فواید بازی حسی برای بچه ها چیست؟

به گزارش مجله زیتوا، بازی حسی نقش مهمی در رشد کودک شما دارد. نه تنها به کودک شما یاری می نماید تا حواس پنج گانه خود را درگیر کند - بینایی، بویایی، شنوایی، لامسه و چشایی - بلکه مهارت های زبانی و مهارت های حرکتی او را نیز تقویت می نماید. بازی حسی بعلاوه باعث کاوش، خلاقیت، کنجکاوی و حل مسئله می گردد. ما در تلاشیم فواید بازی حسی برای بچه ها را به شما شرح دهیم.

فواید بازی حسی برای بچه ها چیست؟

وقتی فرزند شما حواس پنجگانه خود را درگیر می نماید، در خصوص جهانی اطراف خود می آموزد و با آن ارتباط برقرار می نماید. مغز کودک در خصوص مواردی که با آن ها تعامل دارند خاطرات ایجاد می نماید و نظرات خود را شکل می دهند یا مهارت های تازه را امتحان می نمایند. حتی می توان از بازی حسی برای یاری به بچه های که نقص پردازش حسی دارند استفاده کرد.

بازی حسی چیست؟

بازی حسی شامل هر نوع بازی است که یک یا چند حواس کودک را درگیر کند. برای یادگیری جهان، اسباب بازی ها و محیط اطرافشان، بچه ها باید اشیا را لمس نمایند و حس نمایند، آن ها را ببویند، صداهایی را که فراوری می نمایند بشنوند و حتی آن ها را بچشند. فواید بازی حسی برای بچه ها به قدری فراوان است که از نظر روان شناسان در ساخت هوش اجتماعی بیشترین تاثیر را می گذارد.

بچه ها از همان روز اولی که به جهان می آیند طوری طراحی شده اند که به وسیله حواس خود جهان را کشف نمایند. به همین خاطر است که بچه های کوچک همواره دوست دارند اشیا را لمس نمایند و همه چیز را در دهان خود بگذارند. بعلاوه به همین خاطر است که آن ها با دهان خود صداهای خنده داری فراوری می نمایند و با انگشتان خود در گوش خود آزمایش می نمایند که چگونه صداهای جهان به گوش می رسد. حتی به همین خاطر است که کودک شما آنقدر به صورت دایره ای می چرخد که سرگیجه می گیرد و می افتد، سپس بلند می گردد و دوباره این کار را انجام می دهد.

بازی حسی بعلاوه می تواند دو سیستم حسی که اغلب نادیده گرفته می شوند را تقویت کند: سیستم های حس عمقی و دهلیزی. حس عمقی ما به آگاهی از بدن خود اشاره دارد. این حس به ما یاری می نماید تا بدانیم اعضای بدن نسبت به یکدیگر کجا قرار دارند و به ما می گوید که در هنگام نگه داشتن، هل دادن، کشیدن یا بلند کردن اشیاء چقدر نیرو باید اعمال کنیم. حس دهلیزی ما که به عنوان حس حرکتی یا تعادلی نیز شناخته می گردد، به ما اجازه می دهد تعادل را در حین انجام فعالیت ها حفظ کنیم.

فواید بازی حسی برای بچه ها

گروه های خاصی از بچه ها، مانند آن هایی که مبتلا به اوتیسم یا اختلال عملکرد یکپارچگی حسی هستند، وجود دارند که در درک و سازماندهی تمام محرک هایی که به وسیله حواس به آن ها وارد می گردد مشکل دارند. بچه های که در یکپارچگی حسی مشکل دارند می توانند از فواید بازی حسی برای بچه ها بهره مند شوند. حقیقت این است که همه بچه ها می توانند از استفاده از حواس خود سود ببرند.

در اینجا بعضی از فواید بازی حسی برای بچه ها آورده شده است:

  • تفکر مستقل را ترویج می نماید.
  • به بچه ها یاری می نماید دلیل و معلول را درک نمایند.
  • رشد مهارت های حرکتی ظریف را تشویق می نماید.
  • حافظه، مشاهده و مهارت های حافظه را تقویت می نماید.
  • مهارت های شناختی را تقویت می نماید.
  • توسعه زبان را ترویج می نماید.
  • خلاقیت و اکتشاف را تشویق می نماید.
  • به ایجاد اتصالات عصبی در مغز یاری می نماید.
  • از رشد شناختی و حل مسئله حمایت می نماید.
  • تعاملات اجتماعی و خلاقیت را تقویت می نماید.
  • مفاهیم ریاضی و علمی را معرفی می نماید.
  • زبان توصیفی و بیانی را تشویق می نماید.

به وسیله بازی حسی، بعضی از بچه ها متوجه می شوند که کدام حواس برای آن ها آرام بخش تر است. برای بعضی، می تواند گوش کردن به موسیقی باشد. برای بعضی، این احساس لمسی تر است، مانند پیچیده شدن در یک پتو. برای دیگران، یک بوی خاص حسشان را درگیر می نماید. درک اینکه چه چیزی شما را آرام می نماید یک مهارت واقعا مفید برای بچه ها است که در زمان بزرگ شدن به آن ها یاری بزرگی است و از فواید بازی حسی برای بچه ها است.

بازی حسی بعلاوه به تمرکز کودک شما یاری می نماید. وقتی کودک چیز تازهی را تجربه می نماید، بیشتر از زمانی که فقط به صحبت های کسی گوش کند، با آن درگیر می گردد.

چگونه از فواید بازی حسی برای بچه ها بهره مند شویم؟

وقتی بعضی از افراد واژه بازی حسی را می شنوند، به اسباب بازی های مختلفی فکر می نمایند که می تواند به تسهیل این نوع یادگیری یاری کند. هرچند داشتن این اسباب بازی ها مهم است، اما می توانید بازی حسی را نیز در زندگی روزمره فرزندتان بگنجانید. در اینجا به شما خواهیم گفت چگونه می توان از فواید بازی حسی برای بچه ها استفاده کرد؟

بازی حسی باید تمام حواس را درگیر کند

کاوش حسی روش کودک شما برای آنالیز، کشف، طبقه بندی و درک جهان است. بعضی افراد تصور می نمایند که بازی حسی شامل استفاده میزهای شن و آب، سطل های برنج یا بازی با خاک رس و Play-Doh است، اما همه چیز مربوط به لمس نیست. فواید بازی حسی برای بچه ها در حواس دیگری به جز لامسه نیز کار می نماید.

به عنوان مثال، رایحه تند سرکه در یک آزمایش علمی، حس بویایی را درگیر می نماید و رنگ های آب در حین نقاشی، حس بینایی را درگیر می نماید. در همین حال، صداهایی که یک لیوان آب با ضربه زدن ایجاد می نماید، حس شنوایی را درگیر می نماید. و چشیدن انواع میوه ها حس چشایی کودک را درگیر می نماید. برای استفاده از فواید بازی حسی برای بچه ها در پی فرصت هایی باشید که فرزندتان از حواس خود در فعالیت های روزمره استفاده کند.

بازی حسی باید رشد زبان را تشویق کند

بازی با انواع بافت ها، سلیقه ها و اشیاء می تواند به کودک شما یاری کند تا راه های تازهی برای صحبت کردن درباره جهان بسازد. اینی یکی از فواید بازی حسی برای بچه ها است. از آن ها بخواهید آنچه را که می بینند، می چشند، بو می نمایند، می شنوند یا لمس می نمایند را، توصیف نمایند.

به عنوان مثال، درخت در پارک ناگهان بیشتر از یک درخت توجه کودک را به خودش جلب می نماید. اینجا درخت نهالی است با پوست صاف یا درخت کاج با پوست خشن و بوی تندی کاج. به همین ترتیب، آب نه تنها مرطوب است، بلکه می تواند در صورت وجود امواج خشن، لغزنده با حباب، یا سرد و شفاف در صورت یخ زدن باشد.

سلیقه ها نیز می توانند مهارت های زبانی کودک شما را تقویت نمایند. فرزند شما دیگر برای شام ماکارونی و پنیر نمی خواهد. آن ها می توانند یاد بگیرند که ترجیحات خود را با کلمات توصیفی تر توصیف نمایند، مانند اینکه چیزی تلخ، شیرین، یا شور می خواهند. یا شاید وقتی بستنی کره بادام زمینی می خواهند، یاد بگیرند که آن را نمکی و شیرین توصیف نمایند. با تشویق او به توصیف چیزهایی که با حواس پنجگانه خود کشف می نماید، به کودک خود یاری کنید تا دایره لغات خود را توسعه دهد. فواید بازی حسی برای بچه ها چیزی فراتر از ذهنیت ماست.

بازی حسی باید مهارت های حرکتی ظریف را تقویت کند

دو نوع اصلی از مهارت های حرکتی کودک شما وجود دارد: مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های حرکتی درشت. مهارت های حرکتی درشت با هماهنگی گروه های عضلانی بزرگ سروکار دارند و مسئول فعالیت هایی مانند دویدن و راه رفتن هستند.

مهارت های حرکتی ظریف مهارت هایی هستند که به توانایی استفاده و هماهنگ کردن گروه های ماهیچه ای کوچک احتیاج دارند و برای نوشتن، بستن بند کفش، بستن دکمه ها و زیپ کردن، از جمله موارد دیگر، مهم هستند. بازی حسی اغلب شامل ایجاد مهارت های حرکتی ظریف با کاوش در اسباب بازی ها و سایر اشیاء با استفاده از حرکات نیشگون گرفتن، ریختن و بند زدن است.

از کودک خود دعوت کنید تا هر روز از این مهارت ها استفاده نموده و از فواید بازی حسی برای بچه ها بهره مند گردد. می توانید یک کاردستی انجام دهید، از آن ها دعوت کنید تا در پخت شام یاری نمایند، یا با آن ها روی بستن دکمه های ژاکت روی خرس پرشده کار کنید.

یکی از فواید بازی حسی برای بچه ها احساس آرامش است

ممکن است متوجه شده باشید که کودک شما بعد از حمام آرام تر است. یا اینکه پس از یک جلسه پرش به خصوص ورجه ورجه زیاد در اتاق، زمانی که روی تخت خود فرود می آیند بیشتر خسته می شوند.

این نوع بازی حسی برای بچه ها آرام بخش است، زیرا به آن ها یاری می نماید تا ناراحتی درونی خود را تنظیم نمایند، چه این ناراحتی کسالت، بی قراری یا نوعی دیگر از تحریک باشد. در پی فرصت هایی باشید تا فعالیت های آرامش بخش را در روز کودک خود بگنجانید، مانند حمام کردن، نوازش سگ، یا دراز کشیدن روی پتو و نگاه کردن به ستاره ها.

بازی حسی چگونه به یادگیری زبان یاری می نماید؟

بازی های حسی به یادگیری زبان کودک شما نیز یاری می نماید، زیرا پیوند دادن تجربیات با حواس او به بچه ها یاری می نماید تا کلمات را به خاطر بسپارند.

بازی حسی، یک غذای آماده کلیدی

بازی حسی ابزار مهمی است که می تواند رشد زبان و مهارت های حرکتی کودک شما را تشویق کند. اگر در پی ایده هایی برای تشویق بازی حسی هستید، سعی کنید از سطل های حسی پر از برنج، پوم پوم یا دکمه بهره ببرید. بعلاوه می توانید نقاشی با انگشت، کاوش در طبیعت و گوش دادن به موسیقی را امتحان کنید. حتی زمان صرف غذا می تواند بازی حسی را در بچه ها تشویق کند. از فواید بازی حسی برای بچه ها غافل نشوید.

چه زمانی کودک می تواند بازی حسی کند؟

از لحظه تولد، کودک شما برای بازی حسی آماده است. حتی در رحم کودک شما از حواس خود برای درک جهان استفاده می نماید. زمانی که بچه ها به جهان می آیند، می وانند صدای شما و بوی شما را تشخیص دهند.

با یک نوزاد تازه متولد شده، بازی حسی می تواند به سادگی دمیدن تمشک روی شکم او، غلغلک دادن یا ماساژ دادن آرام آن ها، یا فقط گپ زدن در خصوص جهان زمانی که برای پیاده روی بیرون هستید، باشد. با بزرگتر شدن نوزادان، متوجه خواهید شد که این فعالیت ها به طور طبیعی رشد می نمایند. به بیان دیگر کودک از بدو تولد برای استفاده از فواید بازی حسی آماده است.

بچه ها هرچه بیشتر رشد نمایند، بازی حسی آن ها بیشتر سازگار می گردد. اگر آن ها از نوع خاصی از بازی حسی خسته شوند، به زودی آغاز به کاوش برای پیدا کردن یک بازی حسی تازه می پردازند.

به صورت خلاصه فعالیت های بازی حسی حواس کودک شما را تحریک می نماید که از رشد مغز و زبان، مهارت های حرکتی درشت، تعامل اجتماعی و مهارت های حل مسئله حمایت می نماید.

فعالیت های حسی علاوه بر تفریح و جالب بودن برای نوزادان و بچه ها خردسال، بچه ها را تشویق به کاوش و تحقیق می نماید. علاوه بر این، این فعالیت ها به بچه ها یاری می نمایند تا از روش علمی مشاهده، تشکیل فرضیه، آزمایش و نتیجه گیری استفاده نمایند.

فعالیت های حسی بعلاوه به بچه ها این امکان را می دهد که آستانه های خود را برای اطلاعات حسی مختلف اصلاح نمایند، و به مغزشان یاری می نماید تا ارتباطات قوی تری با اطلاعات حسی ایجاد کند و یاد بگیرد که چه مواردی مفید هستند و چه مواردی را می توان فیلتر کرد. به عنوان مثال، زمانی که در محیط اطراف او با صداها یا منظره ها متناقض در جریان است، ممکن است بازی با بچه ها دیگر برای او مشکل باشد.

کلام پایانی

به یاری بازی های حسی است که بچه ها اشنایی بهتری با خودشان، بدن و روحیات شان پیدا می نمایند و می توانند حواس شان را بهتر بشناسیند و در نتیجه مهارت های تازه ای را در خود تقویت نمایند.

منبع: parents

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1403 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 2037

به "فواید بازی حسی برای بچه ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید بازی حسی برای بچه ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید