نقش برجسته سرباز هخامنشی در زاهدان رونمایی شد

به گزارش مجله زیتوا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه منطقه ای جنوب شرق کشور رونمایی شد.

نقش برجسته سرباز هخامنشی در زاهدان رونمایی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم، علیرضا جلالزایی در آیین رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی که در موزه منطقه ای جنوب شرق کشور انجام شد گفت: این اثر تاریخی که 80 سال پیش از تخت جمشید سرقت و به آمریکا برده شده بود با حکم دادگاه نیویورک به ایران بازگردانده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه با تلاش های حقوقی ایران سایر اشیای تاریخی کشور نیز از موزه های خارجی به داخل کشور منتقل می شود شرح داد: سیستان و بلوچستان دومین استانی است که پذیرای این سرباز هخامنشی شده که قرار است این اثر تاریخی به مدت 45 روز و تا 15 فروردین ماه 98 در معرض تماشای عموم قرار داده شود.

او در مورد ویژگی های این اثر گفت: این قطعه تاریخی متعلق به سردیس مجسمه سنگی سر سرباز هخامنشی و نیزه وی است که در حدود 85 سال پیش از تخت جمشید در مرودشت شیراز از دل خاک بیرون کشیده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان مطرح نمود: این اثر در سال 1936 میلادی از ایوان جنوبی کاخ شورا در تخت جمشید به سرقت رفت و پاییز سال 2017 قرار بود این اثر تاریخی در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شده و در حراجی عتیقه در نیویورک فروخته شود که پس از پیگیری مسئولان میراث فرهنگی ایران و حکم دادگاه به ایران بازگردانده شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 70

به "نقش برجسته سرباز هخامنشی در زاهدان رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش برجسته سرباز هخامنشی در زاهدان رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید