به مناسبت زادروز زادروز میگل دِ سِروانتِس: دن کیشوت

به گزارش مجله زیتوا، دن میگل د سِروانتِس ساآودرا نویسنده مشهور و برجسته اسپانیایی و خالق اثر مشهور و ماندنی دون کیشوت افتخار ادبیات سرزمین اسپانیاست.

به مناسبت زادروز زادروز میگل دِ سِروانتِس: دن کیشوت

با ما همراه باشید و درباره safarbaran بیشتر بدانید.

سروانتس با نوشتن دون کیشوت فصل تازه ای را در تاریخ رمان شروع کرد و به تعبیری می توان گفت که این اثر در بلندترین نقطه تاریخ رمان جهان نهاده شده است و همه رمان ها در سایه حضور دون کیشوت معنا می شوند.

میگل د سروانتس در بیست و نهم سپتامبر 1547 در الکالا دانارس نزدیک مادرید به جهان آمد. او چهارمین فرزند رودریگر د سروانتس جرج و خانم لونور د کورتیناس بود.

وقتی 4 ساله بود با خانواده اش به والادلید valladolid نقل مکان کردند. والادلید در آن موقع شهری بود که پادشاه اسپانیا فیلیپ دوم در آن اقامت داشت. از کودکی سروانتس و شرایط تحصیلی او اطلاع زیادی در دست نیست در آن موقع چیزی به نام دانشگاه در دانشکده به شکل امروزی وجود نداشت اما او در مدارسی که زیر نظر کلیسا اداره می شد درس خواند و شاید به دلیل شرایط حاکم بر این مدارس بود که تنفر شدیدی نسبت به مدرسه و شهرش پیدا کرد.

سروانتس در بیست سالگی به ایتالیا رفت و در مدرسه کاردینال کاتولیک ها مشغول به تحصیل شد. مدرسهٔ کاتولیک ها در آن موقع حالت مدرسه نظام را داشت و در حین تحصیل به دانش آموزان آموزش نظامی می دادند.

سروانتس بعد از ترک کردن ایتالیا وارد ارتش اسپانیا شد و در سال 1571 در یکی از جنگ های اسپانیا شرکت کرد. آن جنگ زمانی بود که قدرت ترک ها در مدیترانه کاهش می یافت و اسپانیا در آستانه یک پیروزی قرار داشت. در آن جنگ به جز نیروی دریایی اسپانیا ارتش واتیکان و ارتش ونیز هم شرکت داشتند. سروانتس در جریان همین جنگ به علت اصابت چند گلوله به سینه و بازوی دست چپش توانایی حرکت دست چپ را از دست داد و به همین علت بعدها او را به عنوان معلول جنگی لپانتو نامیدند.

در 26 سپتامبر 1574 وقتی که سروانتس با کشتی به اسپانیا باز می گشت دزدان دریایی که در سواحل افریقای شاقتصادی فعالیت می کردند به کشتی آن ها حمله کردند و از بین همه مسافران سروانتس را به گروگان گرفتند و او را به الجزیره امروزی بردند. جایی که 5 سال در اسارت قرار داشت و رنج بسیاری را تحمل کرد.

و پایان بعد از 5 سال چند تن از راهب های اسپانیایی با پرداخت مقداری پول سروانتس را آزاد کردند. او در سال 1580 در سن 37 سالگی به اسپانیا و نزد خانواده اش بازگشت و در همان سال در شهر تولیدو که در نزدیکی مادرید است با دختری به نام کاتالینا سال زار،19 ساله ازدواج کرد.

سروانتس نخستین کتاب اش را در سال 1585 منتشر کرد که موفقیتی برایش نداشت. سروانتس در آن موقع به دلیل مسائل اقتصادی به جنوب اسپانیا به منطقه اندلیسا رفت و به استخدام وزارت دارایی درآمد و به عنوان بازرس و ممیز اقتصادیاتی مشغول به کار شد که متأسفانه به علت کم آوردن پول و اختلاف در حساب هایش به زندان افتاد.

سروانتس بعد از آزادی از زندان در سال 1605 اولین قسمت دون کیشوت را نوشت که مورد استقبال مردم نهاده شد. او در سال 1606 از آندلیس در جنوب اسپانیا به مادرید برگشت و به دلیل وضع بسیار بد اقتصادی مجموعه هشداردهنده ها و چند کتاب دیگر را نوشت که بعدها چندان نامی از آن ها به میان نیامد و همه آن ها در سایه شکوهمند دون کیشوت به فراموشی سپرده شدند.

سروانتس در شعر و نمایشنامه نویسی هم دستی داشت اما در ایران در خصوص آثار شعری او چندان صحت نشده و خوانندگان ایرانی فقط دون کی خونه یا دون کیشوت را به عنوان اثر سروانتس می شناسند این اثر را زنده یاد محمد قاضی به فارسی ترجمه نموده و یکی از درخشان ترین نمونه های ترجمه ادبی را از خود به یادگار گذاشته است.

سروانتس پایان در سال 23 آوریل 1616 در مادرید درگذشت در حالی که یکی از درخشان ترین آثار داستانی همه قرن ها را برای مردم کشورش و مردم جهان باقی گذاشت، اثری که به عقیده منتقدان و اهل ادب، هنوز و هم چنان درخشان ترین و برجسته ترین رمان جهان به شمار می رود.

منبع: شماره 26 نشریه آزما

منبع: یک پزشک
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 953

به "به مناسبت زادروز زادروز میگل دِ سِروانتِس: دن کیشوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به مناسبت زادروز زادروز میگل دِ سِروانتِس: دن کیشوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید