اچ آی وی-اید؛ از باور های غلط تا حقایق

به گزارش مجله زیتوا، هنوز هیچ چیز HIV را به طور کامل درمان نمی کند و سویه های مقاوم به دارو می توانند درمان را سخت نمایند. پس پیشگیری ارزان تر و آسان تر از مدیریت یک بیماری مادام العمر است.

اچ آی وی-اید؛ از باور های غلط تا حقایق

ویروس HIV بیش از 77 میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده نموده و علی رغم پیشرفت چشمگیر در درمان، جان بیش از 35 میلیون نفر را در سراسر دنیا گرفته است؛ از جمله 690 هزار نفر فقط در سال گذشته.

این در حالی است که طی سه دهه گذشته، گاهی اوقات باور های غلط در خصوص HIV و ایدز باعث بروز رفتار هایی شده که به شیوع این ویروس دامن زده است. در صورتی که دوری از این باور ها می تواند راهی برای انجام اقدامات احتیاطی به موقع، جلوگیری از گسترش ویروس و افزایش طول عمر بیماران باشد.

باور غلط: ویروس HIV در نتیجه لمس فرد مبتلا، می تواند گسترش یابد

واقعیت: با توجه به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، ویروس HIV نمی تواند به وسیله لمس، دست دادن، در آغوش کشیدن و انواع مختلف تماس فیزیکی یا حتی بزاق منتقل گردد. فرد فقط در صورت تماس با مایعاتی نظیر خون، شیر مادر و مایع منی بیمار مبتلا می تواند به ویروس مبتلا گردد.

این مایعات همچنین باید در تماس با غشا های مخاطی فرد مانند رکتوم، واژن، آلت تناسلی یا دهان باشند تا فرد در معرض آلودگی با HIV قرار گیرد.

باور غلط: ویروس HIV به وسیله حشرات قابل انتقال است

واقعیت: حشرات، خون فرد قبلی که در سیستم گوارش پشه وجود دارد را به فرد دوم منتقل نمی نمایند، بلکه بزاق خود را به وسیله نیش وارد پوست فرد دوم می نمایند.

باور غلط: ویروس HIV می تواند به وسیله آب یا غذای آلوده گسترش یابد

واقعیت: HIV نمی تواند در خارج از بدن، به مدت طولانی زندگی کند یا در آب زنده بماند. در نتیجه، انتقال ویروس به وسیله شنا، آشامیدن آب و استحمام امکان پذیر نیست. بعلاوه، امکان ابتلا به HIV به وسیله اشتراک غذا با کسی که HIV دارد و توالت یا سرویس بهداشتی مشترک امکان پذیر نیست.

باور غلط: ابتلا به HIV به وسیله سوزن ممکن نیست

واقعیت: HIV می تواند در یک سوزن استفاده شده تا 42 روز زنده بماند. پس هیچ راه ایمنی برای به اشتراک گذاشتن سوزن وجود ندارد.

باور غلط: نیازی به نگرانی در خصوص ابتلا به HIV نیست، درمان این بیماری بسیار موثر است

واقعیت: دارو های ضدویروسی که ART نیز نامیده می گردد، زندگی بسیاری از افراد HIV مثبت را بهبود می بخشد و به آن ها یاری می نماید تا عمر طولانی تری داشته باشند. اما بسیاری از این دارو ها گران هستند و عوارض جانبی جدی نیز دارند.

هنوز هیچ چیز HIV را به طور کامل درمان نمی نماید و سویه های مقاوم به دارو می توانند درمان را سخت نمایند. پس پیشگیری ارزان تر و آسان تر از مدیریت یک بیماری مادام العمر است.

باور غلط: من HIV مثبت هستم. پس زندگی من تمام شده است.

واقعیت: در سال های اولیه شیوع بیماری، میزان مرگ و میر ناشی از ایدز بسیار زیاد بود. اما دارو های امروزی به افراد HIV مثبت و حتی مبتلایان به ایدز امکان می دهد زندگی بسیار طولانی تر، عادی و مثمر ثمر داشته باشند.

منبع: دویچه وله

منبع: فرادید
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1078

به "اچ آی وی-اید؛ از باور های غلط تا حقایق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اچ آی وی-اید؛ از باور های غلط تا حقایق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید