افسردگی فصلی در پاییز، نکاتی که باید بدانیم

به گزارش مجله زیتوا، برای تشخیص افسردگی فصلی، باید دست کم دو دوره افسردگی عمده در فصل مشخص روی داده باشد. به این ترتیب با توجه به زمان آغاز این دو دوره افسردگی، می توان از دو تا سه هفته پیش از موعد احتمالی، درمان دارویی را به منظور پیشگیری آغاز کرد.

افسردگی فصلی در پاییز، نکاتی که باید بدانیم

افسردگی فصلی در پاییز

زمان آن رسیده که جشنواره رنگ های پاییزی بر پا و هر روز بر تنوع رنگ هایش افزوده شود اما چه حیف که این فصل سراسر زیبایی، در نظر همه افراد یکسان جلوه نمی کند. از بیماری های جسمی متفاوتی که محصول این فصل است بگذریم؛ آزردگی روح، احساس کرختی، پوچی و ناامیدی حالت هایی است که برخی افراد با آغاز فصل پاییز تجربه می کنند. در این مطلب از خبرنگاران درباره افسردگی فصلی در پاییز صحبت خواهیم کرد.

افراد با چه خلق و خویی در پاییز بیشتر افسرده می شوند؟

برخی افراد به صورت زیست شناختی مستعد بروز افسردگی در پاییز هستند که تحت عنوان نابسامانی عاطفی فصلی قابل طبقه بندی است. البته باید در دو سال گذشته دست کم دو دوره افسردگی عمده در پاییز در این افراد دیده شده باشد که ارتباطی با رویدادهای محیطی نداشته باشد.

نقش عوامل محیطی و اجتماعی در افسردگی پاییزی چیست؟

گاهی عوامل روانی - اجتماعی در بروز افسردگی در فصل پاییز مؤثر است. برای نمونه، افرادی که مشاغلی دارند که در تعطیلات تابستان فعال است، ممکن است با آغاز پاییز و اتمام تعطیلات به علت رکود شغلی افسرده شوند.

برای کاهش بی حوصلگی و تنگ شدن خلق و خو در پاییز چه باید کرد؟

اگر افسردگی عمده و شدید در اثر پاییز روی دهد طبعاً باید به روانپزشک مراجعه کرد. اما اگر افسردگی خفیف باشد در آن صورت داشتن برنامه منظم زندگی که شامل سحرخیزی، خوابیدن در ابتدای شب، ورزش، داشتن هدف و برنامه در زندگی، معاشرت با دوستان و انجام کارهای خیر باشد در رفع افسردگی خفیف مؤثر است.

نقش رنگ ها در کاهش افسردگی پاییزی چیست؟

پژوهش ها حاکی است که رنگ های طیف سرخ سبب احساس برانگیختی و هیجان و تحرک می شود و برعکس رنگ های طیف آبی با احساس آرامش و سکون همراه می شود. امکان دارد این امر ناشی از تأثیر رنگ ها بر میانجی های عصبی باشد که پیام های عصبی را انتقال می دهند. تاریکی و سیاهی عموما معادل با افسردگی شناخته می شود و افراد افسرده هم در رنگ های تیره و سیاه خود را احاطه می کنند. طبعاً با این اطلاعات می توان نتیجه گرفت که کاربرد رنگ های طیف سرخ در کاهش علائم افسردگی نقش دارد.

رایحه های خوش مانند اسطوخودوس تا چه حد در کاهش افسردگی مؤثر است؟

با توجه به رابطه لب های بویایی با مراکز قشری مغز، به نظر می رسد بوها در تنظیم هیجانات و عواطف مؤثر باشند. برخی پژوهش ها حاکی از رابطه روایح خوش با احساس شادمانی است.

نورپردازی درون خانه ها در پاییز چگونه باشد؟

پنجره ها را باز کنید، پرده ها را کنار بزنید، بگذارید نور آفتاب همه چیز را روشن کند. احتمال دارد یکی از علل افسردگی فصلی در پاییز، روزهای کوتاه و ابری باشد، بنابراین بهره گیری بیشتر از نور طبیعی یا مصنوعی برای کاهش چنین نوع افسردگی مفید است.

نقش تغذیه در کاهش افسردگی چیست؟

رژیم غذایی متعادل طبعا در سلامت عمومی موثر است. گاهی کمبود ویتامین ها با حالات شبه افسردگی همراه است. مواد نشاسته ای از قدیم به عنوان مواد شادی آور شناخته شده است. ماکارونی، شکلات، زعفران (به مقدار کم) از موادی هستند که بشر بر حسب تجربه متوجه تأثیر ضدافسردگی آن ها شده است. نوشیدن آب فراوان نیز در ایجاد حس شادابی مؤثر است. کاهش مصرف چربی های حیوانی و پروتئین گوشت قرمز نیز توصیه ای کلی برای سلامت است.

آیا افسردگی فصلی با جنسیت مرتبط است؟

به طور کلی میزان انواع افسردگی در زنان دو برابر مردان است. بنابراین، چنین نسبتی در افسردگی پاییزی هم وجود دارد. در عین حال در نابسامانی خلقی علاوه بر دوره های افسردگی (که آن هم ممکن است جنبه فصلی داشته باشد) دوره های شیدایی و نیمه شیدایی نیز وجود دارد که درآن نسبت ابتلای زنان و مردان یکسان است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 959

به "افسردگی فصلی در پاییز، نکاتی که باید بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی فصلی در پاییز، نکاتی که باید بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید