روز جهانی دختر؛ روز میراثی آسمانی گرامی باد

به گزارش مجله زیتوا، پاکی و سادگی از زمان تولد در وجودش به ودیعه نهاده شده است. آنچنان زیبا به چشمان اطرافیان می نگرد که گویی، دنیای در چشمانش نهفته هست. هدیه ای دوست داشتنی که خانه را روشن نموده و موجبات شادی پدر و مادر را فراهم می نماید. او همدم تنهایی پدر و مادر، دوست و یار و در نهایت شریک زندگی و مادر می گردد. چه رازی در پس چشمان پر مهرش نهفته است؟ فرشته مهربان و زیبایی که خلقت با وجودش کامل گشت. درست حدس زده اید، مخاطب ما، دختران شیرین زبانی هستند که با هر نگاه، دل همه را به لرزه در می آورند و دنیا را شاد و زیبا می نمایند. 11 اکتبر، روز دنیای دختر است. با ما در مقاله جذاب و خواندنی روز دختر همراه شوید تا بدانید که روز دنیای دختر چه روزی است.

روز جهانی دختر؛ روز میراثی آسمانی گرامی باد

فهرست مطالب

تاریخچهاین روز در کشور و فرهنگهای مختلفکلام پایانی

تاریخچه

گرامیداشت روز دنیای دختر قدمت زیادی ندارد. از سال 2012 توسط سازمان ملل نامگذاری و به صورت رسمی شروع شد و هدف از این روز، ایجاد فرصتهای بیشتر اجتماعی، بهبود شرایط تغذیه و سلامت دختران و برطرف نابرابری ها بود. البته، چند سال قبل از اینکه سازمان ملل روز دختر را رسما مشخص و اعلام کند، برخی انجمن ها و فعالان اجتماعی در سراسر دنیا برای اعلام رسمی چنین روزی کوشش زیادی را به خرج داده بودند. سازمان ملل متحد در وبسایت خود صفحه ای را به این موضوع تخصیص داده که در آن اهداف، سیاست ها و برنامه های خود را در مورد این روز تشریح می نماید.

براساس مقاله روز دنیای دختر چه روزی است باید بدانید که ایده نامگذاری روز دختر در سال 2003 بوجود آمده و در کشور آلمان برای اولین بار در سال 2008 از طرف انجمن Plan International که در حقیقت یک سازمان بین المللی حمایت از بچه ها بود، مطرح شد. در حال حاضر، این سازمان در 50 کشور دنیا بدون توجه به سیاست و مذهب در حال فعالیت هست. در این روز از طرف انجمن Plan International به سازمان ملل متحد پیشنهاد شد که روز مشخصی را بعنوان روز دنیای دختر اعلام کند که البته این مسئله تا 2011 به طول انجامید و در 19 دسامبر سال 2011، سازمان ملل اظهار داشت که از چنین روزی رسما حمایت می نماید.

این روز در کشور و فرهنگهای مختلف

روز دختر در کشور ما بدلیل اینکه اسلام بهای زیادی به مقام دختر می دهد، همه ساله برابر با اول ذی القعده و مصادف با سالروز تولد حضرت معصومه (س) روز دختر بحساب می آید. روز دختر در ایران در رسانه های خبری و اجتماعی نیز بازتاب وسیعی دارد و سپندارمذگان در ایران باستان بعنوان یادبود روز دختر جشن گرفته می شد. در حقیقت، سپندارمذ نام ایزدبانو یا الهه و نگهبان سرزمین سبز و نماد باروری است. این رسم یادگاری از زمان هخامنشیان بوده و نشانگر بها دادن ایران و ایرانی به مقام این فرشتگان زیبا و دوست داشتنی هست.

چند کشور برای شناساندن بیشتر روز دختر مراسمهای مختلف و متنوعی را برگزار می نمایند که برخی از آنها از طرف سازمان ملل نیز کمکهایی را دریافت می نمایند. برخی از این برنامه ها که در سالهای اخیر برگزار شده، شامل برگزاری کنسرت موسیقی در هند، گردهمایی های و مراسم دختران استرالیایی، برنامه فوتبال دختران آفریقای جنوبی، تئاترهای مخصوص روز دختر در انگلستان و برگزاری کمپین های زبان بدن و سلامت ذهنی برای دختران می گردد.

کلام پایانی

دختران بایستی از امنیت، سلامت، آموزش، زندگی سالم و مطلوب برخوردار باشند. دختران کنونی، زنان فردا بوده که باید مادر شوند و بعنوان مادر ایفای نقش نمایند و همچنین، در عرصه اجتماع بعنوان عضوی از جامعه از تمامی حقوق برخوردار باشند. بالا بردن سطح سرمایه گذاری برای دختران باعث خواهد شد که آنها در آینده بعنوان زنان که نیمی از جمعیت جامعه و دنیا را تشکیل می دهند، بتوانند بیش از پیش از حقوق و آزادی های اساسی برخوردار باشند.

بر طبق واقعیتهای موجود، جمعیت زیادی از دختران در دوران دبستان و هدایت مجبور به ترک تحصیل شده و از حق آموزش محروم می شوند. همچنین، تعداد زیادی از دختران از معضل سلامت و بهداشت رنج می برند و حق سلامت آنان در معرض نابودی قرار گرفته است. نامگذاری روزی بین المللی به اسم دختر در جهت حمایت از آنان و ممانعت از خشونت، تبعیض و ازدواج اجباری اجرا شده است. باید بدانید که دختر هدیه ای خواستنی است که نباید به بهانه زیبایی و دختر بودن در خانه حبس گردد، کشته شده یا مورد آزار و اذیت قرار بگیرد. نامگذاری این روز می تواند کمکی باشد تا آنان را از اسارت زشتی و بدی ها رهایی داده و آنان پا به پای پسران تحصیل و کار نمایند و مادران و همسرانی برازنده و عاقل باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 981

به "روز جهانی دختر؛ روز میراثی آسمانی گرامی باد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی دختر؛ روز میراثی آسمانی گرامی باد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید