منطقه آزاد سرخس به ماکو وصل می گردد

به گزارش مجله زیتوا، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: در راستای اجرای کریدور شرق به غرب، منطقه آزاد سرخس به بازرگان وصل می گردد.

منطقه آزاد سرخس به ماکو وصل می گردد

به گزارش خبرنگاران، حسین گروسی، امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به زودی در راستای اجرای کریدور شرق به غرب منطقه آزاد سرخس به گمرک بازرگان و منطقه آزاد ماکو وصل می گردد.

وی بعلاوه گفت: منطقه آزاد ماکو، جزو منطقه ها آزاد جوان در کشور است که از نسل دوم به شمار می رود و حدود 10 سال از فعالیت آن می گذرد. نسل اول همان منطقه آزاد کیش و قشم است و نسل دوم منطقه ارس و ماکو است که بین 10 تا 14 سال از آن می گذرد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: نباید منطقه ها آزاد ایران را با منطقه آزاد جبل علی در امارات و شنزن در چین مقایسه کرد که سابقه 44 سال دارند. در منطقه آزاد جبل علی با وسعت 4500 هکتار بیش از 2.5 میلیارد دلار صرف زیرساخت های آن شده است درحالی که منطقه آزاد ماکو صد برابر جبل علی وسعت دارد، اما سرمایه گذاری ناچیزی در زیرساخت های آن اجرا شده است.

گروسی اضافه نمود: سقف واردات به وسیله منطقه ها آزاد 3 میلیارد دلار بود که اخیرا این سقف 4 میلیارد دلار افزایش یافته و عمده عایدی منطقه ها آزاد از محل تعرفه بازرگانی و خدمات است و بودجه دولتی زیادی به آن اختصاص نمی یابد.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، در جهان بیش از 4500 منطقه آزاد وجود دارد که 1500 مورد آن از سال 2015 به بعد بوده، در کشور ایران هم هفته گذشته به مصوبه مجلس سه منطقه آزاد در کشور ایجاد خواهد شد و این نشان می دهد که منطقه ها آزاد در ماموریت خود پیروز بوده اند.

گروسی ادامه داد: رقبای منطقه ها آزاد ایران، کشور امارات و ترکیه هستند، درحالی که در منطقه ها آزاد ما یک بار تخلیه کالاهای وارداتی ضروری است، اما در منطقه ها آزاد مانند جبل علی دو بار تخلیه صورت می گیرد و رقیب داخلی هم مقررات خلق الساعه است که گاهی مزیت منطقه ها آزاد را می گیرد.

وی مزیت منطقه ها آزاد غرب کشور را از نظر لجستیک، تجارت و ترانزیت و اتصال قاره آسیا به اروپا مطرح نمود و ادامه داد: هیچ کدام از منطقه ها آزاد مانند ماکو معادن متنوع در اختیار ندارند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نقش این منطقه در امنیت غذایی به وسیله رود ارس و دریاچه سد ارس و بعلاوه فراوری محصولات ارگانیک مطرح نمود و گفت: با در اختیار دادن زمین به بخش خصوصی باغ 2200 هکتاری مدرن که در خاورمیانه بی نظیر است ایجاد می گردد و نهال های اصلاح شده در آن کاشته شده که به زودی در آن باغ های میوه از جمله پسته ایجاد می گردد.

گروسی در خاتمه گفت: بعلاوه دنبال توسعه فرودگاه و مسیر جاده و ریل هستیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1402 بروزرسانی: 18 مرداد 1402 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 2007

به "منطقه آزاد سرخس به ماکو وصل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه آزاد سرخس به ماکو وصل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید