آنالیز حقوقی قرارداد میلیارد دلاری پنگوئن در بریتانیا

به گزارش مجله زیتوا، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، ناظر حقوقی بازار کتاب و رقابت بریتانیا اعلام نموده است که در حال آنالیز و تحقیق درباره معامله جنجالی خرید انتشارات سیمون اند شوستر توسط انتشارات پنگوئن است. بسیاری از ناشران و نویسندگان در انگلیس و آمریکا با این معامله مخالفت نموده و اعتقاد دارند پنگوئن درصدد تسلط بر بازار کتاب در انگلیس و آمریکاست.

آنالیز حقوقی قرارداد میلیارد دلاری پنگوئن در بریتانیا

چندی پیش گروه انتشاراتی پنگوئن گفت طی قراردادی به ارزش بیش از 2میلیارد دلار درصدد خرید انتشارات سیمون اند شوستر است که عظیمترین قرارداد در صنعت چاپ و نشر کتاب است. با ادغام انتشارات سیمون اند شوستر در مجموعه پنگوئن رندوم هاوس، این گروه که چهره های مشهوری چون استفان کینگ، هیلاری کلینتون و جان آیروینگ را در جمع نویسندگان خود داشت، از فهرست پنج غول عظیم صنعت نشر آمریکا شامل انتشارات هابرپرکالینز، اشت و مک میلان خارج می گردد.

انتشارات سایمون اند شوستر در سال 1924 توسط ریچارد سایمون و مکس شوستر در نیویورک تاسیس شد. این گروه در کنار انتشاراتی چون انتشارات هارپر کالینز، گروه پنگوئن و راندوم هاوس از عظیمترین انتشارات زبان انگلیسی بود که سالانه در 35 چاپخانه خود بیش از 2000 اثر چاپ می کرد.

به گفته طرف های درگیر، قرارداد این خرید در سال 2021 منعقد می گردد و پس از ادغام دیگر هیچ شرکت آمریکایی توان رقابت با کمپانی جدید را نخواهد داشت. نویسندگان شرکت جدید طیفی از قلم به دستان شناخته شده از جان گریشام و استفان کینگ تا باراک اوباما و بیل کلینتون را دربرخواهد گرفت و می توان گفت تمام رؤسای جمهوری آمریکا از جیمی کارتر گرفته تا دونالد ترامپ به واسطه این شرکت آثاری را چاپ نموده اند.

نیوزکورپوریشن صاحب انتشارات هارپرکالینز نیز در انتقاد با این اقدام گفت غول انتشاراتی حاصل با حذف رقابت، 70 درصد بازار کتابهای ادبی و داستاتی آمریکا را تصاحب خواهد نمود.

انجمن صنفی نویسندگان آمریکا (AG) که سابق بر این با نام اتحادیه نویسندگان این کشور فعالیت می کرد در نامه ای خطاب به مقامات دولتی این کشور خواهان جلوگیری از خرید انتشارات سیمون اند شوستر توسط انتشارات پنگوئن شده است. انجمن نویسندگان در نامه خود که به وزارت دادگستری آمریکا ارسال شده است، این درخواست را مطرح کردند.

نویسندگان آمریکایی در نامه خود آوردند که در صورت تحقق این قرارداد قریب الوقوع بازار کتاب آمریکا در انحصار چند شرکت و ناشر عظیم قرار خواهد گرفت که این شرایط به نفع ناشران و کتابفروشان مستقل نخواهد بود. نویسندگان از مقامات قضایی آمریکا خواستند مانع عقد این قرارداد شوند.

اتحادیه صنفی نویسندگان آمریکا به قانونی موسوم به کلایتون استناد کردند که طبق آن تشکیل اتحادیه های عظیم صنفی ممنوع شده است. این قانون در سال 1914 تصویب شده است و مانع انحصار بازار صنایع توسط اشخاص یا شرکت های تجاری خاص می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1272

به "آنالیز حقوقی قرارداد میلیارد دلاری پنگوئن در بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز حقوقی قرارداد میلیارد دلاری پنگوئن در بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید