به خودرو های مرسدس بنز بسیار عمیق و زیاد باشد؛ قطعا به CLK 63 کابریولت اشاره می کنید! خودروی مذکور پیش از کابریولت کلاس E فراوری شده بود و شباهت هایی میان CLK 63 و E53 وجود دارد. هر دو خودرو چهره ای اسپرت دارند؛ ولی E53 بهتر و بروزتر بوده و در مجموع باید گفت که AMG خواهر و یا برادر نوِ CLK 63 را فراوری نموده است!
در E53 از رینگ های 20 اینچی استفاده شده و در عقب وجود اگزوز های چهارگانه نظر ما را به خود جلب می نماید. به غیر از این ها چیز خاص و ویژه ای در E53 وجود نداشته و حتی رنگ گران قیمت Designo Cardinal Red هم باید نادیده گرفت! خطوط روی بدنه E53 ساده و ظریف بوده و تمایز آشکاری بین E53 و E63 به وجود آمده است.
فضای کابین خودرو های مرسدس بنز، همواره مورد علاقه ما بوده و در میان خودروسازان آلمانی در برترین شرایط ممکن قرار دارند. در E53 هم یک کابین لذت بخش را شاهد هستیم و باید گفت که حقیقتا E53 ارزش پرداخت 80 هزار دلار را دارد!
محیط کابین E53 دوست داشتنی بوده و از نکات مثبت آن باید به پوشش چرمی با کیفیتی اشاره نمود که به وسیله نخ های قرمز رنگ دوخته و تزئین شده اند. به غیر از این باید به جزئیاتی مانند دریچه های هوای فلزی turbine-style، سیستم نورپردازی LED و اختیاری کابین و سیستم صوتی Burmester اشاره نمود. در مجموع باید گفت که همه چیز کیفیت بالایی داشته و در محیط داخلی E53 احساس سرگردانی و خستگی ندارد!
راحتی
پیش از این در بخش مرتبط با قیمت گذاری این خودرو، به بسیاری از امکانات مرسدس AMG E53 کابریولت اشاره نمودیم. در آن بخش خواندید که در مرسدس AMG E53 کابریولت می توان از سیستم خوش بو نماینده هوا، ماساژور صندلی ها و... استفاده کرد و از رانندگی با یک AMG لذت برد! اما شاید شما فکر کنید که این امکانات و ویژگی ها بیشتر شبیه به حیله ای برای جلب نظر شما و برای خالی کردن جیبتان باشد؟! در پاسخ باید گفت که شما درست حدس زده و AMG فقط به فکر جیب پر پول شماست!
در کلاس E مرسدس بنز صندلی ها یک مشکل جدی داشته و ارتفاع آن ها کمی بلند است. در E53 نیز مانند سایر محصولات کلاس E، صندلی ها بلند بوده و راننده باید ارتفاع، کودی کمر و... آن ها را تنظیم کند. ماساژور صندلی ها باعث گرم شدن آن ها شده و بادی گرم را فراوری می نمایند که از خروجی قسمت بالای صندلی ها خارج شده و به پشت گردن شما می رسد!
البته این در حالی است که شما از سیستم سردکن صندلی استفاده نموده و اصلا انتظار باد گرم را ندارید! به گفته خریداران E53 این یک تجربه بسیار بد بوده و مشکل مذکور در تمام صندلی های E53 وجود دارد! علاوه بر این فضای سرنشینان عقب واقعا کوچک و تنگ است.
کیفیت سواری با E53 هم بد نیست! رفتار سیستم تعلیق انطباقی این خودرو به حالت رانندگی شما بستگی داشته و در صورت استفاده از حالت COMFORT سیستم تعلیق نرمی خود را از دست داده و کمی خشک عمل می نماید. پس E53 برای رانندگی تهاجمی مناسب بوده و رانندگی با این خودرو در ترافیک و... را پیشنهاد نمی کنیم. در نهایت ما انتظار داریم که مرسدس بنز بالاخره به یک تعادل در ساخت سیستم تعلیق خودرو های خود رسیده و مشتریان خود را آزار ندهد!
فناوری و اتصال
خریداران مرسدس AMG E53 کابریولت باید پول زیادی بابت آن پرداخت نموده و به همین علت انتظار اولیه آن ها این است که از فناوری های نوی در خودروی گران قیمت خود استفاده نمایند.
اما در E53 خبری از تکنولوژی های آنچنانی نیست و شما خیلی شگفت زده نمی گردد. در این خودرو از سیستم نو MBUX استفاده شده و دستیار صوتی آن عملکرد مطلوبی ندارد! بنابراین کاربران مرسدس AMG E53 کابریولت فقط از یک سیستم اطلاعاتی استاندارد برخوردار بوده و توان کنترل عملکرد سیستم های مختلف مرسدس AMG E53 کابریولت را به لطف دو صفحه نمایش 12.3 اینچی خواهند داشت.
این صفحه های نمایش باعث می شوند که شما به تعدادی از منو ها و تنظیمات مرسدس AMG E53 کابریولت دسترسی داشته باشید؛ اما فونت بد و گرافیک ساده آن ها شما را غافلگیر خواهد نمود! همه چیز ساده بوده و گردش در سیستم اطلاعاتی مرسدس AMG E53 کابریولت جذابیت خاصی ندارد.
ولی وجود سیستم صوتی Burmester، شارژر بی سیم تلفن همراه، Android Auto، Apple CarPlay و در نهایت امکان انتخاب 64 رنگ برای نورپردازی محیط داخلی مرسدس AMG E53 کابریولت شاید کمی شما را آرام کند!
مشخصات فنی و عملکرد
مرسدس AMG E53 کابریولت به یک پیشرانه 3 لیتری Inline-6 با توان 429 اسب بخار و گشتاور 384 پوند فوت مجهز شده است. در این خودرو علاوه بر پیشرانه مذکور؛ از یک موتور الکتریکی هم استفاده شده و در صورت احتیاج این پیشرانه به یاری موتور اصلی در مرسدس AMG E53 کابریولت خواهد رفت. در این خودرو از تکنولوژی EQ Boost مرسدس استفاده شده و پیشرانه مانند یک ژنراتور قدرتمند عمل می نماید. در شرایط خاص رانندگی؛ پیشرانه الکتریکی کوچک مرسدس AMG E53 کابریولت به یاری شما خواهد آمد و 21 اسب بخار را به شما هدیه خواهد داد.
با فعال شدن پیشرانه مذکور سیستم توربوشارژ بلافاصله فعال شده و به شکل قابل توجهی شاهد کاهش تاخیر توربوشارژ Borg Warner هستیم. در واقع ما هماهنگی خوبی را میان قطعات الکتریکی و مکانیکی E53 می بینیم و باید این شرایط را یک شورش مطلق دانست!
هنگام فعالیت پیشرانه الکتریکی E53 یک نیروی ضعیف؛ اما هیجان انگیز به پیشرانه Inline-6 افزوده شده و با یاری نیروی برق و فعالیت بدون تاخیر سیستم توربو؛ گشتاور فراوریی با تمام وجود به چرخ ها منتقل شده و لذت یک سواری هیجان انگیز را به امغان می آورد.
در مرسدس AMG E53 کابریولت از یک گیربکس 9 سرعته AMG برای انتقال قدرت پیشرانه به چرخ ها استفاده شده است. عملکرد گیربکس این خودرو بسیار مطلوب بوده و تعویض دنده ها سریع و به موقع است. در صورت استفاده از حالت دستی برای تعویض دنده ها در مرسدس AMG E53 کابریولت هم به خوبی شاهد عملکرد و شخصیت قوی و قدرتمند این خودرو خواهید بود.
به طور کلی از نظر فنی هیچ ایرادی نمی توان از مرسدس AMG E53 کابریولت گرفت و باید آن را یک AMG واقعی بدانیم. هماهنگی پیشرانه ها بسیار خوب بوده و در مجموع عملکرد آن ها ستودنی است.
ایمنی
خوشبختانه این روز ها خودرو های گران قیمت از نظر ایمنی و تکنولوژی های مرتبط به آن در جایگاه مناسبی قرار دارند. مرسدس AMG E53 کابریولت هم از این قاعده مستثنی نبوده و به شکل استاندارد امکاناتی مانند سیستم نظارت بر نقاط کور، چراغ های جلو و عقب LED، سیستم یاریی پارکینگ و... در این خودرو موجود است.
اما برای برخورداری از بسته یاری راننده مرسدس باید 2250 دلار هزینه کرد و تقریبا تمام ویژگی های ایمنی قابل تصور را به مرسدس AMG E53 کابریولت آورد. در صورت استفاده از سیستم مذکور، خودرو همواره آماده واکنش دربرابر تصادفات، عابرین پیاده و خروج از خط حرکتی است. این سیستم توان تغییر خطوط حرکتی بدون دخالت راننده را داشته و بدون شک باید آن را یکی از برترین سیستم های ایمنی صنعت خودروسازی دنیا دانست و امروزه مرسدس با برخورداری از آن به یکی از پرطرفدارترین برند های خودروسازی دنیا تبدیل شده است.
متاسفانه موسسات IIHS و NHTSA خودروی مرسدس AMG E53 کابریولت را تست ننموده و نمی توان درباره تست تصادف این خودرو اظهار نظر کرد.
منبع: motor1
پ
منبع: برترین ها