6 گزینه ایران برای گام سوم؛ فردو مناسب ترین انتخاب

به گزارش مجله زیتوا، با نزدیک شدن به روز اعلام گام سوم ایران در کاهش تعهدات هسته ای، برآورد ها درباره کم و کیف این مرحله افزایش یافته است. با توجه به لزوم جدی تر بودن گام سوم نسبت به دو گام قبلی، به نظر می رسد فردو یکی از مناسب ترین گزینه ها برای اجرای گام سوم باشد.

6 گزینه ایران برای گام سوم؛ فردو مناسب ترین انتخاب

به گزارش خبرنگاران، مهلت ایران به کشورهای اروپایی به منظور جبران تعهدات برجامی روز آدینه به خاتمه می رسد. البته رئیس جمهوری امروز گفت که اروپایی ها تا روز پنجشنبه فرصت دارند تا اقدام نمایند، در غیر اینصورت ایران گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را بر می دارد.

مقامات ایرانی از جمله سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران بدون اشاره به جزئیات گام سوم گفته است که این گام محکم تر از گام های اول و دوم خواهد بود. اما مخرج مشترک اظهارات مقامات ایرانی این بوده است که اگر طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کند، ایران می تواند به تعهدات قبلی خود بازگردد و این روندی برگشت پذیر، ما مشروط به پایبندی اروپا به تعهدات است.

با نزدیک شدن به خاتمه هفته جاری، دو سوال مطرح می گردد، اول اینکه آیا ایران، در سایه مذاکرات با فرانسه به منظور احیای برجام، گام سوم در کاهش تعهدات را خواهد برداشت یا نه. پاسخ به این سوال بر اساس اظهارات مقامات کشورمان تقریبا تعیین است. بعید به نظر می رسد، اروپا اقدام تعیین و عملی را بر اساس پیشنهاد فرانسوی ها تا خاتمه هفته جاری انجام دهد. بنابراین انتظار می رود که گام سوم برداشته گردد و این موضوع به قطعیت نزدیک شده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم این موضوع را تایید نموده و گفته است که اجرای گام سوم طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

بر اساس پیشنهاد فرانسه، قرار است طرف مقابل خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت ایران اختصاص دهد. علی مطهری، نماینده مجلس در مصاحبه با خبرنگاران، ضمن بیان خبر خط اعتباری 15 میلیارد دلاری، گفته است که طرف مقابل انتظار دارد که ایران گام سوم را برندارد و احتمالا گام های اول و دوم را نیز به عقب برگرداند.

با توجه به اینکه مذاکرات هنوز در جریان است و در مصاحبههای 10 ساعته روز گذشته در پاریس به سرپرستی سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران مقرر شد مصاحبهها بین ایران و فرانسه و از جمله با طرف های دیگر ادامه یابد. بنابراین در چنین شرایطی برداشتن گام سوم ایران قطعی به نظر می رسد.

حال سوال دوم این است که گام سوم ایران شامل چه اقداماتی خواهد بود. در این میان گزینه هایی احتمال دارد که طی روزهای آینده احتمالا یک یا چند مورد از آنها اعلام گردد یا مواردی مشابه آنها باشد.

یکی از گزینه ها مربوط به غنی سازی در مرکزی غیر از نطنز است. فردو یکی از مراکزی است که می توان در آنجا غنی سازی کرد. به فرض اگر چنین تصمیمی باشد باید دید که با چه تعداد و کیفیتی این کار می تواند انجام بگیرد. اما یکی از گزینه های در دسترس ایران می تواند توسعه مراکز غنی سازی از جمله از سرگیری آن در فردو باشد.

یکی از مواردی که ایران در برجام پذیرفته مربوط به محدودیت تعداد سانتریفیوژهاست که به 5060 عدد محدود شده است. بنابراین یکی از گزینه های می تواند افزایش تعداد سانتریفیوژها برای غنی سازی در سطح فعلی، یعنی تا 4.5 درصد، باشد.

ایران فعلا با سانتریفیوژهای IR-1 غنی سازی می نماید که هر کدام تقریبا در حد یک سو غنی سازی می نماید. این در شرایطی است که ایران سانتریفیوژهایی از نسل های دیگر دارد که با سو بالاتری غنی سازی می نمایند. اگر بنا بر کاهش تعهدات هسته ای باشد، ایران می تواند استفاده از سانتریفیوژهای نسل متفاوتی برای غنی سازی استفاده کند. بنابراین تغییر به یا افزودن نسل متفاوتی از سانتریفیوژها از مواردی است که می توان آن را در لیست احتمالی اقدامات ایران قرار داد.

تحقیق و توسعه از جمله مواردی است که در برجام محدودیت هایی را دریافت نموده است. بنابراین برطرف بعضی محدودیت ها در زمینه تحقیق و توسعه را می توان از جمله گزینه هایی دانست که در اختیار ایران است. کار کردن و توسعه نسل های جدید سانتریفیوژها یا انجام تست های مربوطه از جمله مواردی هستند که قابل آنالیز هستند.

ایران بر اساس برجام تا 3.67 درصد اورانیوم را غنی سازی می کرد. اما در گام دوم ایران این سطح را افزایش داد که تا 4.5 درصد رسید. اما با توجه به اینکه ایران در دوران ماقبل برجام غنی سازی 20 درصدی را تجربه نموده است، افزایش سطح غنی سازی به بالاتر از سطح فعلی (4.5 درصد) از مواردی است که می تواند برای ایران ممکن باشد و در لیست احتمالی اقدامات برای گام سوم باشد.

بر اساس گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، میزان ذخایر اورانیوم 235 غنی شده تا سطح 3.67 درصد 241.6 کیلوگرم بوده است. در همین حال، بر اساس همین گزارش، میزان اورانیوم غنی شده تا 4.5 درصد از اورانیوم 235 به بیش از 25 کیلوگرم رسیده است. افزایش سرعت غنی سازی یا تدارک اقداماتی که می تواند ذخایر اورانیوم ایران در این سطح (تا 4.5 درصد) را با نسبت بیشتری افزایش دهد از گزینه های دیگر ایران است. به بیانی ساده تر افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده در سطح موجود گزینه ممکن دیگر است. حال اینکه این کار با افزایش سرعت یا تغییرات فنی شامل تغییر نسل سانتریفیوژها باشد، مواردی است که قابل آنالیز است.

گزینه های فوق نه همه، بلکه از گزینه های محتملی است که ایران احتمالا طی روزهای آینده بخواهد اقداماتی از جنس آنها را در گام سوم اتخاذ کند. جدای از اینکه این گام دقیقا کدام یک از گزینه ها باشد، مهم این است که به اندازه ای محکم باشد که بتواند معادله توازن تعهدات بین ایران و طرف مقابل را برقرار کند و منافع کشور برآورده گردد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 67

به "6 گزینه ایران برای گام سوم؛ فردو مناسب ترین انتخاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 گزینه ایران برای گام سوم؛ فردو مناسب ترین انتخاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید