هشدار درباره رسوب طولانی هزار تن اقلام اساسی در شمال کشور

به گزارش مجله زیتوا، معاون فنی گمرک با هشدار درباره ماندگاری طولانی مدت هزار تن اقلام اساسی در شمال کشور گفت: به دلیل طولانی شدن رسوب کالا و احتمال بالای فاسد شدن این اقلام بایستی مجددا اظهار نظر از سوی دستگاه های ذی ربط صورت گیرد.

هشدار درباره رسوب طولانی هزار تن اقلام اساسی در شمال کشور

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان می دهد، حجم تجارت خارجی ایران در بهار سال جاری 20 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت میلیارد دلار افزایش داشته است.

بهار سال گذشته به دلیل محدودیت های شدید کرونایی، بسته شدن و قرنطینه برخی کشورها تجارت خارجی اغلب کشورها از جمله ایران با اختلال های شدیدی روبرو شد و افزایش حجم مبادلات در سه ماه نخست سال جاری می تواند به طور عمده ناشی از کاهش محدودیت ها باشد. ایران در سه ماه اول سال جاری کالاهایی به ارزش 10 میلیارد و 700 میلیون دلار صادر و به میزان 10 میلیارد و 200 میلیون دلار کالا وارد کرده است. یکی از چالشهای مهم در تجارت خارجی موضوع ترخیص کالاهای اساسی می باشد.

در همین خصوص مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه، از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه بیش از 6.1 میلیون تن انواع کالای اساسی به ارزش 3.1 میلیارد دلار ترخیص شده است، گفت: این درحالی است که واردات کالای اساسی در مدت مشابه سال قبل بیش از 6.8 میلیون تن و به ارزش 2.9 میلیارد دلار بوده است. این آمارهای مقایسه ای نشان می دهد، از نظر وزنی واردات کالاهای اساسی حدود 10 درصد افت کرده است اما ارزش واردات تقریبا 27 تا 30 درصد افزایش یافته است. این موضوع نشان میدهد، با افزایش شدید قیمت جهانی کالاهای اساسی مانند ذرت، ارز بری این کالاها افزایش یافته اما به لحاظ وزنی که شاخص مهمتری محسوب میشود واردات افت داشته و آثار این موضوع در بازارهای داخلی تا حدودی مشهود شده است.

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون 4.564 میلیون تن کالای اساسی از قبیل گندم، ذرت، جو، روغن خام و دانه های روغنی در بنادر و گمرکات مختلف وجود دارد. بر این اساس تنها 3.3 میلیون تن کالا در بندر امام خمینی (ره) موجود است، همچنین 17 کشتی حامل 403 هزار تن کالای اساسی شامل ذرت، گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی به علاوه شکر در حال تخلیه میباشد.

وی اضافه کرد، 25 فروند کشتی،شامل 1.158 میلیون تن در لنگرگاه ها در حال انتظار هستند که غالباً از لحاظ اسناد مالکیت هنوز مشکل دارند. حدود 3.3 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) متعلق به 38 شرکت اصلی است که مشکل خود را در خصوص عدم ترخیص کالا ، عدم تأمین ارز ترجیحی نام می کنند. هرچند با مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار امکان ترخیص 90 درصد کالای اساسی فراهم شده است و از این راستا هم امکان ترخیص کالاهای رسوبی وجود دارد. همچنین در خصوص این کالاها ثبت سفارشها احصا شده است و این موارد در اختیار وزارت صمت و بانک مرکزی قرار گرفته است تا بررسی و اگر شرکتی علیرغم تأمین ارز کالای خود را ترخیص نمی کند مشخص شود.

ارونقی گفت: 8 هزار تن کالای اساسی در استان گیلان مشمول ارز ترجیحی متعلق به 22 صاحب کالا بیش از 8 ماه رسوب کرده است. این کالاها کاملا در استانه فساد بوده و بایستی تصمیم گیری اساسی انجام شود. همچنین در انبارهای استان مازندران هم 90 هزار تن کالای اساسی در محدوده زمانی 8 ماه تا 13 ماه رسوب کرده است. بر این اساس 70 هزار تن کالای اساسی تنها در بندر امیر اباد رسوب کرده است.با توجه به گرمای شدید هوا این اقلام در آستانه فساد قرار گرفته اند. دلیل اصلی رسوب این کالاها عدم ارائه کد رهگیری بانک مرکزی و... میباشد. از سوی دیگر گمرک ایران با توجه به وظایف ذاتی و قانونی خود نسبت به متروکه کردن قسمت عمده ای از اقلام مذکور اقدام کرده است، همچنین مقداری از این کالاهای رسوبی مربوط به تتمه ترخیص درصدی است که هنوز فرایند ترخیص تکمیل نشده است.

معاون گمرک گفت: یکی از شرکتهای دولتی، 3 هزار تن کالای اساسی در بنادر شاقتصادی کشور موجودی دارد و هنوز نتوانسته پس از یکسال رسوب این کالاها در بندر، این اقلام را به گمرک اظهار کند.

به هر حال با توجه به ماندگاری طولانی مدت این اقلام، هم اکنون به شرایط هشدار رسیده ایم. در موارد قبلی مجوز قرنطینه نباتی صادر شده بود اما به دلیل طولانی شدن رسوب کالا و احتمال بالای فاسد شدن این اقلام بایستی مجددا اظهار نظر از سوی دستگاههای ذی ربط انجام شود. درست است که برای ترخیص کالاهای اساسی صدور مجوز قرنطینه در موعد مقرر صورت می پذیرد و صدور مجوز قانونی مذکور عامل رسوب این کالاها نیست اما سوالی که در اینجا وجود دارد این است که آیا برای کالای اساسی که در این شرایط آب و هوایی بیش از 8 ماه و حتی بیش از یکسال در بنادر کشور رسوب کرده است مجوزهای بهداشتی و سلامت از جمله قرنطینه نباتی صادر خواهد شد یا نه؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1467

به "هشدار درباره رسوب طولانی هزار تن اقلام اساسی در شمال کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره رسوب طولانی هزار تن اقلام اساسی در شمال کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید