میدل ایست آی: مصر در فکر قطع حمایت از حفتر است

به گزارش مجله زیتوا، یک پایگاه خبری به نقل از منابع آگاه از تحولات لیبی گزارش داد رئیس جمهور مصر در فکر قطع حمایت از سرکرده نیروهای ارتش ملی لیبی است.

میدل ایست آی: مصر در فکر قطع حمایت از حفتر است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پایگاه خبری میدل ایست آی به نقل از یک منبع آگاه الجزیره ای گزارش داد دولت مصر احتمالا در حال بازنگری در حمایت خود از خلیفه حفتر سرنموده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی است.

به نوشته این پایگاه خبری، اطلاعات این منبع از سوی یک مقام دیپلماتیک مصری نیز مورد تایید قرار گرفته و این دیپلمات توضیح داد که تماس ها بین قاهره و طبرق (محل استقرار نیروهای ارتش ملی لیبی) به میزان چشمگیری کاهش پیدا نموده است.

بر این اساس، منبع الجزیره ای همچنین گفت که دولت مصر تصمیم گرفته پرونده حفتر را به رکن اطلاعاتی ارتش ارجاع دهد و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز اخیرا قرار دیدار خود با حفتر را لغو نموده است.

میدل ایست آی نوشت شاید این جدایی احتمالی بین مصر و ارتش ملی لیبی است که حفتر را وا داشته تا از کشورهای دیگر مانند روسیه و یونان حمایت بطلبد.

یک منبع مصری نیز به این وبگاه گفت تحولات اخیر بین قاهره و طبرق، بخشی از تصویر بزرگتری است که نشان می دهد چرا حفتر حمایت السیسی را از دست داده است.

میدل ایست آی به نقل از این منبع نوشت: مسئولان ارشد مصری از تهاجم [حفتر] به طرابلس بسیار ناراضی هستند زیرا آن را یک شکست نظامی می دانند... کارزار نه ماهه حفتر برای تصرف پایتخت، علی رغم حمایت مداوم متحدانش از جمله واشنگتن و چند ماه ناآرامی سیاسی در الجزائر که می توانست به نفع خودش استفاده کند، شکست خورده است.

این منبع در ادامه مدعی شد اگر نیروهای حفتر می توانستند پیروزی های نظامی محسوسی به دست بیاورند یا حداقل در عملیات خود پیشرفت نمایند، کار ترکیه برای مداخله در لیبی بسیار سخت می شد؛ در عوض این درگیری در حال کشاندن مصر و ترکیه به یک تقابل منطقه ای است.

به نوشته میدل ایست آی، منبع مذکور توضیح داد: تهاجم نظامی شکست خورده [حفتر] منجر به بی ثباتی نظامی بیشتری شده و کار تصرف طرابلس را علی رغم توازن فعلی قوا، برای [حفتر] ناممکن نموده است.

در خاتمه این گزارش با اشاره به کوشش مصر برای جایگزین کردن حفتر، امده است: از نظر قاهره، حکم قطعی است: حفتر باید مسئولیت وخیم شدن اوضاع در لیبی و تهدید جنگ منطقه ای را بپذیرد و کنار برود. به گفته این منبع، مسئولان مصری به دنبال جایگزینی وی با یک فرمانده دیگر در ارتش ملی لیبی هستند.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن ها دولت مستقر در طرابلس است که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت شناخته و مورد حمایت ترکیه قرار گرفته است و دیگری دولتی که در شهر طبرق در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی از جمله روسیه حمایت می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 483

به "میدل ایست آی: مصر در فکر قطع حمایت از حفتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدل ایست آی: مصر در فکر قطع حمایت از حفتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید