متن کامل پیش نویس توافقنامه پسابرگزیت منتشر شد

به گزارش مجله زیتوا، خبرگزاری خبرنگاران-انگلیس و اتحادیه اروپا روز شنبه متن کامل پیش نویس توافقنامه ای را که از ابتدای سال تازه میلادی بر مراودات تجاری دو طرف نظارت دارد منتشر کردند.

متن کامل پیش نویس توافقنامه پسابرگزیت منتشر شد

به گزارش خبرنگاران،سند پیش نویس توافقنامه پسابرگزیت که شامل یک هزار و 246 صفحه است، شامل توافقات دو طرف در زمینه همکاری های انرژی هسته ای، تبادل اطلاعات طبقه بندی شده و مجموعه ای از اعلامیه های دو طرف است.

سند یاد شده که پس از ماه ها مذاکرات نفس گیر و طاقت فرسا روز پنجشنبه (4 دی ماه 99) مورد توافق نهاده شد، به این معناست که از ساعت 23 شامگاه 31 دسامبر، زمانی که انگلیس اتحادیه گمرکی و بازار واحد اتحادیه اروپا را ترک می نماید صادرات و واردات بین دو طرف همچنان بدون تعرفه های گمرکی ادامه پیدا خواهد نمود.

این توافق بعلاوه تصریح می نماید که هرگونه سرمایه گذاری و همکاری های تجاری میان دو طرف احتیاجمند رعایت شرایط برابر در بازار و نیروهای انگلیسی و اروپایی است؛ با این تفاوت که انگلیس دیگر ملزم به رعایت قوانین اتحادیه اروپا نخواهد بود.

در خصوص خدمات اقتصادی هم دو طرف توافق کردند که فضای مطلوبی را برای توسعه همکاری های تجاری و سرمایه گذاری ایجاد نمایند.

انگلیس پس از این ملزم به رعایت قوانین اتحادیه اروپا و احکام دیوان دادرسی اروپا نخواهد بود و در صورت بروز اختلاف هم دیوان دادرسی اروپا مرجع حل اختلاف نخواهد بود.

دو طرف به شهروندان یکدیگر اجازه استفاده از تامین اجتماعی و خدمات درمانی داده، حمل و نقل هوایی کم و بیش مانند قبل ادامه خواهد داشت. انگلیس مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا را در زمینه فراوریات خود رعایت خواهد نموده و دو طرف مدارک حرفه ای یکدیگر را شناسایی خواهند کرد.

انگلیس در خصوص صدور ویزا موقت، اتحادیه اروپا را به اسم یک بلوک فرض نموده ولی این شامل اعضای آینده اتحادیه نخواهد بود. دولت انگلیس این حق را دارد که در آینده تصمیم بگیرد آیا شهروندان اروپا برای بازید موقت احتیاج به ویزا دارند یا خیر.

میشل بارنیه مذاکره نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت دیروز (آدینه) سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در جریان نتیجه نهایی مذاکرات و توافق اجرا شده قرار داد. آن ها متعاقبا طی نامه ای به مجلس اروپا از تصمیم خود برای اجرای موقت توافق نامه تجاری از اول ژانویه خبر دادند.

یک دیپلمات اروپایی در گفت وگو با رویترز با بیان اینکه اجرای موقت توافقنامه زمان برای آنالیز کامل و منظم پیش نویس این توافق را برای مجلس اروپا فراهم می نماید اسم کرد که مجلس اروپا قبلا این مسئله را آشکار نموده بود که زمان به جای مانده تا خاتمه امسال میلادی برای تصویب توافق برگزیت بسیار کوتاه است.

همزمان نمایندگان مجلس انگلیس قرار است چهارشنبه این هفته درباره توافق بدست آمده رای گیری نمایند. با توجه به چراغ سبز حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) انتظار می رود که توافق به دست آمده با اکثریت آراء تصویب گردد.

کی یر استارمر رهبر حزب کارگر در واکنش به توافق لندن با اتحادیه اروپا تاکید نمود این توافقی نیست که دولت قول آن را داده بود. وی بیان داشت که توافق به دست آمده نحیف است و از فراوری، خدمات اقتصادی، صنایع خلاق یا حقوق نیروی کار، حمایت کافی نمی نماید.

او با بیان اینکه درباره تدابیری که باید از یکم ژانویه(11 دی) به اجرا گذاشته گردد سووالات جدی وجود دارد اسم کرد که امکان توافق بهتری وجود داشت اما مردم هرگز ما را به علت عدم توافق با اتحادیه اروپا نخواهند بخشید.

رهبر حزب کارگر با این حال اهمیت مدیریت در سطح کلان کشور را تصمیم گیری های سخت و به سود منافع ملی خواند و اضافه کرد که به توافق به دست آمده در مجلس رای مثبت خواهد داد.

انگلیس 31 ژانویه 2020 (11 بهمن 1398) رسماً اتحادیه اروپا را پس از چهار دهه عضویت ترک کرد و با خاتمه دوره گذار در یکم ژانویه 2021 (12 دی) ملزم به رعایت قوانین اروپایی نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1493

به "متن کامل پیش نویس توافقنامه پسابرگزیت منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متن کامل پیش نویس توافقنامه پسابرگزیت منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید