ناتو: به تقویت بازدارندگی در مقابله با اقدامات نگران کننده روسیه ادامه می دهیم

به گزارش مجله زیتوا، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که این پیمان به تقویت بازدارندگی خود در مقابله با اقدامات نگران کننده روسیه ادامه خواهد داد.

ناتو: به تقویت بازدارندگی در مقابله با اقدامات نگران کننده روسیه ادامه می دهیم

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که ناتو همچنان هوشیار باقی خواهد ماند و به تقویت سیاست بازدارندگی و حمایت از همپیمانان در مقابله با اقدامات نگران نماینده روسیه ادامه خواهد داد.

وی که این سخنان را پس از ملاقات با کایا کالاس نخست وزیر استونی مطرح می کرد، به ابراز نگرانی از اقدامات روسیه پرداخت.

استولتبنرگ با اشاره به تحرکات روسیه در مرز اوکراین گفت: با وجود عقب نشینی بعضی از نیروها، روسیه همچنان بخش عمده ای از نیروها و تجهیزات خود را در مرز نگه داشته و اجازه دریانوردی آزادانه در دریای سیاه را نمی دهد که این بسیار نگران نماینده است.

اوکراینی ها طی هفته های گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم نموده و مدعی شدند جدایی طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش بس در شرق اوکراین را نقض می نمایند.

کی یف چندی پیش یاری نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک های ضد تانک دریافت نموده و آنها را در نزدیکی مرز روسیه مستقر کرد.

دو طرف همچنین درباره اقدام اخیر بلاروس در مجبور کردن هواپیمایی در فرود در فرودگاه مینسک صحبت نموده و استولتنبرگ گفت که این اقدام، خطرناک و غیرقابل قبول بوده است.

رسانه ها روز یکشنبه گزارش دادند یک فروند میگ-29 یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت رایان ایر را رهگیری و آن را وادار به فرود اضطراری در فرودگاه مینسک نموده است.

مقامات نظامی بلاروس مدعی شدند که این هواپیما مشکوک به تهدید به بمبگذاری بود و جنگنده میگ-29 بلاروس آن را مجبور به فرود اضطراری کرد.

رسانه های روسیه گزارش داده اند این هواپیما که از آتن راهی شهر ویلنیوس بود بعد از تقاضای خلبان در زمینه تهدید به بمبگذاری در فرودگاه مینسک فرود اضطراری کرد.

در همین حال رسانه ها گزارش داده اند یکی از مسافران این هواپیما از مخالفان دولت بلاروس و گرداننده یکی از کانالهای تلگرامی بوده است و دلیل فرود هواپیما نیز همین بوده است.

به دنبال این حادثه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت : از نزدیک تحولات را دنبال می کنیم. پرواز رایان ایر از آتن به ویلنیوس به دلیل ادعای تهدید امنیتی مجبور به فرود در مینسک شد. این کاملا غیرقابل قبول است. ما دولت بلاروس را مسئول امنیت کلیه مسافران و هواپیماها می دانیم. همه مسافران باید بتوانند بلافاصله به سفر خود ادامه دهند.

دبیر کل ناتو و نخست وزیر استونی درباره عقب نشینی نیروهای ناتو از افغانستان نیز صحبت کردند.

دبیر کل ناتو گفت که عقب نشینی نیروهای این پیمان از افغانستان منظم و با هماهنگی خواهد بود و ناتو به حمایت از افغانستان و ملت این کشور ادامه خواهد داد.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز شامگاه دوشنبه خبر داده بود که حدود نیمی از نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده اند.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می کرد، اضافه نمود: خروج ما از افغانستان به معنای خروج از منطقه نیست و همچنان حضور نظامی گسترده در خاورمیانه را حفظ خواهیم کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در 14 ماه آوریل، گفت که خروج 3هزار سرباز باقی مانده آمریکا از افغانستان تا 11 ماه سپتامبر تکمیل خواهد شد. بر اساس گزارش ها، پنتاگون تا به امروز پنج مرکز نظامی و 5 هزار دستگاه تجهیزاتی را به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تحویل داده است.

چند روز پیش نیز اسپانیا گفت نیروهای این کشور همزمان با خروج نظامیان خارجی خاک افغانستان را ترک کردند.

وزیر دفاع اسپانیا گفت با بازگشت آخرین نظامی، ماموریت افغانستان به اتمام رسیده است.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1388

به "ناتو: به تقویت بازدارندگی در مقابله با اقدامات نگران کننده روسیه ادامه می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناتو: به تقویت بازدارندگی در مقابله با اقدامات نگران کننده روسیه ادامه می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید