نشست گروه 7 و حقایق نظام سرمایه داری

به گزارش مجله زیتوا، خبرنگاران ـ گروه بین الملل: سران گروه 7 در حالی در انگلیس گرد هم آمدند که مدعی حل بحران های جهانی از جمله در حوزه مالی و مقابله با بحران کرونا هستند. این ادعاها در حالی مطرح می گردد که در وادی عمل، تصمیماتی قابل تامل در این نشست اتخاذ و اعلام شده است.

نشست گروه 7 و حقایق نظام سرمایه داری

نخست آنکه در حالی که بحران کرونا دنیا را فرا گرفته و مسئولیت همگانی، هماهنگی و یاری برای مقابله با این بحران در سراسر دنیا است؛ اعضای گروه 7 به رهبری آمریکا با تامین هزینه های واکسیناسیون کرونا در کشورهای فقیر مخالفت کردند.

این مخالفت در حالی اجرا شده که کشورهای اروپایی و آمریکا با خرید بیش از میزان واکسن کرونا موجب کمبود دنیای واکسن شده اند که به افزایش بیشمار قربانیان کرونا منجر خواهد شد.

این رفتار مجریان نظام سرمایه داری سندی آشکار بر ماهیت لیبرالیستی و کاسب کارانه نظام سرمایه داری است که در آن، جان انسان ها هیچ ارزشی نداشته و صرفا منافع مالی و رجحان دنیای اش را پیگیری می نماید و در این راه حاضر به نسل کشی در اقصی نقاط دنیا هستند.

دوم آنکه گروه 7 در حالی ادعای اقدام برای حل بحران مالی دنیای را سر می دهد که در حوزه مالی هم تصمیمات قابل تاملی در نشست گروه 7 اتخاذ شده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دومین روز از نشست سران صنعتی دنیا موسوم به گروه 7 طرحی 40 تریلیون دلاری برای مقابله با قدرت رو به رشد چین در دنیا پیشنهاد داد. این اقدام نشان می دهد که ادعای تجارت آزاد و اقتصاد برای همه، صرفا شعاری از سوی نظام سرمایه داری برای استعمار و سلطه بر سایر کشورهاست چنانکه آنها پذیرنده استقلال و دنیای شدن اقتصاد سایر کشورها نیستند و صرفا مفهوم تجارت آزاد از نظر آنها یعنی کسب منافع برای آنها.

تا زمانی که سلطه گری و منفعت طلبی نظام سرمایه داری محقق گردد تجارت آزاد قابل پذیرش است و در غیر این صورت با هر استقلال و توسعه و تجارت مالی که ورای خواست آنها باشد مخالفت می نمایند.

نکته مهم آنکه تروریسم مالی با موضوع آمریکا که در قالب تحریم ها علیه سایر کشورها اعمال می گردد از عوامل نابسامانی های مالی دنیا است در حالی که حاضران در این نشست نه تنها سخنی از لزوم لغو تحریم ها نگفته اند بلکه همچنان بر اصل اعمال تحریم علیه سایر کشورها تاکید نموده اند که خود سندی بر واهی بودن ادعای آنها مبنی بر کوشش برای یاری به حل بحران مالی دنیا است.

این نوع رفتارها نشان می دهد که تحریم های اعمال شده علیه سایر کشورها به وسیله آمریکا و شرکایش نه بر اساس ادعای امنیت و صلح دنیای و یا زمینه سازی برای دنیای امن و تجارت آزاد بلکه در چارچوب یک جانبه گرایی نظام سرمایه داری صورت می گیرد و در این راه حتی حاضر به کشتار و نسل کشی در سایر کشورها هستند که اعمال تحریم های غذایی و دارویی علیه سایر کشورها نمودی از این رفتار است.

مصوبات مالی نشست گروه 7 این مهم را اثبات می نماید که غرب هرگز در پی چند جانبه گرایی و پذیرش حق تجارت آزاد برای سایر کشورها نیست بلکه روابطی یکجانبه بر اساس وابسته سازی و سلطه بر سایر کشورها را دنبال می نماید؛ دیدگاهی استعماری و سلطه گرایانه که راه چاره مقابله با آن، تکیه بر داشته های داخلی به جای چشم داشت به خارج است که ایمنی کشور در برابر تحریم و تهدیدات نظام سرمایه داری را به همراه خواهد داشت.

مصوبات نشست گروه 7 ضرورت اتحاد بیشتر و حتی ایجاد باشگاه تحریم شدگان در برابر تحریم نمایندگان را برای سرانجام دادن به یک جانبه گرایی نظام سرمایه امری ضروری می نماید که در کنار تحقق اهداف مالی کشورها می تواند مولفه ای برای تحقق چند جانبه گرایی و مقابله با رفتارهای سلطه گرایانه نظام سرمایه باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1459

به "نشست گروه 7 و حقایق نظام سرمایه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست گروه 7 و حقایق نظام سرمایه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید