صندوق توسعه صنایع دستی چگونه از فعالان این عرصه حمایت می نماید؟

به گزارش مجله زیتوا، هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، گفت: اساسنامه صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی براساس بند پ ماده 114 قانون چهارم توسعه در سال 1384 به تصویب هیئت وزیران رسید، اما این اساسنامه با توجه به اصلاحات و تکالیفی که قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و فرش دستباف در آبان ماه سال 1398 برای دولت تعریف نموده است، نیازمند اصلاح بود. این امر انجام شد و نتیجه آن با همکاری وزارتخانه های صمت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه و به تصویب رسید. این اساسنامه هم اکنون در حال طی مراحل قانونی برای اخذ تأیید شورای نگهبان است و امیدواریم پس از اخذ تأیید اعضای شورای نگهبان بتوانیم هر چه سریع تر فرآیند اجرای آن را پیش بگیریم.

صندوق توسعه صنایع دستی چگونه از فعالان این عرصه حمایت می نماید؟

او اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که تکلیف صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در ماده 8 قانون حمایت از هنرمندان معین شده است. در این ماده قانونی متوجه می شویم که هدف تشکیل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی حمایت، توسعه و ترویج است. در مواد 14 و 15 قانون حمایت از هنرمندان نیز تکلیف نوشتن آیین نامه اجرایی قانون برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعریف شده است. ماده 13 این قانون نیز وظیفه وزارت صمت را در مورد تدوین اساسنامه اصلاح شده صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی معین نموده است. براساس آنچه در این ماده قانونی آمده، وزارت صمت موظف به تدوین و ابلاغ فرآیند و نحوه انجام حمایت ها است پس صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در عمل یک مجموعه بین دستگاهی تحت نظر وزارت صمت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اما با راهبری وزارت میراث فرهنگی فعالیت می نماید. بنابراین علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رئیس هیئت امنای آن خواهد بود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بیان نمود: قانونگذار و اساسنامه جدیدی که با همکاری وزارتخانه های صمت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تدوین شده، صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی را مکلف نموده است که به عنوان یک مجموعه تسهیل گر از مرحله تأمین مواد اولیه تا توسعه تجارت الکترونیک از هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف حمایت کند. شما می دانید که ما در کشورمان تجربه خوبی از ایجاد بنگاه ها و دستگاه های تسهیل گر نداشتیم و در فرآیند ایجاد این بنگاه ها و دستگاه ها به مرور زمان شاهد ایجاد ساختار های عریض و طویل با نگاه دولتی بودیم.

میرزایی ادامه داد: همه کوشش دولت و مجموعه های مؤثر در تدوین اساسنامه جدید صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی این است که صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به عنوان یک مجموعه تسهیل گر با استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی از جمله انجمن ها، اتحادیه ها و ذی نفعانی که نمایندگان هر کدام از بخش های فراوری، عرضه و صادرات هستند، از هنرمندان و صنعتگران حمایت کند. در اصل ما در این صندوق نقش یک شتاب دهنده و بازوی اجرایی دولت برای تسهیل ارائه خدمات به انجمن ها، اتحادیه ها و همه ذی نفعانمان را ایفا می کنیم. هدفمان نیز این است که از هر لحاظ از هنرمندان و فعالان صنایع دستی که در دورترین نقاط کشور فعالیت می نمایند، حمایت کنیم.

او گفت: امروزه رسانه ها تبلیغات زیادی برای فرش ماشینی انجام می دهند، اما سهم هنر های سنتی، صنایع دستی و فرش دستباف در این تبلیغات کم رنگ است. زیرا منابع و امکانات لازم را ندارند. یکی از اهداف تشکیل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ایجاد فضای تبلیغ برای این هنر هاست. ما کوشش می کنیم مسائل بیمه ای هنرمندان را هم رفع کنیم.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 733

به "صندوق توسعه صنایع دستی چگونه از فعالان این عرصه حمایت می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق توسعه صنایع دستی چگونه از فعالان این عرصه حمایت می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید