تصمیم روسیه برای اخراج دیپلمات های قدیمی سفارت آمریکا

به گزارش مجله زیتوا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از قصد کشورش برای اخراج دیپلمات ها و کارکنان قدیمی سفارت آمریکا در مسکو تا روز 31 ژانویه 2022 (یازدهم بهمن) اطلاع داد.

تصمیم روسیه برای اخراج دیپلمات های قدیمی سفارت آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، زاخارووا روز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: تا روز 31 ژانویه سال 2022 (11 بهمن ماه 1400) آن دسته از کارکنان سفارت آمریکا در مسکو که بیش از سه سال در روسیه کار نموده اند، باید خاک این کشور را ترک نمایند.

وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته از روسیه خواسته بود تا روز 30 ماه ژانویه سال 2022، 27 نفر از کارکنان مراکز دیپلماتیک روسیه در آمریکا، خاک این کشور را ترک نمایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه توضیح داد: ما درخواست آمریکا در خصوص دیپلمات های روسی را اخراج تلقی می کنیم و قصد داریم بطور متناسب با این اقدام واشنگتن پاسخ دهیم.

وی اضافه نمود: تا روز 31ژانویه، همه کارکنان سفارت آمریکا در مسکو که بیش از 3 سال در اینجا بودند باید خاک کشور را ترک نمایند.

زاخارووا با بیان اینکه این انتخاب ما نیست و این بازی را آمریکا تحمیل نموده است، اظهار کرد: وزارت خارجه آمریکا در سال 2020 بطور یکجانبه محدودیت سه ساله برای فعالیت کارکنان سفارت روسیه در واشنگتن و مراکز کنسولی روسیه در نیویورک و هوستون اعمال کرد که پس از انتها این دوره باید خاک آمریکا را ترک نمایند.

وی هشدار داد اگر آمریکا از این مقررات صرف نظر نکند تا اول ماه جولای سال 2022 گروه دیگری از دیپلمات های آمریکایی متناسب با تعداد دیپلمات های روس اخراج شده از آمریکا، خاک روسیه را ترک خواهند کرد.

روز هشتم آبان ماه سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای گفت که واشنگتن در پی اخراج 55 تن دیگر از کارکنان فنی سفارتخانه و مراکز کنسولی روسیه در آمریکا است.

به گزارش ایرنا، زاخارووا در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، گفت: عملی شدن این خواسته آمریکا اخراج محسوب می گردد و این موضوع شرایط جبهه دیپلماتیک بین دو کشور را فقط وخیم تر می نماید.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که در زمان حاضر نزدیک به 130 نفر از طرف آمریکا در مراکز دیپلماتیک آن کشور در روسیه فعالیت می نمایند و در مراکز دیپلماتیک روسیه نیز در واشنگتن و نیویورک و هیوستون کمتر از 200 نفر کار می نمایند.

زاخارووا در ادامه بیانیه خود به آمریکا پیشنهاد کرد که از اقدامات منجر به تشدید تنش ها با روسیه دست کشیده و به مصاحبه های صادقانه و توام با احترام متقابل برای برطرف موارد تنش آفرین در روابط دوجانبه با مسکو روی آورد.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و اقتصادی در خصوص مسکو وضع نموده است.

پیشتر تعدادی از سناتور های بانفوذ آمریکایی از جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خواسته بودند که در صورتی که روسیه با درخواست آمریکا برای اضافه نمودن شمار کارکنان سفارت آمریکا در مسکو موافقت نکند، 300 نفر از کارکنان سفارت روسیه در واشنگتن اخراج شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این پیشنهاد از سوی رهبران کمیته اطلاعات و روابط خارجی سنا یعنی باب منندز و مارک وارنر از حزب دموکرات و جیم ریش و مارکو روبیو جمهوریخواه اختلاف دیپلماتیک بر سر حضور کارکنان سفارت بین واشنگتن و مسکو را افزایش می دهد.

وزارت خارجه آمریکا گفت که روسیه در ماه اوت سفارت آمریکا در مسکو را از حفظ، استخدام یا امضای قرارداد با کارکنان روس یا یک کشور سوم منع کرد و واشنگتن مجبور به اخراج 182 کارمند و ده ها پیمانکار از سفارت خود شد.

سناتور های آمریکایی گفتند: این بدین معنی است که در مقایسه با 400 دیپلمات روسی در سراسر آمریکا، تنها حدود 100 دیپلمات آمریکایی در روسیه حضور دارند.

آن ها در نامه ای به بایدن نوشتند: این عدم تناسب در نمایندگی دیپلماتیک غیرقابل قبول است. بر این اساس، روسیه باید ویزا کافی برای نزدیک شدن به برابری بین تعداد دیپلمات های آمریکایی در روسیه و تعداد دیپلمات های روسی که در ایالات متحده خدمت می نمایند، صادر کند.

سناتور های دو حزب آمریکا گفتند که اگر مسکو این کار را انجام ندهد، بایدن باید 300 دیپلمات روس را اخراج کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1742

به "تصمیم روسیه برای اخراج دیپلمات های قدیمی سفارت آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم روسیه برای اخراج دیپلمات های قدیمی سفارت آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید