مرد ایرلندی شاهکار اسکورسیزی بعد از رفقای خوب

به گزارش مجله زیتوا، پیتر بردشاو در مطلبی درباره فیلم مرد ایرلندی آورده است: مارتین اسکورسیزی با بهترین فیلم خود از زمان ساخت رفقای خوب و یکی از بهترین آثارش به سینما بازگشته است. این فیلم مافیایی با بازی های فوق العاده و فیلمبرداری هیجان انگیز به موضوع خشونت، خیانت، دروغ و شکست عاطفی می پردازد.

مرد ایرلندی شاهکار اسکورسیزی بعد از رفقای خوب

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، منتقد ارشد گاردین با دادن پنج ستاره کامل به فیلم مرد ایرلندی ساخته مارتین اسکورسیزی، این فیلم را احیای ژانر جنایی در سینما دانست.

پیتر بردشاو نوشته است: داستان فیلم روایتگر داستان یک قاتل تبهکار اهل فیلادلفیا به نام فرانک شیرن (مرد ایرلندی) و نقش مرموز او در قتل جیمی هوفا رهبر اتحادیه کارگران آمریکا در سال 1975 است. استیو زایلیان که پیش از این در فیلم دار و دسته های نیویورکی با اسکورسیزی همکاری داشته، فیلمنامه مرد ایرلندی را با اقتباس از رمان پرفروش شنیدم خانه ها را رنگ کردی نوشته چالز برنت نوشته است و در این کتاب بود که که اهمیت نقش فرانک شیرن در قتل جیمی هوفا تاکید شد.

  • فقط شش واژه در 209 دقیقه | چرا زنان در ایرلندی حرف نمی زنند؟
  • 10 قاب از آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی | مرد ایرلندی

در فیلم هوفا به کارگردانی دنی دویتو که در سال 1992 ساخته شده هیچ اشاره ای به فرانک شیرن نشده است. رنگ کردن خانه ها یک کُد برای انجام قتل های مافیایی است و معنای آن رنگ کردن خانه با خون است.

  • دارو دسته نیویورکی؛ وجدان چال شده در پیاده رو

اسکورسیزی برای بازیگران این فیلم دست به انتخاب مجموعه ای سوپراستارها زده است که بازی های درخشانی مقابل دوربین داشته اند. چهره محکم و بی احساس رابرت دنیرو در نقش فرانک شیرن به بهترین شکل معنا یافته است، کهنه سرباز جنگ جهانی دوم که تجربه او در جنگ و کشتن زندانیان دشمن او را تبدیل به فردی بی احساس کرده است.

پس از جنگ، او به عنوان راننده کامیون مشغول به کار می شود و با یکی از چهره های بالادست مافیایی به نام راسل بوفالینو آشنا می شود. نقش بوفالینو را جو پشی ایفا کرده است که پس از چندین سال کناره گیری از سینما بالاخره بازی در این فیلم را پذیرفت و بازی درخشانی از خود بر جای گذاشته است. جو پشی ـ در مرد ایرلندی آن شخصیت ترسناک و بداخلاق فیلم های قبلش نیست و با صدایی بسیار آهسته صحبت می کند.

مرد ایرلندی ساخته مارتین اسکورسیزی | رابرت دنیرو و جو پشی

راسل بوفالینو در ادامه فرانک شیرن را به رئیسش جیمی هوفا (با بازی بی نقص آل پاچینو) معرفی می کند. هوفا دارای ارتباطات مافیایی است و به اعضای مافیا از محل صندوق بازنشتگی اتحادیه کارگری وام می دهد و در ازای آن بخشی از سود فعالیت آن ها را به جیب می زند و زمانی که به تهدید و ترساندن مردم نیاز دارد نیز از افراد مافیا استفاده می کند. هوفا از این طریق با فران شیرن آشنا می شود و دوستی عمیقی میان آن ها ایجاد می شود. شیرن تبدیل به آدم همه کاره، محافظ، مشاور و رفیق هوفا می شود و حتی اغلب در هتل نیز با هم یک اتاق می گیرند، اما مشکلاتی در راه است ... و هوفا به جرم فساد و کلاهبرداری به زندان می افتد و امپراتوری خود را از دست می دهد و در نتیجه مافیا را تهدید به افشاگری می کند و ...

دنیرو و پشی هر دو نسبت به آل پاچینو در فیلم دیالوگ کمتری دارند اما باز هم نقش این دو چشمگیر است. ری رومانو، استفن گراهام و هروی کیتل نیز از جمله دیگر بازیگران مرد ایرلندی هستند که بازی های فوق العاده ای در فیلم داشته اند. مرد ایرلندی البته شباهت هایی به فیلم رفقای خوب اسکورسیزی دارد اما گانگسترهای آن سالخورده تر و محتاط ترند و به نظر نمی رسد به راحتی فیلم رفقای خوب اوقات خوش داشته باشند، اما نگرانی های آنها یکسان است.

پیتر بردشاو در انتهای مطلب خود می نویسد: هیچ کس به جز اسکورسیزی و تیم بازیگری فوق العاده او نمی توانست فیلم مرد ایرندی را با چنین قدرت بسازد و مخاطب را متقاعد کند که تصاویرش همچنان زنده است. مخاطبان سینما دلایل کافی برای خسته شدن از سبک فیلم های مافیایی داشتند اما اسکورسیزی توانست این ژانر را دوباره به کانون توجهات بازگرداند، بویژه از طریق تمرکز بر روی زوال روحی و حس گناه فرانک شیرن؛ مردی که سال ها پیش حس پشیمانی و ندامت را در خود کشته بود حالا نمی تواند با احساسات خود کنار بیاید و این یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ اسکورسیزی است.

مرد ایرلندی

مرد ایرلندی که با هزینه 160 میلیون دلاری ساخته شده است، یکی از امیدهای اصلی کمپانی نتفلیکس در جوایز اسکار 2020 محسوب می شود. این فیلم که محصول کمپانی نتفلیکس است از تاریخ اول نوامبر به صورت محدود اکران خود را آغاز کرده و به تدریج در چند کشور خارجی نیز اکران می شود اما از تاریخ 27 نوامبر تنها از طریق سرویس نتفلیکس قابل مشاهده خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 291

به "مرد ایرلندی شاهکار اسکورسیزی بعد از رفقای خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرد ایرلندی شاهکار اسکورسیزی بعد از رفقای خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید