ببینید ، بن بستی به نام کودک کار ، گزارش تکان دهنده خبرنگاران از شرایط بچه ها کار در ایران

به گزارش مجله زیتوا، کودک کار؛ این واژه ای است که به آنها چسبیده و همین عنوان کودک کار ، جهت رسیدگی به مشکلاتشان را سخت تر نموده است. تعریف و تفسیر های متعددی درباره واژه کودک کار وجود دارد و شرایط آنها بعد از گذشت 103 سال از زمان تصویب اولین قانون جهانی کار درباره بچه ها بدتر شده و هنوز راه کار روشنی برای آن ها وجود ندارد.

ببینید ، بن بستی به نام کودک کار ، گزارش تکان دهنده خبرنگاران از شرایط بچه ها کار در ایران

به گزارش خبرنگاران آنلاین؛ این طور به نظر می رسد که با توجه به مسائل مالی فراوانی که وجود دارد بچه های که برای کار در خیابان ها رها می شوند، تعدادشان رو به افزایش است.

چه شیشه خودروی تان تمیز باشد، چه کثیف، پشت اغلب چهاراه های تهران عده ای کودک ریز و درشت سراغتان می آیند و بدون اینکه شما بخواهید، شیشه را تمیز می نمایند. البته تمیز که نه، بیشتر کثیف و گلی می گردد و اگر به آنها پول ندهید با الفاظ رکیک و یا کثیف کردن شیشه جوابتان را می دهند.

امید یک کودک ایرانی ست و به گفته خودش از یکی از شهرهای شمالی آمده. می گوید اگر بهم پول ندهند اعصابم خورد می گردد و فحش می دهم خب باید پول بدهند دیگر...

مینا دختری 14 ساله است و می گوید از 5 سالگی در خیابان کار می نموده و معمولا عصر ها که مردم به خانه هاشان برمی گردند همراه با دوتا از برادرهایش به سر کار می آید و تا پاسی از شب کار می نماید و روزی 300 تا 400 هزار تومان عایدی دارد. وقتی از او می پرسم که از بلوار اندرزگو در فرمانیه چه طور در نیمه شب به میدان شوش که خانه ات است می روی؟ پاسخ می دهد: با اسنپ. من و برادرهایم 80 هزار تومان می دهیم و به خانه برمی گردیم.

مریم اما دختر شش ساله باهوشی ست که می خواهد معلم گردد. پدر و مادرش فوت شده اند و با عمو و زن عمویش زندگی می نماید. با همان لحن بچه هاه اش از من می پرسد: تو دولت رو تا حالا دیدی ؟ به دولت بگین مملکت رو ارزون کنه من توی یه جای قدیمی زندگی می کنم که خیلی بد و تاریکه و دلم نمیخواد اونجا شبا بخوابم. او آرزو دارد بچه سلطان باشد و می گوید: اگر بچه سلطان بودم این مملکت رو درست می کردم.

گزارش و تدوین: مهلا داریان

تصویر: مونا فاضلی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1861

به "ببینید ، بن بستی به نام کودک کار ، گزارش تکان دهنده خبرنگاران از شرایط بچه ها کار در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، بن بستی به نام کودک کار ، گزارش تکان دهنده خبرنگاران از شرایط بچه ها کار در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید