راهنمایی نقدینگی به سمت فراوری از وظایف اصلی بانک مرکزی ، سعدوندی: در 5 سال اخیر رشد مالی را فدای کنترل تورم کردیم

به گزارش مجله زیتوا، کارشناسان مالی در نشست ارزیابی طرح بانکداری مجلس از منظر سیاست پولی، ضمن تأکید بر زمان دار و جهت دار کردن طرح جدید بانکداری به ضرورت نقش آفرینی بانک مرکزی در یاری به ایجاد رشد و اشتغال اشاره کردند.

راهنمایی نقدینگی به سمت فراوری از وظایف اصلی بانک مرکزی ، سعدوندی: در 5 سال اخیر رشد مالی را فدای کنترل تورم کردیم

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

همچنین در این نشست مطرح شد که طرح جدید بانکداری باید زمان دار و جهت دار باشد و اولویت خود را توسعه و رشد اقتصاد قرار داد؛ اما کارشناسان معتقد بودند همچنان ساختار و ابزارهای بانک مرکزی برای نقش آفرینی در یاری به رونق فراوری در طرح بانکداری مجلس احتیاج به بهبود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرنگاران، نشست ارزیابی طرح بانکداری مجلس از منظر سیاست پولی، صبح امروز با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار گردید. این نشست، اولین پیش نشست تخصصی از ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 29 بهمن امسال با موضوع نظام بانکی در خدمت فراوری برگزار خواهد شد.

آنالیز اهداف بانک مرکزی در معین سیاست های پولی، ابزارهایی که در طرح بانکداری مجلس برای تحقق این اهداف در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است و مزایا و معایب ساختار بانک مرکزی از جمله مواردی بود که به طور مفصل در این نشست به آن ها پرداخته شد.

بانک مرکزی می تواند در رونق فراوری نقش آفرینی کند

در ابتدای برنامه دکتر کامران ندری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و عضو کمیته علمی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، 3 مقوله کنترل تورم، تضمین ثبات و سلامت عملکرد بانک ها و یاری به ایجاد رشد و اشتغال را سه هدف مهم بانک های مرکزی در جهان عنوان نمود و اضافه نمود: کنترل تورم اصلی ترین هدف بانک مرکزی است.

وی اضافه نمود: اما در عین حال در شرایطی که میزان تقاضای کل در اقتصاد از ظرفیت فراوری بنگاه ها کمتر باشد و تورم پایین باشد، بانک مرکزی می تواند با اعمال سیاست پولی به افزایش و رونق فراوری یاری نماید. به بیان دیگر بانک مرکزی می تواند با استفاده از سیاست های پولی به وسیله مدیریت تقاضا به رشد فراوری و ایجاد اشتغال یاری نماید. البته در این زمینه باید کنترل شده عمل کرد که به افزایش بی رویه تورم منجر نگردد.

اولویت بانک های مرکزی در جهان متفاوت است

وی ادامه داد: ادبیات جهانی هم این اجماع به این شکل وجود دارد که بانک مرکزی در وهله اول مسئول کنترل تورم است و در ادامه به دیگر اهداف از جمله نظارت بر عملکرد بانک ها و یاری به رشد اقتصادی می پردازد.

ندری اضافه نمود: البته بانک های مرکزی در جهان تفاوت هایی دارند؛ برخی به تورم و برخی به فراوری اولویت داده اند.

ساختار بانک مرکزی در طرح بانکداری مجلس یاریی به رونق فراوری نمی نماید

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: تعارض مسئله رکود و تورم یکی از مهم ترین چالش های هدفگذاری بانک مرکزی است. ایجاد رکود می تواند به کاهش تورم منجر گردد. در واقع ممکن است سیاستگذار پولی با ایجاد رکود به وسیله افزایش نرخ بهره، به سمت کاهش تورم حرکت کند.

وی اضافه نمود: ساختار کنونی عملکرد بانک مرکزی بر اساس تحقق هدف کنترل تورم و مقداری هم به هدف دوم که نظارت بر عملکرد بانک هاست بنا شده است و اساسا در این ساختار توجهی به یاری به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال نشده است.

کنترل تورم بدون ایجاد رشد اقتصادی امکان پذیر نیست

در ادامه دکتر علی سعدوندی اقتصاددان و کارشناس بانکداری و تأمین اقتصادی، ضمن بیان اینکه درخصوص اهداف بانک مرکزی در ادبیات موضوع جمعبندی حاصل شده است. هدف اصلی بانک های مرکزی در سراسر جهان کنترل تورم است. با وجود این وظایفی در زمینه یاری به توسعه و رشد به عهده بانک مرکزی گذاشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست پولی نقشی مهم در ایجاد رشد اقتصادی دارد و تورم صرفا یک پدیده پولی نیست، اضافه نمود: با وجود این، آنچه واضح است اینکه کنترل تورم بدون ایجاد رشد اقتصادی ممکن نیست؛ کوشش برای کنترل تورم بدون ایجاد رشد اقتصادی در جهان بارها شکست خورده است. من در جایی ندیدم که هدف بانک مرکزی فقط کنترل تورم باشد.

این کارشناس اقتصادی اضافه نمود: درحالیکه در ایران در طول سال های اخیر رشد اقتصادی فدای کنترل تورم شده است و در نهایت هیچکدام از دو هدف محقق نشده است. از 92 تا 97 سیاست های اقتصادی مخربی را پیاده کردیم و رشد اقتصادی را فدای تورم کردیم.

سعدوندی ادامه داد: یاری به ایجاد اشتغال پایدار باید جزء وظایف بانک مرکزی باشد. اما این هدف باید با هماهنگی سیاست کنترل تورم محقق گردد. در عین حال من معتقدم نظارت بر عملکرد بانک ها نباید در بین اهداف اصلی بانک مرکزی و هم تراز با دو هدف کنترل تورم و یاری به ایجاد رشد و اشتغال مطرح گردد.

کارکرد اصلی بانک مرکزی باید مدیریت خلق پول بانک ها باشد

در ادامه دکتر حسین درودیان مدرس اقتصاد دانشگاه تهران و عضو کمیته علمی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه در نهایت هدف اصلی از تمامی سیاستگذاری های اقتصادی دستیابی به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال است. بنابراین کنترل تورم زمانی مهم است که زمینه ساز ایجاد رشد اقتصادی گردد. در بین اهداف بانک مرکزی نیز ضروری است بین ایجاد ثبات و ایجاد توسعه، تعادل برقرار گردد و در غیر اینصورت هیچکدام از اهداف بانک مرکزی محقق نمی گردد.

وی با تأکید بر اینکه تورم های بالای اقتصاد ایران فقط پولی نیستند و از سمت عرضه نشأت می گیرند، اضافه نمود: کالا قبل از اینکه وارد بازار گردد گران است و نخریدن آن نه به کاهش قیمت بلکه به تشدید رکود منجر می گردد. در این شرایط ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم تنها افزایش نرخ بهره است که به رکود دامن می زند.

درودیان در خاتمه اضافه نمود: مهم ترین کاری که بانک مرکزی در شرایط کنونی کشور ما باید انجام بدهد، کنترل بر عملکرد بانک ها در خلق پول است. اگر بانک مرکزی بتواند تضمین کند پولی که در اقتصاد ایجاد می گردد، صرف تشکیل سرمایه می گردد، بسیاری از مسائل کنونی کشور حل خواهد شد و هردو هدف کنترل تورم و ایجاد رشد و اشتغال به طور همزمان محقق می گردد.

معین اولویت بانک مرکزی باید با توجه به مقتضیات زمان انجام گردد

در ادامه مهدی حسینی دولت آبادی مدیر گروه بازارهای اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در طرح جدید 3 هدف کنترل تورم، ایجاد ثبات در شبکه بانکی و یاری به رشد و توسعه اقتصادی به طور همزمان و بدون در نظر دریافت اولویت به عنوان اهداف بانک مرکزی مطرح شده است، اضافه نمود: دو هدف دیگر اساسا با کنترل تورم در تضاد است و ضروری است برای تحقق همزمان آن ها سیاستگذاری گردد.

وی با بیان اینکه لازم نیست در قانون درخصوص اهداف بانک مرکزی اولویت گذاری گردد اضافه نمود: اولویت بندی اهداف بانک مرکزی باید با توجه به مقتضیات زمان انجام گردد؛ نه اینکه همیشه کنترل تورم مهم ترین هدف بانک مرکزی باشد. اگر بانک های مرکزی تنها مکلف به کنترل تورم شوند و دیگر اهداف منوط به کنترل تورم گردد، برای اقتصاد کشور در شرایط کنونی مناسب نیست. در کشورهای غربی نیز در طول دهه های اخیر همیشه مقتضیات زمان در معین اهداف بانک مرکزی اثرگذار بوده است.

طرح بانکداری مجلس باید زمان دار و جهت دار باشد

در ادامه این نشست محمد امینی رعیا مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی گفت: طرح بانکداری مجلس هم باید زمان داشته باشد و هم جهت تعیین. مدت ها وقت صرف تهیه این طرح شده و اگر جهت تعیینی نداشته باشد، مجددا باید این بحث ها در بانک مرکزی انجام گردد.

وی اضافه نمود: طی سال های اخیر خواستیم با نسخه کنترل تورم 4 درصدی، تورم 40 درصدی را کنترل کنیم که امکانپذیر نبود. تورم بالا ناشی از زیرساخت های فراوریی و اقتصادی است و باید اقداماتی در این راستا در دستور کار قرار می گرفت.

امینی رعیا ادامه داد: بر اساس شرایط اقتصاد ایران، اولویت بانک مرکزی باید رشد و توسعه اقتصاد باشد و سیاست ها و اقداماتش در این راستا باشد.

اهمیت معین افراد هیئت عالی بانک مرکزی در تحقق اهداف طرح بانکداری مجلس

در خاتمه نشست دکتر سید علی روحانی مدیرکل دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس و عضو کمیته علمی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، ضمن جمعبندی نظرات مطرح شده از سوی دیگر کارشناسان گفت: طرح بانکداری مجلس ابعاد گسترده ای دارد و شامل 3 بخش است که یکی از آن ها نحوه عملکرد بانک مرکزی است. اغلب اقتصاددانان در زمینه هدفگذاری متعدد برای بانک مرکزی اتفاق نظر دارند، اما در زمینه اولویت بندی این اهداف اختلاف نظر وجود دارد. برای تحقق دو هدف سیاست پولی و سلامت بانکی، طرح جدید نسبت به وضع فعلی بهتر است و تاحدودی اهداف را تضمین می نماید و در زمینه یاری به رشد ممکن است بهبودی حاصل نگردد.

وی اضافه نمود: در طرح جدید بانکداری مجلس قرار نیست همه مسائل نظام بانکی را حل نماید؛ چراکه مسائلی مثل بی انضباطی اقتصادی دولت و یا نظام ارزی میتواند تمامی اهداف در نظر گرفته شده در این طرح را به حاشیه ببرد. علاوه بر این هرچند این قانون یک ساختار جدید برای بانک مرکزی تصویر نموده است اما اینکه چه افرادی در هیئت عالی حضور پیدا میکنند، خیلی مهم و اثرگذار است و می تواند در نهایت جهت حرکت بانک مرکزی را معین کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 466

به "راهنمایی نقدینگی به سمت فراوری از وظایف اصلی بانک مرکزی ، سعدوندی: در 5 سال اخیر رشد مالی را فدای کنترل تورم کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمایی نقدینگی به سمت فراوری از وظایف اصلی بانک مرکزی ، سعدوندی: در 5 سال اخیر رشد مالی را فدای کنترل تورم کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید