شرایط بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی بدتر از گنبد مسجد شیخ لطف الله است

به گزارش مجله زیتوا، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، شرایط بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی بدتر از گنبد مسجد شیخ لطف الله است.

شرایط بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی بدتر از گنبد مسجد شیخ لطف الله است

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

فریماه هوشیار، کارشناس ارشد بازسازی بناها و بافت های تاریخی گفت: متأسفانه، داربست گنبد شیخ لطف الله را طوری نصب نموده اند که مهار لازم را برای حفظ ایمنی اشخاصی که روی آن کار می نمایند ندارد و به همین علت هیأت اعزامی از استانداری نتوانستند از نزدیک شرایط کاشی ها را ببینند. البته محیط هم پاکسازی شده بود و گونی هایی که کاشی ها را در آن نگهداری می کردند، دیگر در محل وجود نداشتند.

وی ادامه داد: در این بازدید، هوشنگ رسام پیشکسوت کاشی کاری با برشمردن ایرادات موجود در بازسازی گنبد شیخ لطف الله تأکید کرد که در تاریخ معماری، بازسازی آثار شاخص با حضور گروهی از استادکاران خبره انجام می شده و تعیین نیست چرا نگین فیروزه دنیا اسلام را باید به شخصی بسپارند که تخصص لازم و کافی را برای این کار ندارد.

این بازسازیگر بناهای تاریخی یادآور شد که حسین احمدی، رئیس دانشکده حفاظت و بازسازی دانشگاه هنر اصفهان و یکی از موافقان بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله در این بازدید با اشاره به شرایط گنبد مسجد جامع عباسی گفت که کاشی های این گنبد کاملاً نوسازی شده، میزان ترک های آن درست نیست، گنبد منبسط شده و کوشش آنها این بود که چنین مشکلاتی برای گنبد مسجد شیخ لطف الله تکرار نگردد.

هوشیار اضافه نمود: رئیس دانشکده حفاظت و بازسازی دانشگاه هنر اصفهان شرح داد که به پیشنهاد او، برای بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله ترکی که شرایط بهتری نسبت به سایر ترک ها داشت برای الگوسازی برداشته شده و محاسبات و برداشت قوس هم به وسیله نیما ولی بیگ بصورت نقطه به نقطه برداشته و مستندنگاری شد، چرا که هدف، حفظ اصالت بنا بوده و نوسازی انجام نشده که به یک استاد کاشی کاری برای بازسازی گنبد شیخ احتیاج باشد.

وی گفت: هوشنگ رسام اما در واکنش به این سخنان گفت که گنبد مسجد شیخ لطف الله هم دچار انبساط شده و ترک بازسازی شده استاندارد نیست و علی داستان پور، دیگر کاشی کار حاضر در جمع هم با تائید این سخنان یادآور شد که ترک بازسازی شده گنبد شیخ لطف الله هم دارای تو رفتگی و برآمدگی است.

این دانش آموخته بازسازی بناهای تاریخی گفت: بسیار ناراحت نماینده است که اساتید ما، سر کلاس هایشان بر لزوم انجام مطالعات کامل پیش از آغاز بازسازی تأکید می نمایند اما در عمل، ضرورت آنالیز و آسیب شناسی دقیق همه اجزای بنایی به این اهمیت را نادیده می گیرند و معتقدند که احتیاجی به انجام مطالعات نیست.

هوشیار، با اشاره به دیگر وقایعی که حین این بازدید اتفاق افتاده شرح داد: بعد از اینکه مسعود نیک آیین، مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان درباره نقش معماری ایرانی در گردشگری سخن گفت و تأکید کرد که نباید اجازه داد رسانه های معاند با بهره گیری از اخبار ناگوار چهره اصفهان و ایران را خراب نمایند، بازسازیگر گنبد شیخ لطف الله در محل بازدید حاضر شد و تأکید داشت که برترین بازسازی دنیا را انجام داده و ناظر ارشد بازسازی فاز دوم بازسازی گنبد شیخ لطف الله هم در تائید سخنان این بازسازیگر، نقد منتقدان را به یک دعوای صنفی تقلیل داد و گفت به این علت که بازسازی را به آنها نسپرده ایم منتقد وضع موجود هستند!

وی توضیح داد: اگر بازسازیگران و مدافعان بازسازی گنبد شیخ لطف الله با زبان علمی و بصورت شفاف از مطالعات و مستندات موجود حرف می زدند، جایی برای توهین و ناسزا باقی نمی ماند و مخالفان و موافقان این بازسازی می توانستند به زبان مشترکی برای حل مشکل برسند اما با روندی که در پیش گرفته شده، گنبد مسجد شیخ لطف الله هم دچار همان شرایطی می گردد که گنبد مسجد جامع عباسی و مدرسه چهار باغ شده اند؛ گنبدی محصور دائمی داربست ها.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1473

به "شرایط بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی بدتر از گنبد مسجد شیخ لطف الله است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی بدتر از گنبد مسجد شیخ لطف الله است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید