کشور ما در مورد مالیات ارزش افزوده به بلوغ رسیده است

به گزارش مجله زیتوا، مدیر امور مجامع و حسابرسی سازمان مناطق آزاد گفت: تجربه معافیت صددرصدی مناطق آزاد و مناطق ویژه مالی از مالیات پیروز نبود، زیرا قطع شدن زنجیره مالیاتی به ضرر فعالان مالی است.

کشور ما در مورد مالیات ارزش افزوده به بلوغ رسیده است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، محمد ثاقب­ فرد مدیر امور مجامع و حسابرسی سازمان مناطق آزاد در مصاحبه با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد درباره معافیت مالیاتی مناطق آزاد در لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: به نظر من کشور ما در مورد مالیات ارزش افزوده به بلوغ رسیده و امیدواریم آنچه در لایحه کنونی دولت آمده، مسائل اجرایی قانون فعلی در این باره را برطرف کند. تجربه معافیت صددرصدی مناطق آزاد و مناطق ویژه مالی از مالیات مفید نبود، زیرا قطع شدن زنجیره مالیاتی به ضرر فعالان مالی است.

وی خاطر نشان کرد: به نظر من اجرای قانون مالیات ارزش افزوده در این مناطق به موانع اجرایی آن برمی­گردد. پیشنهاد من این است در این مناطق به صورت آزمایشی فعالان مالی و مودیان مالیاتی اظهارنامه مالیات ارزش افزوده بدهند تا زنجیره کالا و خدمات شفاف گردد، اما الزاما مشمول مالیات نشوند. یعنی به صورت آزمایشی اجرا گردد، زیرا از دید من برای دولت، وصول این مالیات بیشتر از جنبه شفافیت زنجیره کالا و خدماتش مهم است تا کسب درآمد مالیاتی.

ثاقب­فرد گفت: اگر قرار است به سمت وصول مالیات و عوارض از مناطق آزاد و ویژه مالی برویم باید زیرساخت­های آن فراهم باشد. در کیش سازمان منطقه آزاد کار های شهرداری را انجام می­دهد. اگر ما در شهر های کوچک و متوسط در وصول مالیات ارزش افزوده موفقیتی داشتیم به خاطر همراهی مقامات مسئول و شهرداری­ها با این کار است.

مدیر امور مجامع و حسابرسی سازمان مناطق آزاد ادامه داد: منظورم این است که صرف لحاظ آن در قانون فایده ندارد و باید زیرساخت­ها در این مناطق ایجاد گردد؛ بنابراین بدون گذراندن دوره آزمایشی این کار به موفقیت نمی­رسد. این نگرانی فعالان مالی مناطق آزاد است وگرنه من به عنوان کارشناس مالی موافق اجرای قانون اخذ مالیات ارزش افزوده هستم.

وی توضیح داد: من اعتقاد دارم بحث مالیات مناطق آزاد را باید در یک ظرف دید، یعنی با توجه به لایحه مالیات بر درآمد و دارایی مناطق آزاد. چون طبق ماده 13 تا 20 سال این مناطق از مالیات بر درآمد و دارایی معاف هستند. من فکر می کنم اگر ما می خواهیم در حوزه مناطق آزاد به تحولی برسیم باید آن را در قالب قانون جامع مالیاتی مناطق آزاد دید تا هم تکلیف مالیات بر ارزش افزوده روشن گردد و هم بسیاری از موارد دیگر در حوزه مالیات های مستقیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 265

به "کشور ما در مورد مالیات ارزش افزوده به بلوغ رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور ما در مورد مالیات ارزش افزوده به بلوغ رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید